Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024
zoeken in:
0
geplaatst: 29 januari 2024, 19:24 uur
The VIsion Bleak - Weird Tales Chapter IV & V: 7,5
Horror Metal is niet m'n alledaagse kopje thee, maar het klinkt niet verkeerd; wel een aparte combi van gothic / doom (beetje 80's new wave vibe) en wat meer black in het laatste deel...
Horror Metal is niet m'n alledaagse kopje thee, maar het klinkt niet verkeerd; wel een aparte combi van gothic / doom (beetje 80's new wave vibe) en wat meer black in het laatste deel...
0
geplaatst: 29 januari 2024, 20:02 uur
Maar even wat inhalen..
A/Oratos en Mourning Dawn laat ik nog even liggen, hoewel beide al meermaals beluisterd (ook de albums in hun geheel). Die laatste lijkt vooralsnog het pleit te winnen overigens..
Caligula's Horse al enkele malen tegengekomen, wist me nooit echt te charmeren. Dit nummer doet ook niet zoveel met me, enkel de zang maar dat dan weer in negatieve zin. Ik zie wel enkele progvriendjes hier lyrisch doen over de afsluiter van het nieuwe album, dus een oprechte vraag: loont het de moeite als de zang me niet ligt?
6
De twee laatste tracks net eens beluisterd, lijken beide wel elementen te bevatten die mijn aandacht vasthouden. Kom ik nog op terug!
A/Oratos en Mourning Dawn laat ik nog even liggen, hoewel beide al meermaals beluisterd (ook de albums in hun geheel). Die laatste lijkt vooralsnog het pleit te winnen overigens..
Caligula's Horse al enkele malen tegengekomen, wist me nooit echt te charmeren. Dit nummer doet ook niet zoveel met me, enkel de zang maar dat dan weer in negatieve zin. Ik zie wel enkele progvriendjes hier lyrisch doen over de afsluiter van het nieuwe album, dus een oprechte vraag: loont het de moeite als de zang me niet ligt?
6
De twee laatste tracks net eens beluisterd, lijken beide wel elementen te bevatten die mijn aandacht vasthouden. Kom ik nog op terug!
0
geplaatst: 29 januari 2024, 20:30 uur
AOVV schreef:
Een van de betere nummers van het, in mijn ogen, wisselvallige album. De zanger zingt meer ingetogen op 'Mute', maar is wel veelvuldig aan bod. Als je een grote afkeer hebt tegen zijn stemgeluid dan zal ook dat nummer je niet weten te overtuigen ben ik bang. Als het specifiek de vocale stijl van 'Golem' is die je tegenstaat dan is het wel de moeite waard. En anders doorspoelen naar 06:50, dan hoor je waarom men zo lyrisch is over de tweede helft.
2
geplaatst: 30 januari 2024, 11:10 uur
Volledig eens met de bovenstaande beschrijving van ProGNerD; een ietwat aparte combinatie van stijlen die desondanks ontzettend weet te boeien. De enige kanttekening is dat ik eerder aan deathmetal zit te denken in het tweede deel van het nummer dan aan blackmetal. Ik ben dan ook benieuwd waarom jij dit als blackmetal ervaart.
Bij het eerste deel zat ik aan een magere 6 te denken, maar de volledige track weet wel indruk te maken. Mijn cijfer volgt later nog, maar dit is in ieder geval een zeer fijne en welkome nominatie!
Bij het eerste deel zat ik aan een magere 6 te denken, maar de volledige track weet wel indruk te maken. Mijn cijfer volgt later nog, maar dit is in ieder geval een zeer fijne en welkome nominatie!
1
geplaatst: 30 januari 2024, 11:30 uur
Ja, je hebt gelijk ABDrums, ik had wat zorgvuldiger moeten zijn met m'n typering: dat black heeft in dit geval meer betrekking op het wat donkere sfeertje dan de muzikale stijl wellicht... 

