MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
311. Evelyn Knight - A Little Bird Told Me (1948) : 6,5

Evelyn Knight - A Little Bird Told Me : 6,2

Evelyn Knight: 6,8

6,35 is de 225e plek voor Evelyn Knight - A Little Bird Told Me

312. Eric Clapton - Let It Rain (1970)

Afkomstig van het album: Eric Clapton - Eric Clapton (1970)

In 1970 verscheen het door Clapton zelfgeschreven Let It Rain op zijn debuutalbum. Het werd echter niet gekozen om als single uit te brengen. After Midnight en Blues Power waren de singles van het album.

After Midnight werd een bescheiden hit en nu hij bekendheid had, werd in 1972  daarom alsnog besloten ook Let It Rain uit te brengen als single. Het nummer wist nét de top 50 van de VS en Canada te bereiken. 

Met zijn eerstvolgende single wist hij zijn naam definitief te vestigen als soloartiest: I Shot the Sheriff werd een nummer 1-hit in Canada, Nieuw-Zeeland en de VS.

Wij gaan dus luisteren naar zijn hele vroege solowerk. 

Barry White - I've Got So Much to Give 6,7
Evelyn Knight - A Little Bird Told Me 7
Eric Clapton - Let It Rain 6,8

Zo rolden we in één keer van de wilde jaren zestig de gezapige jaren 70 binnen: 5

Zo horen we ook waarom Clapton in het begin moeite had met een rol als zingende frontman, want zijn zang klinkt hier als een onzekere kopie van zijn grote vriend George Harrison. 5.

311. Evelyn Knight - A Little Bird Told Me (1948)
Ook drie kwartier later op de avond is het, zonder koffie, hier nog prima genietbaar.
7

312. Eric Clapton - Let It Rain (1970)
Gezapigheid troef inderdaad. Niet écht slecht, maar gemakzuchtig, ongeïnspireerd, een zéér vlakke, dynamiekloze zang (de Keanu Reeves van de zangers) en een dertienduizend in een dozijn-deuntje. Door het gitaarwerk en het laatste, toch wel alleraardigste deel nog een paar bonus tienden, zodat er nog een benauwde voldoende uitgeperst kan worden.
5,5

Evelyn Knight - A Little Bird Told Me 6,3
Eric Clapton - Let It Rain 6,2

Eric Clapton - Let It Rain : altijd 'n lekker nummer gevonden. (van 'n fijn debuut-album) : 7,2

En als je kijkt wat er in 1970 aan albums is verschenen: (ik noem even: Black Sabbath, Funhouse van The Stooges, Led Zeppelin III, Deep Purple in Rock, Funkadelic, MC5, Band of Gypsys), zo gezapig was dat nou toch ook weer niet .

312. Eric Clapton - Let It Rain (1970) : 5,5

captain scarlet schreef:
Eric Clapton - Let It Rain : altijd 'n lekker nummer gevonden. (van 'n fijn debuut-album) : 7,2

En als je kijkt wat er in 1970 aan albums is verschenen: (ik noem even: Black Sabbath, Funhouse van The Stooges, Led Zeppelin III, Deep Purple in Rock, Funkadelic, MC5, Band of Gypsys), zo gezapig was dat nou toch ook weer niet .
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat wendy sec doelt op Eric Claptons impotente deuntje en niet op menig ander album uit 1970.
Want 1970 bracht naast jouw voorbeelden nog heel veel meer muziek die allesbehalve gezapig was. Alleen al de bandnaam en/of albumtitel maken duidelijk dat de summer of love nog nasputterde en de seksuele vrijheid hoogtijdagen vierde:

Love Sculpture - Forms and Feelings
The Human Beast - Volume One
Sex - Sex
Fanny - Fanny
Egg - Egg
Suck - Time to Suck
Head Machine - Orgasm
The Lyd - Lyd
Gentle Giant - Gentle Giant
Bloodrock - Bloodrock
Tower of Power - East Bay Grease
Bump - Bump
It's All Meat - It's All Meat
Jody Grind - Far Canal
Wild Butter - Wild Butter
Orange Peel - Orange Peel
The Sperm - Shh!
Satisfaction - Satisfaction
Twink- Think Pink

Muziek om rode oortjes van te krijgen.

