MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:
8,5

Het is altijd weer wachten tot Sven en Lucien inzetten, echter...

't Lijkt me een knap saaie vakantie op deze manier. Ik begrijp Mary Wilson wel.
Hoe groot de namen ook zijn, we zijn het dal nog niet uit.
5,5

Poeha schreef:
Het is altijd weer wachten tot Sven en Lucien inzetten

Put your arms in the air, let me hear you saaaaayyyy!!!

6.5
Het album Ray of Light (1998) is.natuurlijk andere koek,maar wel haar beste,Frozen vind ik haar mooiste nr
Voor de rest ....niet mijn kopje Koffie

Prince: 6,0
Madonna: 7,5

Eros Ramazzotti: Ik kan Italiaans sentiment beter hebben dan Spaans. Ik vind zijn eerdere hit Ma Che Bello Questo Amore leuker en veel van zijn latere hits minder. 6,8
Symbol: Er is weleens gesuggereerd dat Prince om warner dwars te zitten een bloedcommercieel nummer schreef waarvan hij zeker was dat het zijn grootste hit in zijn jaren zou worden. Volgens mij is dat ook zo en wist Prince heel goed dat dit niet het artistieke hoogtepunt was in zijn carriere. 6,1
Madonna: Het begin van de grote storm. Zeker niet haar beste, ook niet het beste nummer van haar debuut (Borderline!). Maar niks mis mee. 7,1

Madonna - Holiday : 5,5

"Groot liefhebber van de goede vrouw", "een van haar leukste" en "ze heeft handenvol vetere". Dan houden we een stevige voldoende over voor Holiday 6,78

Tijd voor iets heel anders. Vorige week overleed drummer Mick Underwood. Slechts een klein berichtje van Ebby op R.I.P. #2. Hoewel hij de Top 40 waarschijnlijk nooit heeft gehaald, in ieder geval niet met een van de bands waar hij in zat, verdiend hij toch iets meer aandacht. Hij drumde als sessiemuzikant op honderden nummers waar ik geen complete lijst van kan vinden.

Met Episode Six was hij waarschijnlijk het dichts bij de Top 40 toen de band met Morning Dew in 1967 de Tipparade bereikte. Maar ergens dichtbij zijn en verkeerde beslissingen nemen is misschien wel wat zijn muzikale leven typeert.

In Episode Six zaten bassist Roger Glover en zanger Ian Gillan. Ondanks talloze BBC-sessies en twee singles kwam er nooit commercieel succes voor de band. Underwood had eerder ook al met Ritchie Blackmore gespeeld. Toen Blackmore contact opnam met Underwood omdat hij een zanger zocht voor zijn nieuwe band Deep Purple, bracht hij hem onmiddellijk in contact met Gillan. Blackmore kwam luisteren en nam ook Glover mee.

Episode Six en dus Underwood bleef met lege handen achter. Underwood richtte met nieuwkomers John Gustafson en toetsenist Pete Robinson een eigen band op Quatermass. Ze werden al snel getekend door George Martin. Ze mochten een album opnemen in de Abbey Road Studios. De claim to fame van dit album was dat, daar is hij weer, Blackmore op het eerste Rainbow-album Black Sheep of the Family coverde.

Eerder was Underwood al benaderd door de manager van Jimmy Page die een nieuwe band ging oprichten. Underwood weigerde het aanbod. De manager van Page rekruteerde vervolgens twee voorheen onbekende muzikanten, zanger Robert Plant en drummer John Bonham, en de band werd uiteraard Led Zeppelin.

Over net niet gesproken. Toen hij benaderd werd voor wat Led Zeppelin zou worden speelde Underwood in The Herd. Ze speelde op alle grote podia maar de echte doorbraak bleef uit. Underwood stapte gefrustreerd weer eens te vroeg op. The Herd ging door. Ze kregen de succesvolle componisten Howard en Blaikley toegewezen. Deze orkestreerden voor hen een unieke mix van pop en flowerpower. Hiermee begon het succes van The Herd.

From the Underworld, gebaseerd op de legende van Orpheus en Eurydice, werd kort na het vertrek van Underwood een hit. In de Top 40 kwam From the Underworld eind 1967 tot een 3e plaats in 10 weken notering. Opvolger Paradise Lost haalde ook nog de Top 40. Hun grootste succes in Engeland werd de Top 5 hit I Don't Want Our Loving to Die. Blikvanger van The Herd was de toen pas 16 jarige Peter Frampton.

Met Underwood liep het muzikaal gezien nog enigszins goed af. Ian Gillan vroeg hem voor zijn band Gillan en daar nam hij vijf albums mee op. Een single van het album Glory Road uit 1980 is deze week terug te vinden in een aantal lijstjes op het hier eerder genoemde topic 1980 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten

Maar Gillan kwam nooit in de buurt van de Top 40. Wij beoordelen From The Underground van The Herd.
# 1824 The Herd - From The Underworld

7,5

Leuke weetjes, 50tracks!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:37 uur

geplaatst: vandaag om 00:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.