MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Qua zangtechniek en -gemak een van de beste. Heerlijk nummer, maar toch vind ik Sway niet tot zijn betere horen. Pure kwaliteit kan ik niet lager beoordelen dan met een 9.

7,04 voor Dean Martin - Sway is plek 99.

247. Fontella Bass - Recovery (1966)

Afkomstig van het album: n.v.t. Single only

Rescue Me, misschien mag je Fontella wel een one-hit wonder noemen. Alhoewel, ze heeft nog 2x (net) de Top 40 weten te halen. Onder andere met de follow-up single voor Rescue Me, en dat is de song waar wij naar gaan luisteren. Dit nummer schopte het tot plek 37 in de Billboard.

Ze kreeg haar echte kans in de muziekbusiness toen ze door Little Milton en diens bandleider werd ontdekt.

Haar gezondheid was echter broos. Fontella kreeg borstkanker, maar overleefde dit. Ze kreeg in de 00s meerdere infarcten, maar overleefde deze. Haar been werd geamputeerd, maar overleefde. In 2012 kreeg ze echter een hartaanval en ze stierf aan de complicaties daarvan.

Een beetje in Aretha Franklin-modus, maar dan minus de krijs waar ik persoonlijk niet tegen kan. Leuk dit! 7.

Shaky refereerde al aan Rescue Me, daar komt deze Recovery inderdaad niet bij in de buurt.

7,3

Dean Martin: 5.5
Fontella Bass: 8.0

Generiek soul deuntje. Leuk dus.

7

Met 7,02 is plek 106 voor Fontella Bass - Recovery.

Na Susan, Lucille, Suzie en Betty is het weer eens tijd om een weekend lang een vrouwennaam in de spotlights te zetten.

Themaweekend: dezelfde vrouwennamen in songtitels

248. The Cannonball Adderly Quintet - Sweet Emma (1968)

Afkomstig van het album: The Cannonball Adderley Quintet - In Person (1968)

Dit is een "live studio album" waar Lou Rawls op een track de vocals verzorgt en ook Nancy Wilson een nummer mag zingen. Het jongere broertje van Cannonball speelt een grote rol bij Sweet Emma; hij speelt op het nummer mee en schreef het nummer.

Cannonball werd trouwens maar 46 jaar oud en overleed dus al in 1975.

Fontella Bass: 7.1
Cannonball Addeley Quintet: 7.3

Fontella Bass: 7,0
Cannonball Addeley Quintet: 3,5

Fontella Bass: 7
Cannonball Addeley Quintet: 6,8

6,31 voor The Cannonball Adderly Quintet - Sweet Emma = plek 187.

Thema: dezelfde vrouwennamen in songtitels

249. Wim de Craene - Tante Emma (1974)

Afkomstig van het album: Wim De Craene - Brussel (1975)

Grote kans dat dit nummer helemaal niet gaat over iemand die Emma heet. Wim had er een handje van om veel voorkomende namen als songtitels te gebruiken omdat dit een breder publiek zou kunnen aanspreken.

Dit is Wim in zijn glorieperiode. Na midden jaren 70 zou het snel bergafwaarts gaan. En net als Cannonball van gisteren werd ook Wim niet oud; op 40 jarige leeftijd pleegde hij zelfmoord.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:14 uur

geplaatst: vandaag om 12:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.