MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
Welkom terug, heren. Jullie hebben mij zodanig nieuwsgierig gemaakt dat ik niet tot morgen kon wachten met luisteren.
Als het niet al gespoild is in de introducerende tekst, waag ik altijd een poging het land van herkomst te raden. Dat ik Italië er uithaal komt door de duistere, gothische introductie welke, nogmaals, echt geweldig is! Kort daarop gevolgd door die bizarre kreten van de zanger, eveneens geweldig! Ik ga wat dat betreft met zowel EvilDrSmith mee wat betreft de introductie, als met ABDrums wat betreft de zang, hij doet mij in de basis aan Dani Filth denken vanwege zijn uitspraak, maar Dani heeft dan weer vaker die onnavolgbare uitspattingen. Los daarvan heeft het nummer voldoende elementen om een geweldig nummer te zijn, maar ik heb wel enkele kanttekeningen. Ten eerste zit er na de introductie veel repetitie in de compositie. Echt bezwerend vind ik niet, dus dan werkt de herhaling vaak averechts zoals nu. Ten tweede vind ik de gitaartoon lang niet zo duister als de toon die wordt gezet bij de introductie, een gemiste kans. En daarbij vind ik de riffs ook niet erg boeiend, behalve het slotstuk van het nummer. Ten derde is die solo tof, maar past het bij het nummer? Naar mijn mening niet. Het voelt losgekoppeld van de algehele sfeer, minus het slotstuk ervan. Nu kan ik dat soms erg waarderen, neem bijvoorbeeld Pan.Thy.Monium., maar nu voelt het vervreemdend in negatieve zin.
Alles zorgvuldig afgewogen is het beneden de streep een goed nummer.
8,0

ABDrums schreef:
Spanje is wel het laatste land waar je black metal uit verwacht, maar dat gezegd hebbende heb ik hier vorig jaar ook een black metaltrack genomineerd uit nota bene Chili, dus het kan nog gekker.
Dat je van alle mogelijke landen uitgerekend Chili kiest is wel een charmant-amusante misvatting, want in dat land weelt juist een tierige metalscene met talentvolle black-, death- en thrashmetalbands. Als je nu Paraguay of Nicaragua had geschreven, ja dan...
Mooie verhalen verder, dank!

odi
Piah Mater: 7,8
Na twee minuten dacht ik dat wordt niet wat maar alles wat daarna komt bevalt me erg goed.

In Aphelion: 8,2
Las al een goede recensie van de hele plaat en dit nummer stelt zeker niet teleur, morgen het album maar eens beluisteren

ABDrums schreef:
08-08: 200 Stab Wounds - Hands of Eternity

Voor een splitsecond dacht ik bij de introductie naar het nieuwste wapenfeit van Horrendous te luisteren; sinister, onheilspellend en rondweg vervreemdend akoestisch gitaargetokkel dat de weg vrijmaakt voor het serieuzere en stevigere deathmetalgeweld. Horrendous is echter wat technischer, soepeler en progressiever dan 200 Stab Wounds (dat zijn er wel erg veel trouwens), die toch voor een traditionelere en lompere sound kiezen. Ook niks mis mee natuurlijk, maar het andere geniet toch licht mijn voorkeur. Dit is ontegenzeggelijk een goede track, maar voelt toch aan als iets dat ik elders ook al eens heb gehoord.

7

Ik snap niet echt waar je de vergelijking met Horrendous en 200 stab wounds maakt? Ik hoor het althans niet. Waar Horrendous (zoals je zelf al zegt) meer de technischer kant op gaat, en 200 stab wounds dat duidelijk niet wil omdat het vooral wel erg in een (brutal) death metal sfeer blijft hangen, zou met de zang erbij willen zeggen dat het gewoon hapklare death metal is.

Of begrijp ik het verkeerd dat je hier mee verteld waar je voorliefde voor death metal ligt, en dat dit daar eigenlijk niet echt in valt? Dan snap ik het volkomen . Ik zal morgen de twee platen eens integraal achter elkaar aan zetten, wellicht dat ik het dan snap! Ik heb Horrendous ook al een jaar (ofzo) niet meer gehoord.

Kondoro0614 schreef:
Ik snap niet echt waar je de vergelijking met Horrendous en 200 stab wounds maakt?

