MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
The Chantays - Pipeline: Destijd grensverleggend door die electronische keybord in combinatie met de surfsound van de gitaar.
Met name in stereo via de koptelefoon blijft dit fantastisch. 9

382. The Chantays - Pipeline (1962) : 7

383. Ray Stevens - Harry the Hairy Ape (1969)

Ray Stevens is een Amerikaanse zanger en multi-instrumentalist. In Nederland vooral bekend vanwege zijn hit uit 1971 'Bridget the Midget', dat zelfs nog twee jaar in de NPO2 top2000 heeft gestaan. Ray Stevens is vooral bekend om dit soort zonderlinge en hilarische nummers (zijn bijnaam is dan ook Clown Prince of Country Music), hoewel hij ook serieuze (gospel)muziek gemaakt heeft. Harry the Hairy Ape is ook zo'n hilarisch nummer. Het nummer komt oorspronkelijk uit 1963, maar we stemmen hier op de re-recording uit 1969.

Ray Stevens - Harry the Hairy Ape: Het Coctail Trio heeft hiervan in 1963 nog 'n melige cover op single uitgebracht. (Harry de harige aap) 6,5

Nooit van gehoord. Althans, dat dacht ik. Zie ik nu dat ik nota bene een lp van de beste man heb ('He Thinks He's Ray Stevens'). Best een geinig deuntje, evenals de coverversie van het Cocktail Trio (waar trouwens ook twee versies van bestaan). Die is wel een stuk simpeler qua uitvoering, maar ik houd van de stem van Ad van de Gein, terwijl ik de stem van Ray gewoon "wel okay" vind. Hij kan wel verdomd rap praatzingen. Nee, geen rap, maar rap.
Zijn stem vind ik in de 1963-versie trouwens wel een stuk aansprekender, want wat rauwer en met meer venijn. Net als het nummer zelf, dat veel meer r&r is dan de remake die vooral novelty wil zijn. Ik vind de originele versie nog een stuk leuker.
7 (1963: 7,7)

Ray Stevens: 7.5

7,5 (1963: 8,0)

383. Ray Stevens - Harry the Hairy Ape (1969) : 7,5

Ik vind de versie uit 1963 muzikaal sterker, maar deze versie vind ik grappiger.

384. Johnny & the Hurricanes - Red River Rock (1959)

Ze deden voornamelijk rock 'n' roll versies van bekende klassiekers. Dit is hun versie van het nummer Red River Valley (1870). Toen al bijna een honderd jaar oud nummer. Het elektrische orgel is een Hammond Chord organ, Fikse hit! Nummer 5 in de USA, nummer 3 in de UK. In 1962 speelden ze als hoofdact in de Star Club te Hamburg met in het voorprogramma The Beatles. Ze gingen nog door zelfs tot 2005. In 2006 overleed saxofonist Johnny Paris en dat betekende het definitieve einde voor de band.

Nooit geweten dat deze 'Hollandse kraker' zijn geschiedenis in de Red River Valley heeft liggen. Weer wat geleerd. Leuk!

7,5

Edgar18 schreef:

Nooit geweten dat deze 'Hollandse kraker' zijn geschiedenis in de Red River Valley heeft liggen. Weer wat geleerd. Leuk!

Ik had deze hit "gemist". Maar ik betwijfel zeer dat componisten Edwin van Hoevelaak, Bram Koning, Robert van Hemert en Marcel Fisser de componisten van Red River Valley zijn geweest

384. Johnny & the Hurricanes - Red River Rock (1959)
Het is wel even schakelen nadat ik zojuist het nieuwe, oorverdovende album van Teitanblood had geluisterd. Het orgelthemaatje is dan ook wel van een iconische ultraüberlulligheid. Het contrast kan bijna niet groter zijn.
Daarentegen: dat saxofoongeluid moet wel dé inspiratiebron zijn geweest voor Clous van Mechelen bij zijn werk met Wim T. Schippers.
Vooral vanwege de saxofoon (Johnny Paris dus, ik zal de naam proberen te onthouden) toch een ruime voldoende, ook omdat ik wel in een melige bui ben en wel kan lachen om het orgeltje.
7,5

EvilDrSmith schreef:
op 19 september 2024, 19:38 uur:
205. The Highwaymen - Michael (1961)
Oef... ik ga vlug de versie van Pete Seeger of Lonnie Donegan opzoeken, want ik kan me niet voorstellen dat zij er ook zo'n aalgladgestreken brave hendrikkerstmisversie van hebben gemaakt.
Het gefluit redt het nummer van een nog lager cijfer.
4
[EDIT: inderdaad, die versies zijn veel beter te behappen, met name die van Lonnie is zelfs bijzonder aardig: die haalt bij mij bijna twee keer zoveel punten. Thnx Wendy.]

Hoogste tijd om Lonnie nu zelf ook eens aan het woord te laten.

385. Lonnie Donegan - Gamblin' Man (Live at this own TV-show: Putting On The Donegan, 26.06.1959)

Een jaar of wat geleden was ik in mijn zoektocht naar 'heavy' klanken in de jaren vóór de hardrock en metal eind jaren 60 losbarstte op deze uitvoering van Lonnie gestuit. Van de energie, de urgentie, het vuur en de gepassioneerde snelheid viel ik bijkans van mijn stoel.

Het nummer zelf is geschreven door Woody Guthrie (in de jaren '44-'45 verschenen onder de titel 'Roving Gambler') en de singleversie van Lonnie stamt uit 1957 en behaalde de 1e plek in de Britse charts. Eigenlijk weet ik tot op de dag van vandaag niet hoe die versie klinkt: ik grijp altijd terug naar deze uitvoering. En dat doe ik zeer regelmatig.

384. Johnny & the Hurricanes - Red River Rock (1959) : 7,5

385. Lonnie Donegan - Gamblin' Man (Live at this own TV-show: Putting On The Donegan, 26.06.1959) : 7

Dit is volgens mij de singleversie uit 1957. Ook een live opname. Deze past meer in mijn muziekstraatje, die andere gaat mij iets teveel los.

Johnny & the Hurricanes - Red River Rock : mijn oudere broer draaide dit singletje vroeger thuis100 keer per dag, vandaar dat ik het sindsdien eigenlijk niet meer aan kan horen. Desalniettemin toch 'n 7

Lonnie Donegan - Gamblin' Man: Ken niet zoveel van deze zanger behalve dan dat geinige liedje over kauwgum.
Dit is wel 'n pittige uitvoering van het nummer van Woody Guthrie inderdaad: 7,8

Johnny & the Hurricanes: 8.5
Lonnie Donegan: 7.5

Johnny & the Hurricanes: 7,0
Lonnie Donegan: 7,0

Lonnie! Ik ben zelf nog net iets meer van de Cumberland Gap maar dit moet wel tamelijk indrukwekkend zijn geweest in 1959!

7,9

Gast
geplaatst: vandaag om 04:48 uur

geplaatst: vandaag om 04:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.