MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:
Het interesseert ons vrij weinig hoe laat Willeke klaar is met werken. Ze eindigt op plek 1172 met 4,37 gemiddeld.

Deze Britten wisten 10x de Top 40 te halen in eigen land, maar hier in Nederland stonden zij slechts 1x in de hitlijst. Dat lukte ze met de eerste single van hun album Electric. 

TV zender VH1 riep dit nummer ooit nog uit tot 74e beste hardrock song aller tijden. 

Liefhebbers in dit topic? 

1287. The Cult - Love Removal Machine

[1987, #aw3, #hp32]

Ah, de Alarmschijf die het niet mocht zijn.
Lekker nummer hoor!

8,2

Bijzonder dat juist dit nummer een piep klein hitje in Nederland werd. Er zijn wel 10 Cult-nummers te bedenken, die beter (en wellicht ook hitgevoeliger) zijn. In Engeland hebben ze dat blijkbaar veel beter begrepen.
Het blijft verder nog een prima nummer..

7.8

Start me up! If you start me u... Ah, nee, toch niet.

6.5

Willeke: 5

The Cult: 7.5
Deze werd ontzettend gepromoot destijds door Rob Stenders. Ik denk dat hij een groot aandeel heeft in deze top-40 notering.

Nooit gehoord. Die van de Stones overigens wel.

6,5

Willeke: 2
Cult: 7.8

Willeke: 1,5

En The Cult tenminste 6× zo goed: 9

The Cult op hun eesiediesiest.
Verder wat koosknook schreef: scheelt mij weer onnodig typen.

7,9

1287. The Cult - Love Removal Machine

Lang geleden zag ik in de bibliotheek de nieuwe Oor van maart 1987 met een onsmakelijke voorkant waarop een achterkant die mij elke lust ontnam.

In die Oor stond een rubriek singles van Hubert van Hoof met daarin een vage recensie over de "Love Removal Machine". Schabbel en Babbel waren het er niet over eens of het op de Stones of op Led Zeppelin leek. Schnabbel en Babbel hadden volgens Hopman Har de verkeerde keuze gemaakt.
johan de witt schreef:
Ah, de Alarmschijf die het niet mocht zijn.
Ik vermoedde dat Schnabbel: Curry, Babbel: Van Inkel en de Hopman: Harding was. Hubert gaf het maximum aantal sterren.

Ik ging luisteren naar die voor mij nog onbekende plaat. Ik hoorde mooie verwijzingen naar "Start me up" met “She’s a mean mean machine”. En uiteindelijk "Heartbreaker".

Alles viel samen. De voorkant, de verkeerde keuze, het Stones liedje dat nu wel op gang komt en uitvloeit naar één van de beste nummers van Led Zeppelin.

9,5

1286. Willeke Alberti - Vanavond om Kwart Over Zes Ben Ik Vrij

Lang geleden zag ik in de bibliotheek een oude Tuney Tunes van april 1954 met een onsmakelijke voorkant waarop een oudere man een jong meisje op de mond zoent.

In die Tuney Tunes stond de tekst van het liedje “Vanavond om kwart over zes ben ik vrij”. Een liedje destijds op de radio gezongen door Ans Heidendaal. Als er mensen zijn die weten of ze dit ook op de plaat heeft gezet dan hoor graag op welk label.

Ik kwam tot de ontdekking dat ze bij Willeke Alberti couplet 2 en 3 had samengevoegd. De oorspronkelijke tekst uit 1954 is daardoor beter. Toch vind ik net als bij Willeke die tekst oubollig en seksistisch (je weet dat een meisje van zoiets verwacht).
Verder bevalt mij niet bij Willeke: de minimale orchestratie van Jack Bulterman (zonder variatie of instrumentaal intermezzo), het parlando in de coupletten zoals we dat kennen uit tijden die ook in 1965 allang vervlogen waren (net als Net als toen van Corry Brokken).

De compositie van het refrein bevalt mij weer wel. Hij lijkt te beginnen in toonsoort D maar uiteindelijk komt ie toch thuis in G. Verder zit er een mooie verwijzing in naar het radioprogramma van componist Tom Erich. Dat programma “Oud en nieuw” begon in 1950 om kwart over zes, direct na het nieuws, en vaak met dit nummer, zonder zang op piano.

5,5

Willeke 3
The Cult 6,9

Ast
6,3

FLC - 6,1
Willeke - 5,3
The Cult - 9,7

Net wel één van de beste nummers van The Cult. Guitar Hero classic ook, wat jij Don Cappuccino?

Shaky

Met 7,37 doet The Cult het prima en de band weet zelfs onze top 200 te halen. Ze staan op plek 195.

De Italiaanse band I Cardinali ging uit elkaar en de leden gingen ieder hun eigen weg. Twee leden vertrokken samen naar Nederland, ontmoetten hier twee andere Italianen en begonnen een nieuwe band. 

Muziekproducent Hans van Hemert neemt de band onder zijn hoede, geeft ze een nieuwe naam en er worden 4 hits in de Nederlandse Top 40 gescoord. 

Wij gaan luisteren naar hun kleinste hit.

1288. Cardinal Point - Keep on Dancing

[1973, #aw4, #hp22]

De bubblegummende glampoprock van Sweet, maar dan zonder pakkende hooks. Evenzogoed niet onaardig.
6,3

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:53 uur

geplaatst: vandaag om 10:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.