0
geplaatst: 30 januari 2024, 13:21 uur
Exocrine: 7,5
Technische death metal is niet echt mijn ding, maar het meeste wat ik daarvan heb gehoord is spul als Imperial Triumphant waar het toch echt teveel van hot naar her vliegt naar mijn idee, en waar ik vrij weinig hooks kan ontdekken die mijn aandacht trekken. Dat is hier wel anders. Er blijven melodische elementen in de muziek te horen waar ik toch net wat meer mee heb.
The Vision Bleak: 8,3
Metal met een verhaal en toch een flinke lading dynamiek binnen de 6-7 minuten aan speeltijd. Deze band heb ik nooit echt volledig de aandacht gegeven, maar met deze nieuwe plaat gaat daar verandering in komen. Heerlijk hoe het lekker gothic/doom begint en de uitspatting het geheel doet opleven met wat blackmetal-achtige thema's. Lekker theatraal, zonder dramatisch te worden.
Technische death metal is niet echt mijn ding, maar het meeste wat ik daarvan heb gehoord is spul als Imperial Triumphant waar het toch echt teveel van hot naar her vliegt naar mijn idee, en waar ik vrij weinig hooks kan ontdekken die mijn aandacht trekken. Dat is hier wel anders. Er blijven melodische elementen in de muziek te horen waar ik toch net wat meer mee heb.
The Vision Bleak: 8,3
Metal met een verhaal en toch een flinke lading dynamiek binnen de 6-7 minuten aan speeltijd. Deze band heb ik nooit echt volledig de aandacht gegeven, maar met deze nieuwe plaat gaat daar verandering in komen. Heerlijk hoe het lekker gothic/doom begint en de uitspatting het geheel doet opleven met wat blackmetal-achtige thema's. Lekker theatraal, zonder dramatisch te worden.
0
geplaatst: 30 januari 2024, 15:49 uur
Dit gaat alle kanten op bij mij.
Van een 6 tot een 8,5.
Posieve kant blijft meer hangen: 7,5
Van een 6 tot een 8,5.
Posieve kant blijft meer hangen: 7,5
2
geplaatst: 30 januari 2024, 22:46 uur
27-01: Exocrine - Dragon: wel grappig dat je bij sommige bandnamen al precies weet in welk genre ze opereren. Een naam als Exocrine schreeuwt om technical death metal, die gaat echt geen fantasy powermetal spelen. Alhoewel de songtitel je nog op dat verkeerde been dreigt te zetten. Dat fijne melodieuze gitaarlijntje dat zo door al die bruut technische shit meandert geeft lucht en extra karakter aan het nummer. Vleugje djent, wat thrashy riffs, akoestisch outro, afwisseling troef ook. Ja, lekker dit.
8
29-01: The Vision Bleak - Weird Tales Chapter IV & V: net zoals je met deze bandnaam al van tevoren terecht kan vermoeden dat ze geen grindcore of traditionele heavy metal spelen, maar in de doom- en/of gothicmetalhoek zitten. Heb wel wat werk van deze band liggen, maar al lang niet meer gevolgd en/of geluisterd. Ik hoor op een fijne manier Paradise Lost meets Sisters Of Mercy. Althans, dat eerste gedeelte. Dat tweede deel klinkt gevarieerder en nog een stukje onheilspellender/extremer.
Ik zie trouwens nu dat ik nog helemaal niks van de band in huis heb. Oh? Huh? Ik dacht toch... Hmmm, okay... in dat geval moet ik de ambitie van The_Cry nog wat nadrukkelijker navolging geven dan ik al van plan was. Want: sterk nummer!
8
8
29-01: The Vision Bleak - Weird Tales Chapter IV & V: net zoals je met deze bandnaam al van tevoren terecht kan vermoeden dat ze geen grindcore of traditionele heavy metal spelen, maar in de doom- en/of gothicmetalhoek zitten. Heb wel wat werk van deze band liggen, maar al lang niet meer gevolgd en/of geluisterd. Ik hoor op een fijne manier Paradise Lost meets Sisters Of Mercy. Althans, dat eerste gedeelte. Dat tweede deel klinkt gevarieerder en nog een stukje onheilspellender/extremer.
