MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
The_CrY schreef:
Speciaal voor mij hoef je het niet te doen hoor, ik ben slechts een van de velen in dit topic, maar als je me dan toch een keuze laat ben ik wel benieuwd naar het nummer met vrouwelijke zang. Blijft toch een rariteit in dit topic, dus des te benieuwder ben ik als jij ermee komt. Mag ook in een PM als de rest daar geen zin in heeft hoor.

Ik ben ook benieuwd hoor, laat maar komen!

De compositie is zo spannend als de videoclip. Het zal vast weer experimenteel bedoeld zijn, zo ken ik de band althans, maar nergens doet het iets nieuws, interessants of opvallends. Met verbazing lees ik de reacties onder de video dat het innovatief en origineel zou zijn, of zelfs een 'pillar of modern metal' zou zijn. Het blijft het steken op saaie onderdelen en matige zangpartijen, gedoopt in een productie met redelijk veel compressie en bij vlagen belabberde mix. Daarbij voel ik vrij weinig pit in dit nummer. Het klinkt als een alt-metal nummer in een radiovriendelijk jasje, bereid voor de mainstream om toe te happen. In vergelijking met eerder werk, waar ik al niet zo weg van was, vind ik het ook een flinke stap achteruit. Het overschrijdt zelfs een beetje mijn irritatiegrens, daarom:
5,0

EvilDrSmith schreef:
Ik had er voor de verandering ook eens eentje klaar liggen. Maar die doe ik dan vrijdag wel.
Maar zondag kan natuurlijk ook.

19-08: Darkend - In Your Multitude (ProGNerD / 0 / 0)
Inmiddels al zo'n vijf keer geluisterd. En al "groeien" de hese gruntscreams licht in het voordeel van mijn smaak, ik blijf het toch een beetje afbreuk vinden na de weergaloze eerste 4,5 minuten van het nummer: dat blijf ik het muzikale hoogtepunt vinden van dit jaar. De instrumental/spoken word/fluister- en lamentatie-passages in de resterende tien minuten vind ik ook geweldig (met name het laatste deel), maar de incidentele zangstukken, met name aanwezig in het middenstuk, halen het toch niveau naar beneden. Derhalve is het voor mij toch niet zo'n klapper geworden als het ergens wel vergelijkbare Mephorash in 2023, maar evenzogoed een dijk van een nummer.
[EDIT: haha, ik lees nu dat ABDrums dezelfde vergelijking maakt. ]
8,5

21-08: Cavern Womb - Cryopreserved
Al is die hese gruntscream toch beter die eenvormige rioollucht die Cavern Womb uitbraakt. Zulke gutturale doodsrochels kan ik prima hebben als het wordt afgewisseld met een andere (of meer) vocale toonzetting(en), maar als dat het enige trucje is, dan is voor mij de jeu er snel vanaf en spoel ik de diarree door. Enfin, wat Dieter ook al zei.
Toch weet de band mij onverwacht wel geboeid te houden. En dat is dat de bandleden er een verdomd interessante, onverwachte, zelfs vreemde compositie van weten te maken. Halverwege evolueert het nummer van vuige dissonante death metal naar progmetal met prachtig gitaarwerk. Om dan weer soepeltjes maar vilein terug te keren naar de smerigheid. Het slot is zelfs meer spacey avantgarde metal. Ja, het nummer fascineert mij wel en omdat de hoeveelheid doodsrochels beperkt bleven, stoorden ze me ook niet zoveel. Met dank aan het afwisselende karakter van het nummer.
7,8

