MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
De Amerikanen hadden Out of Time als single, maar niet op de LP.
Wij hadden Paint It Black als single, maar niet op de LP.

Stones en Beatles weken wat af qua tracklisting in de USA en Europa.

Ik vind Out of Time overigens één van hun beste nummers uit de 1960's: 9,2

Wat een leuk triviaaltje: dit nummer is dus een beetje wat 'Alexander The Great' is van Iron Maiden. Dat nummer uit 1986 werd pas in 2023 voor het eerst live gespeeld.
Al is er misschien wel een verschil met dit nummer van de Stones: 'Alexander The Great' is absolute fan-favoriet en behoort onder de fans onder de regelrechte klassiekers. Of dat met dit Stones-nummers ook zo is? Nou, misschien ook wel als ik de eerste reacties lees. Ook mij bevalt dit nummer me prima, al ben ik iets zuiniger qua cijfer.
7,9

Shaky schreef:
363. Milva - Bella ciao (1965)
EvilDrSmith schreef:
Maar Milva doet ook leuk haar best (prachtig gezongen, maar daardoor zit er ook een suikerlaagje op een nummer dat eigenlijk stijf van het schuurpapier behoort te klinken). Evenzogoed toch een 7,8.
We zitten dan ook te luisteren naar de 1972-versie van haar nummer. Met haar oudere stem en het achtergrondkoortje wordt het een wat lomer suikerwerkje in glad bakpapier.

De 1965-versie is wat hartiger en afgebakken in schuurpapier, maar wel met een fijne korrel:

6,9

Shaky schreef:
364. It's a Beautiful Day - Hot Summer Day (1969)
Justus18 schreef:
Hot Summer Day vind ik het zwakste nummer van het album dat in mijn albumlijst op 3 staat: 8,5.
Als die witte vogel is gevlogen wordt alles zwakker.
Maar dit is ook een album dat geen zwak nummer kent.

8,0

Shaky schreef:
365. The Rolling Stones - Out of Time (1966)
wendyvortex schreef:
De Amerikanen hadden Out of Time als single, maar niet op de LP.
Wij hadden Paint It Black als single, maar niet op de LP.
De Amerikanen hadden Paint it black ook op single. Ze hadden Out of Time inderdaad niet op Aftermath maar ook niet op single. Ze kregen eerst een ingekorte versie op de LP Flowers in 1967.

Pas in 1975 verscheen een single-versie maar dat was ook weer een andere versie dan die van Aftermath. De 1975-versie had de orkestrale backing track van Chris Farlowe. Feitelijk was het allemaal 1966.

Je kon de volledige Aftermath-versie van Out of time in Amerika pas kopen toen vinyl “out of time” was. En dat laatste klopt inmiddels ook niet meer.

Ik ben het trouwens helemaal eens met Wendy’s cijfer:

9,2.

Shaky schreef:
363. Milva - Bella ciao (1965)
EvilDrSmith schreef:
Maar Milva doet ook leuk haar best (prachtig gezongen, maar daardoor zit er ook een suikerlaagje op een nummer dat eigenlijk stijf van het schuurpapier behoort te klinken). Evenzogoed toch een 7,8.
Marzipaintree schreef:
We zitten dan ook te luisteren naar de 1972-versie van haar nummer. Met haar oudere stem en het achtergrondkoortje wordt het een wat lomer suikerwerkje in glad bakpapier.

De 1965-versie is wat hartiger en afgebakken in schuurpapier, maar wel met een fijne korrel.
Ah, dank voor de aanvulling. Deze versie is inderdaad een stuk hartiger, knapperiger en pittiger. Ik verhoog mijn cijfer met een halve punt. 8,3

Sting
9

Gene Autry - Be Honest with Me 6.7
Milva - Bella ciao 6.6
It's a Beautiful Day - Hot Summer Day 7.1
The Rolling Stones - Out of Time 7.4

The Rolling Stones - Out of Time : Geweldig nummer van zeer sterk album 8,5
Daarna kwam Between the Buttons, de meest onderschatte plaat van The Stones.

7,92 voor The Rolling Stones - Out of Time betekent dat ze met 2 songs in onze top 25 staan. Deze staat op 22. Mother's Little Helper staat al een hele tijd in onze top 10, op plek 8.

Laten we de komende dagen eens gaan kijken naar songs die ik uit jullie toplijsten geplukt heb. Dat wil zeggen: ik ben eens gaan neuzen in jullie album top 10, en/of jullie zeer hoog gewaardeerde albums, en ik heb er hier en daar wat songs uitgeplukt. Dus, voor onze (semi-)vaste stemmers: eens zien of jullie meteen in de gaten hebben wanneer jij "aan de beurt bent".

