MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:

Prima (nieuwe) single dit. Vergelijkingen met Amy Winehouse snijden geen hout. Zij tapt veel meer uit het soul-vaatje.

7.7

wavanbuuren schreef:

Soulzangeres Celeste wond de "Rising Star" Britt awards en werd in die periode zelfs "De nieuwe Amy Winehouse" genoemd. Dat dat wellicht wat overdreven is, blijkt voorlopig uit het feit dat het nummer waar we naar gaan luisteren tot nu toe haar enige teken van leven is in de top-40.

Dat is wat flauw, want Celeste heeft nog maar één album uit. Van Amy's eerste album kwamen geen Top 40-hits af, van haar tweede ook maar één hitje (tijdens haar leven in ieder geval).

Amy scoorde natuurlijk een nummer 1-hit als featuring bij Mark Ronson maar qua solo-artiest was zij ook geen succesvol Top 40-artiest.

Overigens vind ik de vergelijking met Amy verder ook niet sterk. Wat mij betreft maken ze vooral heel verschillende stijlen muziek.

Prima nummer verder.

7

Bij een nummer als deze mag je mij zeker parafraseren, want ik ben dat mogelijk nog meer dan jij.
Wat tof is dit zeg! Of de vergelijking nu terecht is of niet (haar timbre heeft echter wel raakvlakken, zeker die nasale knauw op 2'31", dat is 100% Amy), dit bevalt zelfs stukken beter dan de meeste songs van Amy, juist vanwege haar zang. Maar ook vanwege bijv. dat laatste minuutje van de clip: leukste deel van het liedje.

Fijn, thanx voor de tip: ik ga meer van Celeste luisteren. En dat van een recente hit uit de Top 40... goh, ik raak er bijna van ontroerd: het kan dus toch nog.

8,2

6.8 Prima nummer idd

In Vlaanderen (BE) haalde ze met 5 singles de hitlijsten, ook al was het soms heel nipt of kortstondig. Elders deed ze 't ook vaak beter dan in NL.

7.5

Frijid Pink - 6
Soul II Soul - 6,5
Skunk Anansie - 6,8
Pitbull - 2,7
Duran Duran - 9,8 - zuinige cijfers voor dit meesterwerkje. Wat overcompensatie dus met een zeer stevig cijfer maar kom op, dit is toch één van hun allerbeste nummers ArthurDZ?
Celeste - 7,4 - wel nog niet zo briljant als de Franse Celeste of wel dan EvilDrSmith?

wavanbuuren

Johnny Marr schreef:

Duran Duran - 9,8 - zuinige cijfers voor dit meesterwerkje. Wat overcompensatie dus met een zeer stevig cijfer maar kom op, dit is toch één van hun allerbeste nummers ArthurDZ?

Bwa, geef mij toch maar The Living Daylights dan!

Johnny Marr schreef:

Celeste - 7,4 - wel nog niet zo briljant als de Franse Celeste of wel dan EvilDrSmith?
Al mag ik dan wel weer veel liever kijken naar deze Celeste, dan naar die Franse mijnwerkers.

Inmiddels het kleine oeuvre van deze Celeste geluisterd, en die Amy-vibe wordt alleen maar sterker. Het ligt er juist gruwelijk dik bovenop (met een vleugje Adele). Qua klankkleur en stemgebruik lijken het wel zusjes en qua imago tot en met de zwarte eyeliner (in 'Strange' en 'Love Is Back') of de afwezige, ogenschijnlijk ongeïnteresseerde blik ('Tonight, Tonight', 'Love Is Back' (Blogotheque Live Session)) aan toe. Ze dóet het erom... en komt er evenzogoed overtuigend mee weg.
Muzikaal wellicht toch wat minder uitdagend ('Stop This Flame' vind ik vooralsnog wel het prijsnummer), maar ik vind Celestes stem ook minder nadrukkelijk nasaal snerpend en fijner, warmer. Qua stem: Celeste > Amy.
En een geluk: Celeste is inmiddels al 29. Gelukkig maar.