23-08: Zeal & Ardor - Fend You Off
Ik lees nu dat de band samen met Heilung optreedt in AFAS. En dat het zelfs is uitverkocht (!!). Dat had ik toch niet verwacht toen een vriend mij in 2016 tipte om 'Devil Is Fine' te luisteren en Heilung op Roadburn zag in 2019. Mooi dat deze bands zo'n groot publiek weten te vinden.
Dit nieuwe nummer vind ik best okay-ish, maar het ontbeert het magische en rauwe van weleer waar de band op curieuze wijze negro-spirituals, electronica en blackmetal wist samen te smelten (wat soms ook hit or miss was, maar de hits waren dan ook dikke hits). Dan klinkt dit nummer toch wel érg gewoontjes en nogal "professioneel/volwassen" (lees: bedacht). Dat is het dan ook. Evenzogoed nog redelijk genietbaar en de zang spreekt me gelukkig nog steeds wel aan.
Als dit een indicatie is van het volledige album zal het evenwel de eerste Z&A-plaat zijn die ik niet hoef te hebben.
7

Zeal & Ardor : 7

01-08: Machukha - Nezrushnist' (ProGNerD / 9 / 7,21)
04-08: Djevel - Bespottelsen (Apollo / 9 / 7,91)
06-08: Terminal Sun - Metamorph (ProGNerD / 9 / 7,33)
08-08: 200 Stab Wounds - Hands of Eternity (Kondoro0614 / 9 / 7,63)
11-08: Atrexial - The Fading Light (ProGNerD / 10 / 7,83)
14-08: Piah Mater - Terra Dois (Apollo / 9 / 7,9)
17-08: In Aphelion - Fields of Nadir (Dieter / 10 / 7,56)
19-08: Darkend - In Your Multitude (ProGNerD / 10 / 7,84)
21-08: Cavern Womb - Cryopreserved (Apollo / 9 / 6,87)
23-08: Zeal & Ardor - Fend You Off (Dieter / 5 / 6,66)
25-08: Serotonin - Climbing the Colossus (EvilDrSmith / /)

Na een toepasselijke tussenstand voor Zeal& Ardor een nummer van een driemansband uit Nijmegen.
Mocht het bevallen: 15 september doet de band een releaseshow, in café the Shuffle in diezelfde stad.
NB: het nummer gaat over Carolus Borromeus. Nooit van die man gehoord en dat blijkt best wel een riante hiaat in mijn toch al brakke historische kennis.

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Google Spreadsheets

Carolus Barromeus is mij bekend, mede door de bekende kerk in Antwerpen die zijn naam draagt.
Over het nummer zelf: heerlijk swingende black metal met een passende speelduur. Zang overwegend prima, maar sommige uithalen trekken mij niet zo (bijv. 2:45 'eternallyyyyy'). Een aardig nummer maar het weet nergens te verrassen, waardoor ik het na 2x wel gehoord had.
7,1

Zeal & Ardor - Fend You Off: 7,5
Blijft een gave band. Ze drijven wat af van hoe ze begonnen zijn, maar dat kan ik wel waarderen. Op zichzelf zijn de nummers nu niet heel opvallend, maar op de plaat valt alles op de juiste plek. Dit nummer zo los vond ik geen uitspringer ondanks de hele sterke zang.

Serotonin - Climbing the Colossus: 6,5
Niet per se voor mij.

Ik wil best meer horen van de band in de toekomst, dit is wel redelijk. Ik trek de mening door van Apollo, alleen haal ik wel de kennis over de kerk in Antwerpen eraf, want die ken ik niet. Maar het is niet echt bijzonder, vrij neutraal misschien? Het zwingt op zich wel maar, daar blijft het wel bij.

6.8

Ik mag het wel, lekker catchy en toch stevig genoeg. 't Onderscheidende element zit 'em naast het swingende ook het zingen in boventonen dat halverwege voorbijkomt. Daarmee heb je bij mij sowieso al bonuspunten gescoord.
7,5

23-08: Zeal & Ardor - Fend You Off (Dieter / 6 / 6,8)
25-08: Serotonin - Climbing the Colossus (EvilDrSmith / 7 / 6,84)
27-08: Elvellon - A Vagabond's Heart (Apollo / 0 / 0)

Dit is een onalledaagse nominatie van mijn kant, maar ik ben eens gaan zoeken naar andere terreinen binnen de metal. In het bijzonder uitgekozen voor The_CrY vanwege de zangeres, die ik wel goed vind zingen. Hopelijk kun je hier iets mee, en anders heb ik een verkeerde inschatting gemaakt, maar dan wel een poging gewaagd. Zal mijn ogen, en oren, hoe dan ook open houden voor meer gedegen 'clean' zangers/zangeressen.