En daarna:
Fresh Air - A Breath of Fresh Air
------
Birth Control - Birth Control

Let It Rain: 7,5

Inderdaad: 7,5

EvilDrSmith schreef:
Want 1970 bracht naast jouw voorbeelden nog heel veel meer muziek die allesbehalve gezapig was. Alleen al de bandnaam en/of albumtitel maken duidelijk dat de summer of love nog nasputterde en de seksuele vrijheid hoogtijdagen vierde

Fraai obscuur lijstje inderdaad waarvan ik er 'n aantal in de kast heb staan en er ook nog wel 'n paar van aan de collectie toe zou willen voegen. Zo zou ik er nog wel 'n aantal kunnen noemen. 1970 en 1971 zijn dan ook m'n favoriete jaren qua progressieve rock.
(hoewel ik de "impotente deuntjes" van de heer Clapton af en toe ook wel kan waarderen.)

captain scarlet schreef:
(quote)

Fraai obscuur lijstje inderdaad waarvan ik er 'n aantal in de kast heb staan en er ook nog wel 'n paar van aan de collectie toe zou willen voegen. Zo zou ik er nog wel 'n aantal kunnen noemen. 1970 en 1971 zijn dan ook m'n favoriete jaren qua progressieve rock.
(hoewel ik de "impotente deuntjes" van de heer Clapton af en toe ook wel kan waarderen.)
Om hiervan een of meerdere (origineel?) van in de kast te hebben staan is een rijk bezit, want ze zijn vermoedelijk zonder uitzondering vrij lastig te vinden, laat staan betaalbaar. Ik heb er wel een aantal op cd en vinyl (Head Machine is een soort prelude op Uriah Heep), maar (natuurlijk) allemaal reissues. Als je nog curieuze keuzes weet die qua thema en jaar van uitgave aansluiten aan dit rijtje, dan houd ik me warm aanbevolen. Het kostte destijds best even tijd en speurwerk om ze bij elkaar te verzamelen. Mijn favoriete jaren in de muziek zijn 1969-1972 (niet alleen qua prog), dus dat overlapt aardig met die van jou.

En ja, Clapton kon in de 70s her en der zijn potentie nog wel waarmaken, maar vergeleken met zijn 60s-werk was het over het algemeen maar een kleurloze, slappe zakkenwasserij.

EvilDrSmith schreef:
Om hiervan een of meerdere (origineel?) van in de kast te hebben staan is een rijk bezit, want ze zijn vermoedelijk zonder uitzondering vrij lastig te vinden, laat staan betaalbaar. Ik heb er wel een aantal op cd en vinyl (Head Machine is een soort prelude op Uriah Heep), maar (natuurlijk) allemaal reissues. Als je nog curieuze keuzes weet die qua thema en jaar van uitgave aansluiten aan dit rijtje, dan houd ik me warm aanbevolen.

Origineel over het algemeen nogal prijzig ja, en moeilijk te vinden, met name in goede staat. Heb zelf ook maar enkele originelen op vinyl. Meeste zijn recente re-issues (zoals Head Machine). Zal binnenkort 'n lijstje maken met nog 'n aantal curieuze albums uit die periode die wat mij betreft de moeite waard zijn en naar je doorsturen.

6,32 voor Eric Clapton - Let It Rain en daarmee de 231e plek.

313. Eddie Fisher - Outside of Heaven (1952)

Afkomstig van het album: n.v.t. Single only

4 nummer 1-hits heeft Eddie in de US op zijn naam staan. Wij gaan vandaag echter luisteren naar een nummer 1-hit in de UK. In de US kwam het nummer tot plek 8. In totaal scoorde Eddie 40 top 20-hits. Top 20? Ja, hij scoorde in zijn leven nog veel meer hits in de chart, maar ik heb alleen even gekeken naar zijn songs die de top 20 wisten te bereiken....  om maar even aan te geven hoe ongelooflijk succesvol en populair de voormalige man van Debbie Reynolds, Elizabeth Taylor, Connie Stevens, Terry Richard en Betty Lin was. Ja, de man trouwde graag. 

Naast zanger was hij ook bekend als acteur, maar om nou een hele film te posten om te beoordelen. Laten we het in dit topic toch maar bij de muziek houden.

Er is uit 1952 vast ook wel iets wilders te vinden. Croonen mag nog wel in in 1952. Tsja wat maak ik hier nou weer van? Geen onvoldoende, maar ook niet al te hoog: 6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 13:48 uur

geplaatst: vandaag om 13:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.