Die vergelijking is puur gebaseerd op wat ik in het intro van het nummer van 200 Stab Wounds hoor, waar de band middels clean akoestisch getokkel eenzelfde naargeestige, ongemakkelijke en sinistere sfeer weet neer te zetten als het type waar Horrendous de afgelopen jaren patent op lijkt te hebben.

Luister bijvoorbeeld eens naar het eerste nummer 'Prescience' van Horrendous' album 'Idol' uit 2018. Grootste verschil is natuurlijk dat 200 Stab Wounds akoestisch gaat, terwijl bij Horrendous de bass een dergelijke prominente rol krijgt, maar ik denk dat je mijn vergelijking begrijpt als je deze beide nummers achter elkaar luistert!

In Aphelion - Fields in Nadir: 7,5
Ja, dit overtuigt wel. Energieke en boze muziek met een dominante energie. Binnen de context van dit topic echter niet een track die er echt uitspringt.

Darkend - In Your Multitude: 7,5
Inderdaad een hele mooie track waar veel in gebeurt. Prachtige intro. De zang is wel de zwakkere schakel zodra deze met zn gangsta-grunt de coupletten onderblaft. Zodra die zn mond weer houdt is het weer genieten. Op den duur went de zang wel hoor, maar de emotionele snaar die geraakt moet worden krijgt ie bij mij niet te pakken. De muziek maakt verder een hoop goed, want de opbouw is verder fantastisch gedaan, maar het blijft voor mij daardoor wel steken op een 7,5.

Ik heb een nominatie gereed die nauwer verwant is aan Horrendous dan 200 Stab Wounds. En anders zie ik de discussie graag tegemoet. Morgenochtend!

Ik had er voor de verandering ook eens eentje klaar liggen. Maar die doe ik dan vrijdag wel.

Ik heb er geen klaar liggen guys, dan weten jullie dat ook

Darkend - In Your Multitude 8

01-08: Machukha - Nezrushnist' (ProGNerD / 9 / 7,21)
04-08: Djevel - Bespottelsen (Apollo / 9 / 7,91)
06-08: Terminal Sun - Metamorph (ProGNerD / 9 / 7,33)
08-08: 200 Stab Wounds - Hands of Eternity (Kondoro0614 / 9 / 7,63)
11-08: Atrexial - The Fading Light (ProGNerD / 10 / 7,83)
14-08: Piah Mater - Terra Dois (Apollo / 9 / 7,9)
17-08: In Aphelion - Fields of Nadir (Dieter / 10 / 7,56)
19-08: Darkend - In Your Multitude (ProGNerD / 5 / 7,66)
21-08: Cavern Womb - Cryopreserved (Apollo / / )

Een jonge band uit de VS met enkel een split uit 2021 en sinds 3 maanden de eerste EP op hun naam. Technisch spel, speelse afwisselingen en stevige riffs bepakt in een volle productie heeft een zeer overtuigende schijf opgeleverd. Echt, alle vier de nummers zijn geweldig. Gekozen voor 'Cryopreserved' vanwege het dromerige middenstuk.

Maak Kennis met Metal Anno 2024 Spreadsheet

Ik ga mee met Dieter:

Darkend - In Your Multitude: 8,5

(vergeet niet ook nog te stemmen ABDrums en EvilDrSmith... )

Kondoro0614 schreef:
Ik heb er geen klaar liggen guys, dan weten jullie dat ook

Ik heb aardig wat op m'n release watchlist staan voor vrijdag, maar kom er dit weekend niet aan toe door omstandigheden in de Muziekgieterij (maar dat heb ik er in dit geval graag voor over ), dus grijp je kans...

Cavern Womb: Muzikaal zit het volgens mij prima in elkaar, maar ik kan niet zoveel met dat ondergrondse gebrom.

6

Cavern Womb - Cryopreserved: 6,5
Muziek wederom prima, zang iets minder. Nummer gaat verder wat langs me heen.

Merk dat ik in dit topic af en toe toch snak naar een sterke zanger die meer doet dan alleen maar blaffen en schreeuwen. Volgens mij ben ik in de minderheid hier hoor, maar als iemand een nominatie heeft met wat meer cleane zang (en liefst niet dat saaie Opeth-achtige), dan houd ik me aanbevolen.

Muzikaal bij momenten best goed. De zang is minder mijn ding.