Ik zie trouwens nu dat ik nog helemaal niks van de band in huis heb. Oh? Huh? Ik dacht toch... Hmmm, okay... in dat geval moet ik de ambitie van The_Cry nog wat nadrukkelijker navolging geven dan ik al van plan was. Want: sterk nummer!
8
0
geplaatst: 31 januari 2024, 13:34 uur
04-01: Narbeleth - Of Moonlight and Spirits (EvilDrSmith / 11 / 7,32)
06-01: Bipolar Architecture - Death of the Architect (ProGNerD / 12 / 7,73)
08-01: Stuporous - Decorating the Willow Tree (The_CrY / 11 / 7,71)
10-01: Dödsrit - Nocturnal Fire (Interlude / 11 / 7,67)
12-01: WHOM GODS DESTROY - In The Name Of War (ABDrums / 11 / 6,47)
14-01: Vemod - Der guder dør (ProGNerD / 11 / 7,62)
16-01: For I Am king - Execution (chartsmaster / 12 / 6,73)
18-01: Dissimulator - Hyperline Underflow (B.Robertson / 11 / 6,89)
20-01: A/Oratos - Deuteros (ABDrums / 11 / 7,98)
22-01: Mourning Dawn - Borrowed skin (ProGNerD / 10 / 8,18)
25-01: Caligula's Horse - Golem (Dieter / 11 / 6,51)
27-01: Exocrine - Dragon (ABDrums / 6 / 7,45)
29-01: The VIsion Bleak - Weird Tales Chapter IV & V (The_CrY / 10 / 7,38)
31-01: Drown In Sulphur - Eclipse of the Sun of Eden (Interlude / /)
Album release in 2024. Ontzettene guilty pleasure voor mij, benieuwd hoe het hier valt.
25-01: Caligula's Horse - Golem (Dieter / 11 / 6,51)
27-01: Exocrine - Dragon (ABDrums / 6 / 7,45)
29-01: The VIsion Bleak - Weird Tales Chapter IV & V (The_CrY / 10 / 7,38)
Album release in 2024. Ontzettene guilty pleasure voor mij, benieuwd hoe het hier valt.
1
geplaatst: 31 januari 2024, 13:36 uur
04-01: Narbeleth - Of Moonlight and Spirits (EvilDrSmith / 11 / 7,32)
25-01: Caligula's Horse - Golem (Dieter / 12 / 6,47)
27-01: Exocrine - Dragon (ABDrums / 10 / 7,3)
29-01: The Vision Bleak - Weird Tales Chapter IV & V (The_CrY / 10 / 7,38)
02-02: Cosmic Void - Prometheus' Agony (ProGNerD / / )
22:22 - 31:26 in de hele album stream hierboven.
Liep ik gisteravond "toevallig" tegen aan via Cosmic Void – Subterranean Rivers | Zware Metalen
Maak Kennis met Metal Anno 2024 Spreadsheet
25-01: Caligula's Horse - Golem (Dieter / 12 / 6,47)
27-01: Exocrine - Dragon (ABDrums / 10 / 7,3)
29-01: The Vision Bleak - Weird Tales Chapter IV & V (The_CrY / 10 / 7,38)
02-02: Cosmic Void - Prometheus' Agony (ProGNerD / / )
22:22 - 31:26 in de hele album stream hierboven.
Liep ik gisteravond "toevallig" tegen aan via Cosmic Void – Subterranean Rivers | Zware Metalen

Maak Kennis met Metal Anno 2024 Spreadsheet
1
geplaatst: 31 januari 2024, 13:41 uur
Elkaar blijkbaar net gekruist...
(Sorry Interlude)
Ik heb die van mij dan maar op datum 02-02, iedereen akkoord ?
(Sorry Interlude)Ik heb die van mij dan maar op datum 02-02, iedereen akkoord ?

1
geplaatst: 31 januari 2024, 14:24 uur
Twee nominaties betekent ook twee keer genieten (als het goed is tenminste...), dus wat mij betreft helemaal akkoord!
Komen er overigens ook (weer) tussentijdse, maandelijkse evaluatielijstjes zoals vorig jaar, vraag ik aan onze spelleider / spreadsheet-supervisor AOVV?