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Google Spreadsheets

Leuk hoor, mag je best vaker doen. Ik zit qua metal ook in andere bubbels en luister dit type metal nagenoeg nooit meer. Terwijl rond de millenniumwisseling ik dol (verliefd) was op zeker de helft van al die zingende female fronted gothic metal chicks (metalwoke-naam: symphonic metal). Alsof die dames ook alleen maar geselecteerd werden op hun looks. Ware het niet dat ze niet zelden ook verdomd goed konden zingen. Dat kan deze meid ook, grote klasse.

De muziekstijl doet me echter helemaal niks meer.
Het irriteert me niet, maar boeit me ook niet. Ondanks de hoorbare kwaliteit komt het op me over als laken en pak, dertien in dozijn, variatie op thema.
Van de ene kant vind ik dat wel jammer van mijn smaak (ik wil het leuker vinden dan dat ik het doe), maar van de andere kant hoef ik echt geen band in mijn collectie te hebben die Elvellon heet. Je zal een van die mannelijke bandleden zijn: dat halveert terstond je testosterongehalte.
6

Dit is echt helemaal niks voor mij maar, het irriteert mij inderdaad ook niet zozeer. Eén keer luisteren vind ik dan overigens ook wel weer genoeg.

5.4

We hebben de dalende lijn te pakken: 5
Het irriteerde mij wel degelijk en kon het hele nummer niet uitzitten.
Muzikaal best prima, maar wel veel te bombastisch en die zangeres vind ik niets.

Ja dit had ik zelf nooit in dit topic durven gooien, vooral omdat het contrast met de gruizige middellijn hier enorm groot is. Dat gezegd hebbende is dit wel degelijk een vorm van popmetal waar ik heel goed op ga. Dit doet me denken aan een variant op het welbekende geluid van Nightwish, met veel van dezelfde accenten en instrumentatie. De zangeres is inderdaad erg goed, en ze draagt wat mij betreft het refrein. Een waardige toevoeging aan mijn feelgoodmetal playlist waar ik toch vaker naar grijp dan je zou denken.

Snap dat de lage cijfers in dit topic niet stimuleren dit vaker te doen, maar voor de variatie vind ik het helemaal niet erg. Ik zal ook eens kijken of ik binnenkort weer eens een nominatie kan doen die ook wat buiten de black/death/sludge bubbel hier zit (en toch genoeg testosteron bevat voor EvilDrSmith ).

8

Pfoeh, zwaar niet voor mij, deze Nightwish-kloon. Sorry voor het extreem lage cijfer maar ik kom echt niet hoger dan:

2

Johnny Marr schreef:
Pfoeh, zwaar niet voor mij, deze Nightwish-kloon. Sorry voor het extreem lage cijfer maar ik kom echt niet hoger dan:
2
Gelukkig compenseer je deze 2 vandaag wel met twee mooie achten voor een zingend Eurodancemeisje uit de 90s. Zwaar wel voor jou.

Had deze uitslagen wel verwacht natuurlijk. Ik ben vooral blij met de vondst van een symphonic metal nummer voor de liefhebber(s). Dan is het toch een geslaagde nominatie, dalende lijn of niet. We zitten hier soms wel in een bepaalde bubbel, toch vind ik de nominaties in het algemeen wel divers genoeg om te stellen dat het een grote bubbel is. Bepaalde subgenres zijn wel onderbelicht of ondervertegenwoordigd, dus de afwisseling is mijns inziens welkom.