6

ProGNerD schreef:
(quote)

Ik heb aardig wat op m'n release watchlist staan voor vrijdag, maar kom er dit weekend niet aan toe door omstandigheden in de Muziekgieterij (maar dat heb ik er in dit geval graag voor over ), dus grijp je kans...

Volgens mij is onze dokter eerst nog. Geen idee wat er a.s. vrijdag in mijn releases staat, anders hebben we contact

Cavern Womb - Cryopreserved

Technisch heel goed, het algemeen pakte mij dan weer wat minder. Vond de zang verder niet heel spannend, het deed me allemaal niet heel veel. Een hoop geweld, dat staat vast, helaas niet erg overtuigend.

6.6

Vanwege de overwegend vrij lage waardering voor Apollo nominatie begrippen, toch ook maar direct even geluisterd en helaas doet dit ook mij vrij weinig:

Cavern Womb - Cryopreserved: 6,2

Kondoro0614 schreef:
...Geen idee wat er a.s. vrijdag in mijn releases staat, anders hebben we contact

Voor de duidelijkheid: ik bedoel m'n eigen "handmatig" op basis van dagelijks muzikaal speurwerk via analoge en digitale media samengestelde living document van aankomende interessante releases en niet door algoritmes voorgeschotelde nummers of albums; OK, beetje old-skool misschien...

ProGNerD schreef:
Ik ga mee met Dieter:

Darkend - In Your Multitude: 8,5

(vergeet niet ook nog te stemmen ABDrums en EvilDrSmith... )

Over de gehele linie weet de plaat het niveau van het slotstuk niet vast te houden, maar In Your Multitude is in ieder geval een bazentrack. Het intro doet me ergens in de verte wel wat aan Mephorash denken. Ik heb er wel een mooi cijfer voor over: 8,3.

Ik had wel iets meer verwacht, maar helaas valt deze nominatie wat lager uit. Voor mij in ieder geval een gave ontdekking welke ik beloon met een:
8,4

En ik zal de volgende keer een nummer plaatsen met clean vocals speciaal voor The_CrY. Dat is een leuke uitdaging, ik heb nog wel iets achter de hand, maar ga nog even zoeken.

Je mag kiezen The_CrY: een mannelijke of vrouwelijke zanger(es)? Beiden 100% clean, 0% grunt. Genres houd ik nog even een verrassing.

odi
Darkend: 6,8

Cavern Womb : 7

Apollo schreef:
Ik had wel iets meer verwacht, maar helaas valt deze nominatie wat lager uit.

Het is je eerste nominatie die bij mij wat lager uit valt, hopelijk verzacht dat de pijn een beetje . Ik zat net naar Frail Body te luisteren, een eerdere nominatie van jou (om zo de lijst te dichten wat ik achterloop), gave shit, scoort weer hoog bij mij !

Apollo schreef:
Je mag kiezen The_CrY: een mannelijke of vrouwelijke zanger(es)? Beiden 100% clean, 0% grunt. Genres houd ik nog even een verrassing.

Speciaal voor mij hoef je het niet te doen hoor, ik ben slechts een van de velen in dit topic, maar als je me dan toch een keuze laat ben ik wel benieuwd naar het nummer met vrouwelijke zang. Blijft toch een rariteit in dit topic, dus des te benieuwder ben ik als jij ermee komt. Mag ook in een PM als de rest daar geen zin in heeft hoor.

01-08: Machukha - Nezrushnist' (ProGNerD / 9 / 7,21)
04-08: Djevel - Bespottelsen (Apollo / 9 / 7,91)
06-08: Terminal Sun - Metamorph (ProGNerD / 9 / 7,33)
08-08: 200 Stab Wounds - Hands of Eternity (Kondoro0614 / 9 / 7,63)
11-08: Atrexial - The Fading Light (ProGNerD / 10 / 7,83)
14-08: Piah Mater - Terra Dois (Apollo / 9 / 7,9)
17-08: In Aphelion - Fields of Nadir (Dieter / 10 / 7,56)
19-08: Darkend - In Your Multitude (ProGNerD / 9 / 7,77)
21-08: Cavern Womb - Cryopreserved (Apollo / 7 / 6,75)
23-08: Zeal & Ardor - Fend You Off (Dieter / / )

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Google Spreadsheets

Gast
geplaatst: vandaag om 12:06 uur

geplaatst: vandaag om 12:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.