Komen er overigens ook (weer) tussentijdse, maandelijkse evaluatielijstjes zoals vorig jaar, vraag ik aan onze spelleider / spreadsheet-supervisor AOVV?
2
geplaatst: 31 januari 2024, 14:46 uur
Ben hier wat minder actief momenteel, maar voel je vrij deze te plaatsen ABDrums! 

0
geplaatst: 31 januari 2024, 18:34 uur
Ik had tijd over dus ik stem alvast op beide nominaties.
31-01: Drown In Sulphur - Eclipse of the Sun of Eden - 4,0 - Niet mijn ding, die combinatie deathcore + black metal werkt niet voor mij.
02-02: Cosmic Void - Prometheus' Agony - 6,0
31-01: Drown In Sulphur - Eclipse of the Sun of Eden - 4,0 - Niet mijn ding, die combinatie deathcore + black metal werkt niet voor mij.
02-02: Cosmic Void - Prometheus' Agony - 6,0
0
geplaatst: 1 februari 2024, 02:44 uur
31-01: Drown In Sulphur - Eclipse of the Sun of Eden - 8
02-02: Cosmic Void - Prometheus' Agony - 5
02-02: Cosmic Void - Prometheus' Agony - 5
1
geplaatst: 1 februari 2024, 07:50 uur
31-01: Drown In Sulphur - Eclipse of the Sun of Eden: Klinkt als een iets mindere versie van Lorna Shore. Het luisteren naar deze zanger doet me realiseren hoe belachelijk goed Will Ramos eigenlijk wel niet is. Ken je die band, Interlude? Zo niet, dan denk ik dat je daar heel veel plezier aan gaat beleven. Hier is verder op zich niets mis mee, alleen het raakt me niet.
6,3
02-02: Cosmic Void - Prometheus' Agony: Het eerste dat me opvalt is dat de grunts me in de verte aan Aaron Turner van ISIS doen denken. De cleane zang vind ik zwak; die komt totaal niet uit de verf in relatie tot de grunts en de muzikale achtergrond. Verder vind ik de structuur van deze track raar. De vrij trage sludge-passage van het intro wordt opgevolgd door een nog tragere, instrumentale cleane passage, die enigszins kunstmatig uitmondt in een blackmetal-passage met sludge-outro.
Al met al een wat rare track met de nodige kritiekpunten, maar zeker ook enkele fraaie en fascinerende passages en riffs. Alles tegen elkaar afwegende kom ik uit op een mooie 7, maar wel met de kanttekening dat hier meer in had gezeten.
Ik zie dat ik nog geen cijfer heb gegeven voor The Vision Bleak - Weird Tales Chapter IV & V. Ondanks de stroeve start is het toch een fijne track: 7,4.
6,3
02-02: Cosmic Void - Prometheus' Agony: Het eerste dat me opvalt is dat de grunts me in de verte aan Aaron Turner van ISIS doen denken. De cleane zang vind ik zwak; die komt totaal niet uit de verf in relatie tot de grunts en de muzikale achtergrond. Verder vind ik de structuur van deze track raar. De vrij trage sludge-passage van het intro wordt opgevolgd door een nog tragere, instrumentale cleane passage, die enigszins kunstmatig uitmondt in een blackmetal-passage met sludge-outro.
Al met al een wat rare track met de nodige kritiekpunten, maar zeker ook enkele fraaie en fascinerende passages en riffs. Alles tegen elkaar afwegende kom ik uit op een mooie 7, maar wel met de kanttekening dat hier meer in had gezeten.
Ik zie dat ik nog geen cijfer heb gegeven voor The Vision Bleak - Weird Tales Chapter IV & V. Ondanks de stroeve start is het toch een fijne track: 7,4.
0
geplaatst: 1 februari 2024, 13:39 uur
Drown in Sulfur: 6,5
Cosmic Void: 5,8
Allebei niet mijn ding.
Cosmic Void: 5,8
Allebei niet mijn ding.