Celeste - Stop This Flame : 5,5

wavanbuuren
Arrie schreef:
(quote)

Dat is wat flauw, want Celeste heeft nog maar één album uit. Van Amy's eerste album kwamen geen Top 40-hits af, van haar tweede ook maar één hitje (tijdens haar leven in ieder geval).

Amy scoorde natuurlijk een nummer 1-hit als featuring bij Mark Ronson maar qua solo-artiest was zij ook geen succesvol Top 40-artiest.

Overigens vind ik de vergelijking met Amy verder ook niet sterk. Wat mij betreft maken ze vooral heel verschillende stijlen muziek.

Goed punt, goed punt.....

wavanbuuren
We kunnen het dus blijkbaar toch, want deze Celeste scoort een 7,18 na 16 stemmers.
Daarmee valt ze net buiten de top 300 en is ze ongetwijfeld één van de hoogst genoteerde nummers van de afgelopen 5 jaar.

Tsja, qua zang hebben Amy en Celeste dezelfde inspiratiebronnen: Billie Holiday, Ella Fitzgerald, etc. Qua imago vind ik wel dat je het ver zoekt als je het bij wat zwarte eyeliner gaat zoeken. Even de clip van Strange erbij gepakt en ik zie echt een heel ander artiest staan.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur overigens naar Amy, de oprechtheid en de expressie van emoties is bij Amy wmb ongekend, zowel in songwriting als in zang.

wavanbuuren
En dan, dames en heren, is het tijd voor een heugelijk moment.
We gaan naar het 1500ste nummer luisteren van dit onvolprezen topic.

Tijd voor een woord van dank aan jordidj1 voor het opstarten van dit topic en aan Shaky die het leeuwedeel van de lijst voor zijn rekening heeft genomen.
En natuurlijk aan jullie allemaal, trouwe stemmers.

Vandaag nummertje 1500, morgen kom ik met wat userstatistiekjes, dit weekend hebben de "na-stemmers" een laatste gelegenheid om hun stemmen uit te brengen en dan kom ik maandag met een recap van de afgelopen 100 nummers en de volledige lijst.

wavanbuuren
En zoals aangekondigd gaan we met nummertje 1.500 de roze olifant in de kamer benoemen.
Want zeg nou eerlijk:

Wat is een zichzelf respecterende hitlijst zonder de klassieker der klassiekers?
Wat is een zichzelf respecterende hitlijst zonder de plaat die sinds jaar en dag menig hitlijst aanvoert?
En wat is een zichzelf respecterende hitlijst zonder een goeie gong?

Een introductie bij deze plaat typen zou een beetje belachelijk zijn dus laten we volstaan met:

1500 Queen - Bohemian Rhapsody

[1975 #aw24 #hp1]

10

Uiteraard, tijdloos meesterwerk!

wavanbuuren
ik heb zelf altijd een beetje een aparte verhouding met het nummer. Behalve dat ie met overkill te maken heeft, vond ik het lastig te verkroppen dat Bohemian Rhapsody altijd en eeuwig op nummer 1 stond van alle lijstjes. En dat daarmee "mijn platen" nooit kans zouden maken.

Ik ben geen Queen fan maar zeker wel een liefhebber, heb genoten van de diverse films en documentaires over Queen en Freddy, maar toch is mijn eerste reactie als ie wordt aangekondigd op de radio die van een zucht.

En toch: Nu ik hem aan heb staan op de achtergrond terwijl ik die verhaaltje tik, kan natuurlijk niemand ontkennen dat we met een meesterwerk te maken hebben (inclusief gong).

Tot tien jaar gelden zou ik het afgedaan hebben met een zesje, maar minder dan een volledig subjectieve en gedownplayde 8 zou toch wel heel onterecht zijn.

9,5

Je zou door de overplay bijna vergeten wat voor een compleet gestoord, waanzinnig nummer dit eigenlijk is. Oh ja, en natuurlijk ook omdat elke sectie van het nummer, hoe vreemd ook, ook gewoon ontzettend catchy is. En op een of andere manier vloeit alles ook nog eens vrij naturel in elkaar over ook, zodat het zelfs behapbaar wordt voor de charts en allertijdenlijstjes. Een wereldprestatie van een hit.

Vind ik

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:27 uur

geplaatst: vandaag om 03:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.