MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
odi
5

ProGNerD schreef:
Kom maar op met je nominatie ABDrums: ben wel benieuwd waar je mee komt...

Ben net wakker, plaats hem over vijf minuten.

02-05: Walk in Darkness - Mother (The_CrY / 9 / 5,87)
04-05: Glassing - Nothing Touches You (ProGNerD / 9 / 7,63)
07-05: Kvadrat - -4°C (Apollo / 8 / 7,85)
10-05: Deliria - Attic (ProGNerD / 8 / 7,09)
15-05: Cobra The Impaler - The Message (Dieter / 8 / 7,25)
17-05: Charlotte Wessels - The Exorcism (The_CrY / 7 / 7,41)
19-05: Hippotraktor - Renegade (ProGNerD / 8 / 7,84)
22-05: The Troops of Doom - Chapels Of The Unholy (Dieter / 7 / 6,51)
24-05: Anciients - Melt The Crown (Apollo / 7 / 7,51)
26-05: Summoner's Circle - Irreverence Of the Cross (ProGNerD / 6 / 6,48)
29-05: Scarcity - In the Basin of Alkaline Grief (Dieter / 5 / 4,1)
31-05: Dystopia - Dood van de Wachters (ABDrums / 0 / 0)

Nederland mag zich rijk rekenen met een levendige en vooruitstrevende black metalscene. Dystopia valt ook onder die noemer en speelt 'progressieve black metal'. Dat is met name te horen in de zorgvuldig opgebouwde composities - uiteraard absoluut niet volgens traditionele standaarden - en een divers arsenaal aan gebruikte instrumenten. Daar houd ik het maar bij, lekker luisteren zou ik zeggen.

Maak Kennis met Metal Anno 2024

Zeker niet slecht, maar ook zeker niet heel bijzonder: 7

Vooruitstrevend vind ik het niet. Qua 'sound' erg inwisselbaar met tal van andere black metal bands. Wel zijn het goede muzikanten en vind ik de sax-intermezzo's erg fijn. Het Nederlands staat mij in dit nummer eens niet zo tegen, je hebt het namelijk niet altijd door. Eindstand vind ik het een bovengemiddeld goed nummer, maar niet opmerkelijk goed.

7,8

odi
8,2

Gaaf nummer, benieuwd naar het hele album.

Dystopia - Dood van de Wachters 7,5

Hoe black metal ik luister, hoe meer ik ook de vaderlandse scene leer kennen en de kwaliteit daarvan herken. Van dat laatste is dit een mooi voorbeeld...

ProGNerD schreef:
Dystopia - Dood van de Wachters 7,5

Hoe black metal ik luister, hoe meer ik ook de vaderlandse scene leer kennen en de kwaliteit daarvan herken. Van dat laatste is dit een mooi voorbeeld...

Nomineer jij trouwens morgen de nieuwe Leprous, ProGNerD?

ABDrums schreef:

Nomineer jij trouwens morgen de nieuwe Leprous, ProGNerD?

Leprous ligt voor mij teveel voor de hand en heeft hier geen introductie nodig, lijkt me; had een andere recente ontdekking in gedachten...

24-05: Anciients - Melt The Crown (Apollo / 7 / 7,51)
Mooi en sfeervol, zonder tot grote hoogtes te stijgen. Ik zal niet te veel morrelen aan het huidige gemiddelde, want ik kan me daarin wel vinden. 7,5

26-05: Summoner's Circle - Irreverence Of the Cross (ProGNerD / 6 / 6,48)
Ik snap wel waarom de cijfers voor deze band wat lager liggen dan bij Anciients, maar om het te onderbouwen valt me niet mee. De screams liggen me niet zo lekker: een beetje à la Dani Filth, maar dan met veel minder venijn en geloofwaardigheid. Er gebeurt best veel in het nummer, maar alles is toch braaf binnen platgetreden paden. Avontuurlijk, maar wel de aanbevolen plekjes van TripAdvisor volgen.
Net als Dieter nodigt het ook mij niet uit om er meer van te luisteren, al was die laatste minuut wel het lekkerste. Dat gemiddelde vind ik wederom terecht.
6,5

