MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

Ruim 600x officieel gecoverd, met vocale versies van de grote 'crooners' als Perry Como, Jerry Vale en Vic Damone. Hopelijk heeft onze Isham de nodige royalty's opgestreken, al vrees ik daar toch voor.

7,5

Isham Jones Orchestra: 4,5

6,13 voor Isham Jones Orchestra - It Had to Be You is goed voor plek 275.

336. The Rooftop Singers - Walk Right in (1962)

Afkomstig van het album: The Rooftop Singers – Walk Right In! (1963)

Zelf leerde ik dit nummer kennen via Dr. Hook die hier in 1977 een nummer 1-hit in Australië mee scoorde, maar wij gaan wat verder terug de tijd in.

Erik Darling besloot in 1962 twee collega's te vragen hem te helpen omdat hij een idee had om Walk Right In van Gus Cannon (uit 1929) te coveren. Erik had een een uptempo versie verzonnen, de tekst aangepast en dacht dat het wel leuk zou zijn om iets nieuws met het antieke nummer te doen. Vanguard Records besloot de groep een kans te geven en bracht het nummer uit als single....:

Dikke nummer 1-hit in de US (zowel op de reguliere chart als op de Adult Contemporary chart) en een 10e plek in de UK. Het zou veruit de meest succesvolle single zijn die Vanguard ooit uitbracht. 

Verder maakte het trio vrijwel geen muziek. Er kwam een album aan de hand van het succes van Walk Right In, maar overige singles bereikten weinig tot geen succes en het trio besloot er al snel mee te stoppen. 

336. The Rooftop Singers - Walk Right in (1962) : 7,5

Lekker geluid à la de Seekers en andere boy-girl-harmony-groepen, en wanneer ik lees dat Cannon zelf zijn eerste banjo bouwde "met behulp van een steelpan en de huid van een wasbeertje" ben ik geneigd een punt extra aan de score toe te voegen, maar dat er na het eerste couplet muzikaal noch tekstueel erg veel gebeurt staat een echt hoge score toch in de weg. Een 6 dus maar. (Of de wasbeer zelf nog enige hulp geboden heeft vertelt het verhaal niet.)

Isham Jones Orchestra - It Had to Be You: Zou zo de soundtrack kunnen zijn van 'n scene uit 'n silent movie van pak 'm beet Charlie Chaplin of Harold Lloyd. 6,8.

Walk Right in : hoorde de uitvoering van Trini Lopez het eerst omdat een oom van me de LP van hem had waar dit opstond. Vind de Sammy Davis Jr. versie echter de beste.
Rooftop Singers: 6,7

Rooftop Singers: 7,0

captain scarlet schreef:
... Vind de Sammy Davis Jr. versie echter de beste.

Een zin die ik wel vaker in mijn leven heb gebruikt
Sammy is buitencategorie, zodra die een song aanraakt; klasse.

Hoe dan ook:

Rooftop Singers: 8,5

7,08 plaatst The Rooftop Singers - Walk Right in op plek 134.

Deze week keren we weer terug naar één van onze vaste rubrieken:

Themaweek: Succesvolle songwriters

#5 Andrew Lloyd Webber

337. Rita Pavone - Try It and See (1969)

Afkomstig van het album: n.v.t. single only

Deze Turijnse dame brak door in 1962 en na twee jaar succes in Europa mocht ze in 1964 optreden in de Ed Sullivan Show. Ook in de US en Canada volgde hitlijst succes. Daarnaast heeft ze in meerdere films gespeeld en woont ze tegenwoordig in Zwitserland.

Deze week draait het allemaal om Andrew Lloyd Webber. Evita, Cats, The Phantom of the Opera, de lijst gaat maar door. Het aantal klassiekers dat deze man op zijn naam heeft staan is indrukwekkend. Hoewel hij zich niet bepaald in de hitlijsten bevond, is hij natuurlijk wel een uiterst succesvolle songwriter en daarmee zeer geschikt om te mogen shinen in deze terugkerende themaweek. Hij schreef zijn songs meestal samen met Tim Rice en de twee zullen voor altijd in de geschiedenisboeken staan. We trappen de week af met een nummer dat hij schreef als entry voor het Songfestival. De keuze viel door de organisatie op een ander liedje, maar Rita Pavone pikte het nummer op en bracht het uit als b-kantje in 1969.

336. The Rooftop Singers - Walk Right in (1962) :
Peter, Paul & Mary wannabe?
5,8

337. Rita Pavone - Try It and See (1969)
6

Klinkt als een voorstudie van King Herod's song uit Jesus Christ Superman (zoals Hans Teeuwen het noemde). Erg licht. 5.

En alsof het nog niet kut genoeg was begint ze ook nog te tokken als een kip.

2,5

337. Rita Pavone - Try It and See (1969) : 7,5

4,5

Rooftop singers 6,7

Try It and See: 6,0

Gast
geplaatst: vandaag om 15:39 uur

geplaatst: vandaag om 15:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.