MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:
Stevie Wonder - 6
Michael Jackson - 4
Commodores - 6,5

6,3

7,5

6,5

7.5

7.5

Michael Jackson – You Rock My World : 4

Commodores - Nightshift : 8,5
(en Bruce had van dit nummer af moeten blijven)

Een mooie 7,33 voor de Nightshift van Commodores. Eerder haalde Sail On een 6,73. Lionel Ritchie solo hebben we hier nog niet gehad.

Vandaag een leuk verzoekje. Met meer verhaal dan ik eerst dacht.

Het verzoek: “Het zit namelijk zo: tijdens de kalme momenten op het werk vind ik het altijd leuk om een beetje door oude Ultratop 50-/NL Top 40-lijstjes te klikken, vooral de jaren '80 en '90 zijn hier favoriet. Die lijstjes staan natuurlijk vol grote of halve klassiekers die we nu nog allemaal kennen, maar vaker stuit je op compleet vergeten hits, van compleet vergeten artiesten. Net omdat ze vergeten zijn, zijn ze ook minder geneigd langs te komen op Musicmeter. Daarom leek het me voor de variatie en historische context wel leuk om uit het laatste lijstje dat ik gisteren gecheckt heb, die van week 39 in 1983, een vergeten verzoekje voor te dragen: Nathalie - My Love Won't Let You Down

Ik heb het nummer verder ook niet gehoord (denk ik) maar net een beetje opgezocht en het blijkt om een Waalse zangeres te gaan, extra opmerkelijk dat het in Nederland een top 40-hit werd (7 weken met als piek de 12e plaats) want in die jaren was dat een zeldzaamheid, de muzikale overdracht ging vooral van Nederland naar België en niet omgekeerd. Benieuwd of iemand als starbright boy weet hoe dat precies zat”.

Dat was al een intrigerende inleiding. Toen zag ik dat het nummer geschreven is door Peter Godwin en werd ik pas echt nieuwsgierig. Godwin zat met o.a. Duncan Browne (van de klassieker The Wild Places) in Metro. Metro was een Engelse rockband die we in de lijsten van 1977 tot 1980 op MusicMeter hier Tipparade-, singles- en eigen lijsten nog wel eens voorbij zien komen. De band is vooral bekend van hun nummer Criminal World, dat door David Bowie werd gecoverd op zijn album Let's Dance uit 1983. De versie van Metro werd verbannen uit de BBC-afspeellijst vanwege de bi-seksuele inhoud, wat resulteerde in de commerciële mislukking van de plaat.

Godwin was groot fan van Ultravox en Visage. Hij probeerde op Dance Emotions een brug te slaan tussen disco dansmuziek en de new wave-beweging. In 1982 werd Godwins Images of Heaven een cultfavoriet op New Wave-radiostations. Images of Heaven en Emoional Disquise kwamen hier in 1982 niet verder dan de tipparade

Producer van zijn album Dance Emotions uit 1982 was Georg Kajanus, die kennen we vooral als zanger en schrijver van de band Sailor (Girls, Girls, Girls kreeg hier een 6,80 en Sailor een 6,70). Midge Ure was betrokken als producer bij het nummer Torch Song op het album. Samen met Kajanus produceerde Godwin het nummer van Nathalie. Blijft de vraag hoe komt een Engelse new wave artiest bij Nathalie terecht?

Terug naar de tipgever: “Onterecht vergeten parel of terecht vergeten broddelwerk? Ik ben zelf benieuwd!”.

# 1814 Nathalie - My Love Won't Let You Down

Geen parel, geen broddelwerk (en geen iconische clip) maar wel leuk om weer een keer te horen: 7,2

6,5

Geinig liedje, maar ik snap wel waarom dit in de jaren '80 is blijven steken. Hoewel, aan de levendige commentsectie onder het YT-filmpje te zien is dit tenminste in Italië een geliefde klassieker. Grappig hoe het kan lopen.

Leuk nummer idd, ik kende het ook niet

7,5

4

Best leuk toch, 7

Ja hoor, leuk meisje ook wel

6,75

En Musica é? Morgen dan Eros?

4.4

6,5

Er bestaat ook een Franstalige versie: Mon Cœur Qui Craque. Haar eerste single was een duet met Plastic (Bertrand). Italo uit België. De beste single die mijn zusje had: 8,5

7,5

9

Nog ooit op een rommelmarkt gekocht. Errug lekker nummer.

Nog een 6 voor Nightshift.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:34 uur

geplaatst: vandaag om 09:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.