MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

6. The Fortunes - Here It Comes Again (1965) : 7
7. Al Green - I'm Hooked on You (1974) : 7

Ik moet bij dit nummer een klein beetje denken aan Tina Turners 'Let's Stay Together'.

Geïnspireerd door het verhaal van Marzipaintree liep ik een beetje te googlen en kwam ik uiteindelijk uit bij een passage uit Al Greens autobiografie over zijn brandende aan- en ervaring met Mary, die een ex(-scharrel) bleek te zijn. Hier te lezen: There was something about Mary | The Guardian | guardian.co.uk - theguardian.com
't Was best een knappe dame, maar goed: anders had Al natuurlijk geen interesse in haar gehad. zo kieskeurig was meneer wel (en kon hij zijn).
https://i.pinimg.com/originals/03/74/0b/03740b495f6f6f21888d804c7b244a27.jpg
Ik heb mijn soul liefst een beetje rauwer, maar dit mag er zeker ook zijn.
7,8

wavanbuuren
peggy Lee - 6
Fortunes (geen idee wat ik ooit in het top-40 topic gaf) 6,2
Al Green - 7

Ast
7,3

wavanbuuren schreef:
Fortunes (geen idee wat ik ooit in het top-40 topic gaf) 6,2
Een 7,1 maar liefst.
Ik zie dat ik zelf ook van een 7,5 naar een 7,0 ben gegaan.

Met 7,87 gemiddeld neemt Al Green - I'm Hooked on You de eerste plek over van Townes Van Zandt - Tecumseh Valley.

8. Nara Leão - Maria Moita (1964)

Afkomstig van het album: Nara Leão - Nara (1964)

Na in de 50s bevriend te zijn geraakt met allerlei zangers en componisten, werd Nara vanaf 1963 professioneel zangeres. Dit nummer is afkomstig van haar debuutalbum.

Oh, maar dit is mooi!

8

Ik wil het niet maar ik ga toch mijn magische Sittardse woord zeiver uit de kast halen
3

Gedraag je Les de Groot, jij ouwe Zittesje Sjnaak.

Mijn excuses ik zal mij wat genuanceerder uitlaten in de toekomst.

7. Al Green - I'm Hooked on You (1974) : 7

8. Nara Leão - Maria Moita (1964) : 4,5
(eigenlijk ben ik het wel Les eens, alleen waardeer ik deze zeiver iets meer)

Door al dat gezeiver wordt het nooit meer een hoog cijfer.

EvilDrSmith schreef:
Ik moet bij dit nummer een klein beetje denken aan Tina Turners 'Let's Stay Together'.
Die is oorspronkelijk ook van Al Green.
Was het tekstueel of muzikaal?

Shaky schreef:
8. Nara Leão - Maria Moita (1964)

Een interessante keuze, deze "Bossa Nova". "Bossa Nova" zou je kunnen vertalen naar het Engels en dan krijg je "New Wave".
Kunnen we meteen wat meer mensen taggen. johan de witt, luigifort?

Maria Moita is een nummer over luxe paarden en werkpaarden.
Vrouwen behoren altijd tot die laatste categorie want zij moeten liggend en staand werken.
Over die laatste zin heb ik even moeten nadenken, en ...
het levert Nara van mij een punt extra op.:

8

Sodeju, Astrud kan wel inpakken.
Ik ben helemaal niet zo van de MPB en bossanova, hooguit met mate, maar haar bedwelmende stem sluit wonderlijk mooi aan bij de jazzy arrangementen. Geen flauw benul wat ze zingt*, maar zij laat (Braziliaans-)Portugees nog poëtischer en sensueler klinken dan Frans (dat ik ook niet machtig ben).
't Hele album staat inmiddels op en kijkend of ik 'em ook op cd of plaat kan scoren. Oei, niet hier in Nederland en hooguit als ik last van geld te veel heb.
Ze is trouwens niet oud geworden.

* EDIT: en nu pas lees ik dat marzipaintree al het antwoord gaf op mijn gebrek aan tekstueel benul.

8

EvilDrSmith schreef:
Marzipaintree schreef:
Die is oorspronkelijk ook van Al Green.
Was het tekstueel of muzikaal?
Jôh, echt? Daar had ik niet bij stilgestaan. Maar leg de nummers maar eens naast elkaar: de sfeer/stijl/sound in de coupletten vind ik best wel sterk met elkaar overeenkomen. Nu ik weet dat het allebei van Green is, vind ik het al niet meer zo opvallend.

8,5

Mooi!

8. Nara Leão - Maria Moita (1964): 8
7. Al Green - I'm Hooked on You (1974): 6,5

Brazilië, daar weten ze tenminste hoe je carnaval moet vieren en mooie muziek kunt maken.
Ik ben eigenlijk (ook) wel van de MPB en bossanova en dit hoort wat mij betreft tot de top!

10

7.5.

Ben wel benieuwd naar het album geworden..

wavanbuuren
remcodulac schreef:
(quote)
Een 7,1 maar liefst.
Ik zie dat ik zelf ook van een 7,5 naar een 7,0 ben gegaan.

Haha, thanks voor het opzoeken. Ik voelde me al kritisch gisteren

wavanbuuren
Les de Groot schreef:
Ik wil het niet maar ik ga toch mijn magische Sittardse woord zeiver uit de kast halen
3

ik had hem al gemist

wavanbuuren
5,7

Gast
geplaatst: vandaag om 04:38 uur

geplaatst: vandaag om 04:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.