Zelf kan ik mij vinden in het commentaar van EvilDrSmith, hoewel ik nooit weg ben geweest van symphonic metal, in ieder geval niet tot grote hoogten. En zoals al gezegd is het geluid sterk verwant aan Nightwish, maar dat zal de liefhebber niet deren.
6,3

Ik denk dat dit soort nominaties vaak wel een toevoegende waarde kunnen hebben hoor Apollo, het is eens wat anders. Inderdaad een verwachte dalende lijn, dat was te voorzien.

Ik denk dat daar dit soort topics goed voor zijn, verrijking van het genre. Al leven we volgens mij vrijwel allemaal op de zelfde genres

Zal ik er nog een zeer recente prog metal nominatie ingooien met 100% cleane mannelijke zang voordat we weer afdalen in onze gebruikelijke wat "rauwere" subgenres, of is daar geen behoefte aan...?

odi
Zeal & Ardor: 6

Serotonin: 6

Elvellon: 4

23-08: Zeal & Ardor - Fend You Off (Dieter / 7 / 6,69)
25-08: Serotonin - Climbing the Colossus (EvilDrSmith / 8 / 6,74)
27-08: Elvellon - A Vagabond's Heart (Apollo / 7 / 5,24)
29-07: Kingcrow - Hopium (ProGNerD / 0 / 0)

OK, komt 'ie dan als "uitstapje": 's kijken of deze het ietsje beter doet dan de vorige ? Om hierna weer snel terug te keren naar nieuwe ontdekkingen binnen m'n huidige comfortzone (hoewel m'n oude proghart dit soort moderne progmetal nog steeds voor tussendoor af en toe heel lekker vindt...)

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Spreadsheet

En ik zal morgen ook even een kleine inhaalslag nog maken

Kan ik gewoon inspringen??

Voor het gemak ga ik er vanuit dat dat oké is, zo niet hoor ik het.

Lekker maar niet helemaal mijn kop thee.

7,0

laboomzaa schreef:

Lekker maar niet helemaal mijn kop thee.

7,0

Ja hoor, graag !
En don't worry: we drinken onze thee hier over het algemeen wat sterker dan deze laatse 2 nominaties...

laboomzaa schreef:

Meer zielen, meer vreugd, je bent meer dan welkom! Ik heb je naam toegevoegd aan de spreadsheet, waar wij alle nominaties en cijfers bijhouden.

En dan het nummer van Kingcrow:
Een hippe songtitel met een hip geluid. En datzelfde hippe loopje begint na een tijdje wel irritant te worden, gelukkig 'kickt' de metal op tijd in (daar kom ik uiteindelijk voor). De zanger klinkt een beetje zeurderig, maar het stoort mij niet. In de tweede helft van het nummer vind ik hem een stuk fijner in het gehoor, hoewel het instrumentele gedeelte nog steeds niet helemaal aan mij besteed is. Ik vind het zeker niet vervelend, maar het doet mij ook niet zoveel. Slotstukje is wel fraai. Leuke nominatie voor de afwisseling.
6,6

Zo, nu ben ik ook weer bij :

Zeal & Ardor - Fend You Off: 7,5

Serotonin - Climbing the Colossus: 7
(EvilDrSmith: hoor ik hier nu soort van Tibetaans keelgezang tussendoor of is dat gewoon gegrunt...? )

Elvellon - A Vagabond's Heart: 5,5

EvilDrSmith schreef:
...'t Onderscheidende element zit 'em naast het swingende ook het zingen in boventonen dat halverwege voorbijkomt. Daarmee heb je bij mij sowieso al bonuspunten gescoord.
ProGNerD schreef:
(EvilDrSmith: hoor ik hier nu soort van Tibetaans keelgezang tussendoor of is dat gewoon gegrunt...? )
Dat heb je inderdaad dus goed gehoord.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:57 uur

geplaatst: vandaag om 14:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.