1
geplaatst: 1 februari 2024, 14:42 uur
ABDrums schreef:
31-01: Drown In Sulphur - Eclipse of the Sun of Eden: Klinkt als een iets mindere versie van Lorna Shore. Het luisteren naar deze zanger doet me realiseren hoe belachelijk goed Will Ramos eigenlijk wel niet is. Ken je die band, Interlude? Zo niet, dan denk ik dat je daar heel veel plezier aan gaat beleven. Hier is verder op zich niets mis mee, alleen het raakt me niet.
Zeker ken ik die! Ook een ontzettende guilty pleasure voor mij. In hetzelfde straatje is het recente Mental Cruelty - Zwielicht wat mij betreft ook een dikke aanrader voor de liefhebber.
Drown in Sulfur: 8
Cosmic Void: 5
1
geplaatst: 1 februari 2024, 14:46 uur
Interlude schreef:
Zeker ken ik die! Ook een ontzettende guilty pleasure voor mij. In hetzelfde straatje is het recente Mental Cruelty - Zwielicht wat mij betreft ook een dikke aanrader voor de liefhebber.
Ga ik checken, bedankt! (het artwork is wel fabelachtig mooi moet ik zeggen)
0
geplaatst: 1 februari 2024, 15:07 uur
Interlude schreef:
Die vind ik persoonlijk dan wel weer een klasse beter dan Drown in Sulfur eerlijk gezegd...
0
geplaatst: 1 februari 2024, 15:10 uur
ABDrums schreef:
(quote)
Vind ik ook. Herkenbaar een werk van Mariusz Lewandowski. Andere bekende werken van hem zijn de cover art van het Bell Witch - Mirrorreaper album, Lorna Shore - ...And I Return to Nothingness of de laatste worp van Obituary. Na Bell Witch was hij erg populair in de metal wereld maar hij is helaas eind 2022 overleden. Obituary zou zijn laatste werk zijn geweest. Nadien zijn er wel nog releases uitgebracht met werk van Lewandowski zoals Carnation afgelopen jaar. Op zijn website staan ook mooie werken mocht je geïnteresseerd zijn.
0
geplaatst: 1 februari 2024, 15:18 uur
Apollo schreef:
Vind ik ook. Herkenbaar een werk van Mariusz Lewandowski. Andere bekende werken van hem zijn de cover art van het Bell Witch - Mirrorreaper album, Lorna Shore - ...And I Return to Nothingness of de laatste worp van Obituary. Na Bell Witch was hij erg populair in de metal wereld maar hij is helaas eind 2022 overleden. Obituary zou zijn laatste werk zijn geweest. Nadien zijn er wel nog releases uitgebracht met werk van Lewandowski zoals Carnation afgelopen jaar. Op zijn website staan ook mooie werken mocht je geïnteresseerd zijn.
Ik ben bekend met zijn werken, albumcovers en jammerlijke dood. Zijn kunst vind ik ook fabelachtig mooi, dus ik raad aan eenieder in mijn nabije omgeving aan - als kunst ter sprake komt - om zijn werken te bekijken.
1
geplaatst: 1 februari 2024, 20:18 uur
Apollo schreef:
Heb een jaar of 5 geleden 3 van z'n werken (repro's op poster uiteraard) gekocht en in m'n (muziek)cave opgehangen; werkt - in de juiste stemming - erg sfeerverhogend...

1
geplaatst: 1 februari 2024, 20:29 uur
Ik moet bekennen dat m'n eigen laatste nominatie me ook tegenvalt, zeker gelet op de genoemde Zware Metalen recensie die me triggerde. Omdat het weer nominatietijd was, heb ik me laten verleiden iets te gretig hier iets nieuws te willen posten (en naar later bleek ook nog 's onnodig omdat het praktisch gelijktijdig was met Interlude...) 
Anyway: volgende keer iets kritischer, en dan toch maar het cijfer: 7
En inderdaad ABDrums: hier had meer in gezeten, wellicht hun volgende worp ?

Anyway: volgende keer iets kritischer, en dan toch maar het cijfer: 7
En inderdaad ABDrums: hier had meer in gezeten, wellicht hun volgende worp ?

* denotes required fields.