Dag 3:

366. Van Morrison - Madame George (1968)

Met meer dan 800 stemmen op MusicMeter en gemiddelde van 4.15, mogen we Astral Weeks toch wel tot MuMe-klassieker bestempelen. Nee, natuurlijk niet enkel op MuMe, maar dat is voor ons uiteindelijk toch wel de belangrijkste van alle naslag- / meningenwebsites... of niet dan???

Madame George, dat oorspronkelijk Madame Joy heette en uptempo en veel vrolijker was dan deze "George-versie", werd tijdens de eerste opnamesessie voor Astral Weeks op plaat gezet en groeide uit tot wat door critici bestempeld werd als 'het epicentrum van het album', en 'het hoogtepunt uit zijn oeuvre'. Grote woorden. Volgen er net zo'n cijfers?

It's a Beautiful Day : 8.5
The Rolling Stones: 8.0
Van Morrison: 9.0

It's a Beautiful Day: 6.5
Stones: 7.7
Van Morrison: 7.3

Toe maar, met zulke cijfers is het puur gokken wie van jullie dit album van Van in de Top 10 heeft staan. Misschien wel allemaal?
Oh, op koosknook na. Zijn gereserveerd positieve kijk ligt wat meer in mijn lijn.
Toch wel curieus: ik ben gek op folk, vind Them heel erg tof, dus ik zou hierop keihard moeten gaan, maar ik vind het toch zeker een niveau minder boeiend dan Them en de betere folkplaten.
7

Eens met Dokter. Ik weet ik ben in de minderheid, maar ik zet zó veel liever Moondance op!

Van Morrison - Madame George : Hoewel ik hier af en toe goed naar kan luisteren ben hier ook niet echt ondersteboven van. Geef mij maar de R&B Morrison van Them of inderdaad het Jazzy Moondance. 7,3

Laatste keer dat ik hem live zag ( als voorprogramma van The Stones in het Goffertpark in 2007 ) was hij overigens lekker op dreef. Na 'n minuut of twintig echter brak de pleuris uit in de vorm van zwaar noodweer, compleet met donder en bliksem. De apparatuur van de band was hier niet op berekend , zodat de kans bestond op electrocutie, dus dat was 'n kort optreden.

Van Morrison.....de grootste lul die ik ooit op een podium heb zien staan. Niks tegen de muziek van de man, maar met deze plaat heb ik toch niks 6,4

Les de Groot schreef:
Van Morrison.....de grootste lul die ik ooit op een podium heb zien staan. Niks tegen de muziek van de man, maar met deze plaat heb ik toch niks 6,4

Volgens mij is hij zelfs nog kleiner dan ik en ik ben maar drie turven hoog.
Dus grootste, grootste... mocht-ie willen!
Nooit geweten dat hij Lou Reed naar de Duitse helm probeerde te steken.

koosknook schreef:
Ik weet ik ben in de minderheid, maar ik zet zó veel liever Moondance op!

+1

6.8 voor deze

Les de Groot schreef:

Bah, zeg dat. Kleinzielig mannetje. Weigeren op te treden tenzij alle bars gesloten werden. Klagen bij het publiek dat er niet hard genoeg geklapt en gejuicht werd voor z'n nummers. Eisen om per helikopter op het terrein afgezet te worden want meneer 'ging écht niet met een auto'. Zo viel er nog wel meer op te merken op zijn gedrag. Brr.... mensen die je dolgraag vermijdt in het echte leven.

Maaaaaaarrrrrrr, ook ik beoordeel hier niet zijn gezellige persoonlijkheid, maar zijn muziek.

6,25

Sting
6

Ronde getallen . Heel vaak kan ik het niet typen, maar Van Morrison - Madame George belandt op plek 100. Het nummer scoort 7,32 gemiddeld.

Laten we de komende dagen eens gaan kijken naar songs die ik uit jullie toplijsten geplukt heb. Dat wil zeggen: ik ben eens gaan neuzen in jullie album top 10, en/of jullie zeer hoog gewaardeerde albums, en ik heb er hier en daar wat songs uitgeplukt. Dus, voor onze (semi-)vaste stemmers: eens zien of jullie meteen in de gaten hebben wanneer jij "aan de beurt bent".

Dag 4:

367. T-Rex - Mambo Sun (1971)

Behalve een song uit de zeer matig ontvangen film Sister Midnight, is Mambo Sun ook de opener van het zeer succesvolle album Electric Warrior. Dat album betekende veel voor het succes van T-Rex; hun ommeslag in stijl sloeg enorm aan en Electric Warrior werd een nummer 1-album in de UK album chart.

Zoals elk nummer op EW werd ook Mambo Sun geschreven door Marc Bolan zelf.

In 1981 zou The Bongos nog een mini-hit scoren met een cover van Mambo Sun, hun versie bleef steken op plek 74 in de Dance Club chart.

T-Rex: 7.0

Gast
geplaatst: vandaag om 17:37 uur

geplaatst: vandaag om 17:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.