Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter
zoeken in:
0
geplaatst: 13 februari 2025, 18:44 uur
Plek 298 met 5,87 gemiddeld voor Paul Raven - Goodbye Seattle.
340. Murray Head - Heaven on Their Minds (1970)
Afkomstig van het album: Andrew Lloyd Webber & Tim Rice - Jesus Christ Superstar (1970)
Voordat Murray in 1985 een dikke wereldhit scoorde met One Night in Bangkok, was hij al zo'n 20 jaar zanger en acteur. Het begin van zijn carrière verliep slechts gematigd succesvol, maar dat veranderde allemaal toen hij benaderd werd door Tim Rice en Andrew Lloyd Webber met de vraag of hij wilde meedoen aan het conceptalbum Jesus Christ Superstar. Murray had op dat moment al een rol in Hair en zag deze volgende kans wel zitten.
De rest is eigenlijk wel bekend; JCS werd een ongekende hit die nog vele remakes zou krijgen, waarbij de filmversie uit 1973 wellicht de bekendste is bij het grote publiek.
Opvallend is misschien wel dat de Broadway musical JCS toentertijd genomineerd werd voor 5 Tony Awards, maar er geen enkele won. Wel kreeg Andrew Lloyd Webber een Drama Desk Award in de categorie 'Most Promising Composer'.
Themaweek: Succesvolle songwriters
#5 Andrew Lloyd Webber
#5 Andrew Lloyd Webber
340. Murray Head - Heaven on Their Minds (1970)
Afkomstig van het album: Andrew Lloyd Webber & Tim Rice - Jesus Christ Superstar (1970)
Voordat Murray in 1985 een dikke wereldhit scoorde met One Night in Bangkok, was hij al zo'n 20 jaar zanger en acteur. Het begin van zijn carrière verliep slechts gematigd succesvol, maar dat veranderde allemaal toen hij benaderd werd door Tim Rice en Andrew Lloyd Webber met de vraag of hij wilde meedoen aan het conceptalbum Jesus Christ Superstar. Murray had op dat moment al een rol in Hair en zag deze volgende kans wel zitten.
De rest is eigenlijk wel bekend; JCS werd een ongekende hit die nog vele remakes zou krijgen, waarbij de filmversie uit 1973 wellicht de bekendste is bij het grote publiek.
Opvallend is misschien wel dat de Broadway musical JCS toentertijd genomineerd werd voor 5 Tony Awards, maar er geen enkele won. Wel kreeg Andrew Lloyd Webber een Drama Desk Award in de categorie 'Most Promising Composer'.
1
geplaatst: 13 februari 2025, 18:48 uur
10. Ik ben van de generatie die de originele dubbelelpee (dus met Ian Gillan) eerder kende dan de filmsoundtrack, en hoewel ik daarmee misschien tot een minderheid behoor (gezien het onwaarschijnlijk grote succes van de laatste) prefereer ik nog altijd het origineel, dat ik nog regelmatig draai.
0
geplaatst: 13 februari 2025, 21:58 uur
Murray Head - Heaven on Their Minds : kan hier niet bijster enthousiast van worden. 6,2
0
geplaatst: 14 februari 2025, 02:10 uur
Jaaa!

The most metallic riff die Webber ooit heeft geschreven. Fokking awesome!
Ik ben van een latere generatie dan BoyOnHeavenHill en ik heb gemiddeld genomen een hekel aan musicals, maar Jesus Christ Superstar vind ik een te gekke soundtrack en dan met name deze rauwere versie met Gillan en Murray Head.
Alhoewel, nog niet helemaal deze uitvoering, want die openingsriff komt later terug in het 39 zweepslagendeel van Trial Before Pilate (Including The 39 Lashes) (3'00" - 4'22") en dan ga ik echt helemaal uit mijn plaat. Dat stuk krijgt een dikke 10. Maar dit openingsstuk van de musical doet er nauwelijks voor onder.
9,5
Dat melodietje duikt trouwens op onverwachte plekken op, tot diep in Bollywood aan toe (0'32")

