MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
De meningen zijn scherp verdeeld over Rita Pavone - Try It and See. Het ging van een 8 tot een 2,5. Gemiddeld komt er een 5,64 uitrollen en dat is goed voor plek 314.

Themaweek: Succesvolle songwriters

#5 Andrew Lloyd Webber

338. Ross Hannaman - 1969 (1967)

Afkomstig van het album: n.v.t. single only

De Londense Rosalind wist in 1967 een platencontract bij EMI te bemachtigen. Haar manager was Tim Rice en Webber & Rice schreven de eerste 4 songs voor Ross. Die vier songs werden op 2 singletjes uitgebracht, maar ze flopten gigantisch. Voor EMI was het toen eigenlijk ook wel welletjes geweest en Hannaman kon vertrekken. Een zeer korte carrière als recording artist, en ze besloot een tijdje als songwriter te gaan werken.

Andrew Lloyd Webber en Tim Rice ontmoetten elkaar in 1965. Andrew was toen 17, Tim 20. Andrew wilde musicals maken, Tim wilde popmuziek schrijven. Ze vonden zich in elkaar en gingen een ongekend succesvolle samenwerking aan. Dat wisten ze in 1965 natuurlijk nog niet, al schreven ze toen wel al een musical samen die helaas niet genoeg (financiële) steun kreeg om ook daadwerkelijk opgevoerd te worden.

338. Ross Hannaman - 1969 (1967): 5
337. Rita Pavone - Try It and See (1969): 5

Inderdaad zeer 60s-psychedelisch, maar voor commercieel succes had ze misschien wat minder als die lieve Annie Haslam van Renaissance moeten klinken. Maar bij Boy scoort ze een 8.

338. Ross Hannaman - 1969 (1967)
Oh, dit bevalt me meer dan uitstekend! Prachtige psych.folkpop en een fijn timbre. Wat mij betreft een van de fijnste Webber & Rice-composities die ik tot nu toe ken (maar ik ben dan ook geen fan van hun werk). Meteen vier keer achter elkaar gedraaid. Is de melodielijn in de coupletten niet ergens een leentjebuur van? Bijzonder spijtig dat ze na twee (inmiddels retedure) singletjes de stekker uit haar zangcarrière trok.
8,2

Knappe dame trouwens, even ongegeneerd een kiekje. https://images.45cat.com/ross-hannaman-down-thru-summer-1967-4.jpg

The Rooftop Singers : 6.0
Rita Pavone: 5.5
Ross Hannaman : 6.0

Rita Pavone - Try It and See: 5,2

Ross Hannaman - 1969 : Heel fraai , 7,8
Alleen de demo van de single verscheen met 'n prachtig zwart-wit fotohoesje. Deze is vandaag de dag zo goed als onvindbaar.

7,8

Nooit eerder gehoord denk ik, leuk!

338. Ross Hannaman - 1969 (1967) : 7

Ross Hannaman: 7,5

Zoveelste Für Elise bewerking, maar wel erg fijn! Ross kan niet al te best zingen, dus die korte carrière is wel goed te begrijpen.

7

Voorlopig die mooie 7-grens bereikt: 7,03 voor Ross Hannaman - 1969, en daarmee plek 141.

Themaweek: Succesvolle songwriters

#5 Andrew Lloyd Webber

339. Paul Raven - Goodbye Seattle (1970)

Afkomstig van het album: n.v.t. single only

In 1969 schreven Andrew Lloyd Webber en Tim Rice een song voor een zanger die tussen 1960 en 1971 bekend stond onder de naam Paul Raven. Vanaf 1971 nam hij een andere artiestennaam aan: Gary Glitter.

Tim Rice en Andrew Lloyd Webber schreven dit nummer voor Paul en vlak voor die tijd werkte Tim als stagiaire bij EMI Records. Andrew was het vooral aan het proberen te maken in de musicalwereld, maar had de x-factor nog niet gevonden. Zoals eerder verteld wilde Tim popmuziek maken en Andrew musicals, maar hun eerste musical flopte. Of beter gezegd; kreeg het daglicht niet eens te zien. Ze besloten daarom om Andrew's musical-plannen niet meer volledige voorrang te geven op Tim's popsong-plannen. Om elkaar een beetje tegemoet te komen schreven ze dus songs zoals we deze drie dagen hebben kunnen beluisteren en waren ze tegelijkertijd bezig om door te breken in de musicalwereld. 

Ik kan me voorstellen dat meer dan één recensent indertijd iets heeft geschreven als "Noch voor de zanger noch voor het componistenduo is er ook maar énige toekomst binnen de popmuziek weggelegd." 4.

Paul Raven - Goodbye Seattle: Kan me voorstellen dat deze single destijds ook geflopt Is: 5,2

Shaky schreef:
Zoveelste Für Elise bewerking..
Och, dus dáár kwam dat melodietje vandaan? Het klonk me ook al zo bekend in de oren dat ik me niet kon voorstellen dat het een originele melodie was. Thnx.

339. Paul Raven - Goodbye Seattle (1970)
Wel opvallend dat dit singletje destijds in diverse landen werd uitgebracht, maar, voor zover Discogs hierin uitputtende informatie geeft, uitgerekend niet in de UK. Geen wonder dat het dan flopt.
Beroerd noch goed.
6,2

Ross Hannaman: 7,5
Paul Raven: 6,5

339. Paul Raven - Goodbye Seattle (1970) : 6

Gast
geplaatst: vandaag om 17:10 uur

geplaatst: vandaag om 17:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.