29-05: Scarcity - In the Basin of Alkaline Grief (Dieter / 5 / 4,1)
Het is in ieder geval niet braaf binnen platgetreden paden, dat moet ik de band nageven. De alarmklok van The_Cry vind ik een zeer adequate omschrijving: dank, scheelt mij weer puzzelen naar een treffende analogie. Oh, er staat in de comments ook al 'smoke alarm', dus wellicht geef ik The_Cry nu te veel credits. Ik kan soms best opgaan in een brok hysterische, manische teringherrie, maar dit klinkt stomweg vervelend. Een van de weinige nummers in dit spelletje waar ik echt geen zin heb om het meer dan één keer te luisteren. Ook hier kan ik me vinden in het huidige gemiddelde. Ik ben blijkbaar zelf ook een gemiddeld man.
4

31-05: Dystopia - Dood van de Wachters (ABDrums / 0 / 0)
Verwarrende bandnaam. Er zijn (natuurlijk) meer bands met deze naam, zoals zoveel woorden met een duistere connotatie, maar deze gigantische sludgecrustklassieker zou een beetje metalmuzikant toch moeten kennen om te weten dat-ie niet moet aankomen met deze bandnaam. Bijna alsof je een bandje gaat oprichten en besluit om die band Iron Maiden te gaan noemen. Of Metallica.
Ik vind het suf.
Gelukkig is dat de muziek niet. Dit smaakt me het beste van dit viertal. Kritiekpunt is wel dat het geen tremoloseconde origineel is. Maar pit, drive, energie én melodie vergoeden veel. En nou je het zegt Apollo: er wordt in het Nederlands gegruntscreamd. Ik lees de opmerking bij jou, maar ik had het (tot anderhalve minuut voor het eind) totaal niet in de gaten gehad. Als hij in het Swahili had gezongen, waarschijnlijk ook niet. Aangezien Fluisteraars nu in een analoge synthesizermodus (en -sinus) zit, hebben we met Dystopia een prima vervanger. De sax is twee extra tiende bonuspunt.
Mooi artwork ook, zou het de zangeres van GGGOLDDD zijn?
8,2

02-05: Walk in Darkness - Mother (The_CrY / 9 / 5,87)
04-05: Glassing - Nothing Touches You (ProGNerD / 9 / 7,63)
07-05: Kvadrat - -4°C (Apollo / 8 / 7,85)
10-05: Deliria - Attic (ProGNerD / 8 / 7,09)
15-05: Cobra The Impaler - The Message (Dieter / 8 / 7,25)
17-05: Charlotte Wessels - The Exorcism (The_CrY / 7 / 7,41)
19-05: Hippotraktor - Renegade (ProGNerD / 8 / 7,84)
22-05: The Troops of Doom - Chapels Of The Unholy (Dieter / 7 / 6,51)
24-05: Anciients - Melt The Crown (Apollo / 8 / 7,51)
26-05: Summoner's Circle - Irreverence Of the Cross (ProGNerD / 7 / 6,49)
29-05: Scarcity - In the Basin of Alkaline Grief (Dieter / 6 / 4,08)
31-05: Dystopia - Dood van de Wachters (ABDrums / 6 / 7,68)
02-06: Saidan - Desecration of a Lustful Illusion (ProGNerD / 0 / 0)

Getipt in de Zes Losse Tanden podcast deze week door David Achter de Molen en ook op de muziek blog (en bijbehorende Spotify playlist) van Peter van der Ploeg: verrassend frisse, hyper melodieuze black metal met punk en trash invloeden.
(en nee, dat geschmink hoeft van mij ook niet en moet je vooral niet te serieus nemen... )

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Spreadsheet

EvilDrSmith schreef:
Verwarrende bandnaam. Er zijn (natuurlijk) meer bands met deze naam, zoals zoveel woorden met een duistere connotatie, maar deze gigantische sludgecrustklassieker zou een beetje metalmuzikant toch moeten kennen om te weten dat-ie niet moet aankomen met deze bandnaam. Bijna alsof je een bandje gaat oprichten en besluit om die band Iron Maiden te gaan noemen. Of Metallica.
Ik vind het suf.