The most metallic riff die Webber ooit heeft geschreven. Fokking awesome!
Ik ben van een latere generatie dan BoyOnHeavenHill en ik heb gemiddeld genomen een hekel aan musicals, maar Jesus Christ Superstar vind ik een te gekke soundtrack en dan met name deze rauwere versie met Gillan en Murray Head.
Alhoewel, nog niet helemaal deze uitvoering, want die openingsriff komt later terug in het 39 zweepslagendeel van Trial Before Pilate (Including The 39 Lashes) (3'00" - 4'22") en dan ga ik echt helemaal uit mijn plaat. Dat stuk krijgt een dikke 10. Maar dit openingsstuk van de musical doet er nauwelijks voor onder.
9,5
Dat melodietje duikt trouwens op onverwachte plekken op, tot diep in Bollywood aan toe (0'32")
1
geplaatst: 14 februari 2025, 07:57 uur
EvilDrSmith schreef:
(embed)
Ongelooflijk Dat melodietje duikt trouwens op onverwachte plekken op, tot diep in Bollywood aan toe (0'32")
(embed)

0
geplaatst: 14 februari 2025, 16:47 uur
Het gemiddelde van Murray Head volgt morgen.
341. Yvonne Elliman & Michael Jason - Could We Start Again Please? (1971)
Afkomstig van het album: Various – Original Broadway Cast - Jesus Christ Superstar (1971)
We blijven nog even bij JCS hangen want dat is het voordeel van zo'n musical; er kunnen totaal verschillende artiesten met totaal verschillende nummers voorbijkomen. En die van vandaag komt ook nog eens van een andere uitvoering van de musical. We kunnen er alle kanten mee op.
In 1969 was de Amerikaanse Elliman naar Londen verhuisd om een carrière in de muziek op te bouwen. Toch spendeerde ze maar weinig tijd aan de muziek omdat ze er niet zoveel aan vond. Ze hield zich liever bezig met veel feesten en nog meer drugs. Niemand had ooit van haar gehoord op professioneel gebied toen Tim Rice en Andrew Lloyd Webber haar ontdekten. Ze zagen haar uiterlijk, hoorden haar stem en dachten: dit is de Maria Magdalena waar we naar op zoek waren.
Themaweek: Succesvolle songwriters
#5 Andrew Lloyd Webber
#5 Andrew Lloyd Webber
341. Yvonne Elliman & Michael Jason - Could We Start Again Please? (1971)
Afkomstig van het album: Various – Original Broadway Cast - Jesus Christ Superstar (1971)
We blijven nog even bij JCS hangen want dat is het voordeel van zo'n musical; er kunnen totaal verschillende artiesten met totaal verschillende nummers voorbijkomen. En die van vandaag komt ook nog eens van een andere uitvoering van de musical. We kunnen er alle kanten mee op.
In 1969 was de Amerikaanse Elliman naar Londen verhuisd om een carrière in de muziek op te bouwen. Toch spendeerde ze maar weinig tijd aan de muziek omdat ze er niet zoveel aan vond. Ze hield zich liever bezig met veel feesten en nog meer drugs. Niemand had ooit van haar gehoord op professioneel gebied toen Tim Rice en Andrew Lloyd Webber haar ontdekten. Ze zagen haar uiterlijk, hoorden haar stem en dachten: dit is de Maria Magdalena waar we naar op zoek waren.
0
geplaatst: 14 februari 2025, 18:14 uur
Slimme melodie, maar dat fluitje is een beetje té, en de harmony-zang is gewoon niet mooi. 5½.
0
geplaatst: 14 februari 2025, 18:27 uur
Herman van Keeken - Belinda 4,5
Kenny - The Bump (1974) 6,3
Isham Jones Orchestra - It Had to Be You 6,9
The Rooftop Singers - Walk Right in 7,2
Rita Pavone - Try It and See 5,8
Ross Hannaman - 1969 6,5
Paul Raven - Goodbye Seattle 7
Murray Head - Heaven on Their Minds 6,7
Yvonne Elliman & Michael Jason - Could We Start Again Please? 7
Kenny - The Bump (1974) 6,3
Isham Jones Orchestra - It Had to Be You 6,9
The Rooftop Singers - Walk Right in 7,2
Rita Pavone - Try It and See 5,8
Ross Hannaman - 1969 6,5
Paul Raven - Goodbye Seattle 7
Murray Head - Heaven on Their Minds 6,7
Yvonne Elliman & Michael Jason - Could We Start Again Please? 7
0
geplaatst: 14 februari 2025, 19:12 uur
Murray Head : 8.0 (een mindere Judas in vergelijking met Carl Anderson)
Yvonne Elliman & Michael Jason : 9.5 (aangrijpend)
Yvonne Elliman & Michael Jason : 9.5 (aangrijpend)
* denotes required fields.