Dit schoot mij ook direct te binnen en wilde ik nog toevoegen aan mijn reactie, maar ben ik vergeten. Je slaat de spijker op de kop.

Saidan:
Die Zes Losse Tanden podcast heb ik een tijdje terug globaal geluisterd, maar bleek niets voor mij. Misschien was het een mindere aflevering want ik vond alle tips maar doorsnee en saai. Toch weet jij de krenten uit de podcast te halen want dit is er zo een. Opnieuw niet origineel maar wel een sterke uitvoering en ik heb een zwak voor dit soort black metal. Lo-fi productie zoals het hoort: duistere, grillige sfeer maar met oog voor melodie en onderscheid tussen de instrumenten. Ook gaaf die solo in het midden, daar geef ik wel de nodige bonuspunten voor. 30 jaar te laat om bekend te zijn bij het grote publiek denk ik dan. Ik vind corpse paint trouwens wel wat hebben, maar je moet het vooral niet te serieus nemen inderdaad.
Gaaf bandlogo trouwens, die vind ik wel origineel.

8,8

7

En nog een 4,5 voor Scarcity.

Schiet mij trouwens te binnen dat ik ook nog een lo-fi black metal nominatie in petto heb.

Laat maar komen, Apollo...

Nou ik ben dus erg onder de indruk van het album. Nu ik het album sinds vanmiddag non-stop heb geluisterd neem ik een paar woorden terug: het is enerzijds niet origineel, anderzijds mengt het stijlen op een manier die ik niet goed kan vergelijken met andere bands. Ik heb een reactie onder het album geschreven voor wie het interesseert, maar ik wil hier enkel melden dat ik mijn cijfer verhoog naar een:
9,2

Dystopia: 8,3
Apart sfeertje in deze black metal, inderdaad lekker progressief met atypische thema's en akkoorden voor het normaal gesproken zo duistere subgenre. Het Nederlands in dit soort muziek spreekt me altijd wat minder aan, maar het is wat het is.

Saidan: 8,3
Wederom een lekkere track! Lekkere punkvibe in sommige stukken.

odi
7,5

Saidan - Desecration of a Lustful Illusion: 8,5

Heerlijk verslavend album !

02-06: Saidan - Desecration of a Lustful Illusion (ProGNerD / 6 / 8 )
09-06: Evergrey - Cold Dreams (The_CrY / /)

Stilte hier... maar toffe metal blijft uitkomen. Evergrey doet het nooit heel goed in dit topic, maar gezien de rust hier toch nog een poging. Met bijdragen van Jonas Renkse (Katatonia) en Salina Englund (dochter van de zanger).

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Spreadsheet

Een heel album kan me nooit zo boeien, maar dit is een prima nummer.

7,5

Saai...

5

8

Je moet er van houden natuurlijk, maar voor mij is de stem van Tom Englund genoeg om me te laten meeslepen in een nummer als deze. Fantastische zanger en deze band blijft na meer dan twintig jaar nog altijd relevant in het progmetal landschap.

02-06: Saidan - Desecration of a Lustful Illusion (ProGNerD / 6 / 8 )
09-06: Evergrey - Cold Dreams (The_CrY / 4 / 6,8)
11-06: Rotting Christ - Pix Lax Dax (Johnny Marr / /)

Speciaal voor ene Hans Brouwer:

Geen idee met die spreadsheet, kan iemand anders dat uitzoeken? Thanks!

Hier kan ik dus helemaal niets mee. Wel goed uitgevoerd volgens mij.

5

Heb de spreadsheet even bijgewerkt. Donderdag zal ik cijfers uitdelen.

Ik sluit me aan bij The_CrY en wil daar nog aan toevoegen dat ook de stem van Jonas Renske niet mis is, natuurlijk....

Evergrey - Cold Dreams: 7,7

Gast
geplaatst: vandaag om 18:24 uur

geplaatst: vandaag om 18:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.