Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter
zoeken in:
0
geplaatst: 30 augustus 2025, 18:24 uur
Tsja....Frans Bauer.....je moet ervan houden? Als ik iets verschrikkelijk vind is het zijn muziek.
Maarrrrrr belangrijker, de heerlijke plaat van vandaag! Roy Orbison verdiend gewoon een 10. Wat een stem heeft die man!
Maarrrrrr belangrijker, de heerlijke plaat van vandaag! Roy Orbison verdiend gewoon een 10. Wat een stem heeft die man!
0
geplaatst: 30 augustus 2025, 21:04 uur
Julio Jaramillo - Sendas Distintas : 7,2
Roy Orbison - Only the Lonely : 8,8
Roy Orbison - Only the Lonely : 8,8
0
geplaatst: 30 augustus 2025, 21:22 uur
Marianne Weber, samen met Peter te Bos (van Claw Boys Claw) bij mijn weten de enige bekende Nederlanders die in mijn geboortedorp in de polder hebben gewoond. Naar ik heb begrepen was het maar van korte duur (net als Peter trouwens) en uit onbetrouwbare bron (misschien wel mijn linkerduim) ving ik geruchten op dat ze het niet prettig wonen vond en/of dat ze werd weggepest. Tsja, misschien wel door Peter? Ik kan hem geen ongelijk geven.
Tot zover dit Henk van der Meijden-juicekanaalintermezzo.
Ik vind de scheidslijn tussen Roy en Frans soms helemaal niet zo dik. Alleen heeft Roy zijn imago en zonnebril mee.
Vooruit, daarom dan toch maar een 6je. Dum-dum-dum-dumdy-doo-wah...
Tot zover dit Henk van der Meijden-juicekanaalintermezzo.
Ik vind de scheidslijn tussen Roy en Frans soms helemaal niet zo dik. Alleen heeft Roy zijn imago en zonnebril mee.
Vooruit, daarom dan toch maar een 6je. Dum-dum-dum-dumdy-doo-wah...
0
geplaatst: 30 augustus 2025, 22:26 uur
376. Roy Orbison - Only the Lonely (Know the Way I Feel) (1960) : 8,5
0
geplaatst: 31 augustus 2025, 19:05 uur
Roy Orbison - Only the Lonely (Know the Way I Feel) staat op plek 2 met een gemiddelde van 8,45.
377. Neil Diamond - Solitary Man (1966)
Zal ik mezelf ook meenemen in dit rondje 'onze toplijsten'? Ja, ik doe het gewoon. Het is nu niet bepaald dat ik normaal gesproken voor persoonlijke favorieten ga in mijn keuzes in dit topic, dus vandaag beloon ik mezelf een beetje door ook iets uit mijn eigen toplijst te halen. Het is me hopelijk vergeven.
Ik hergebruik mijn tekst zoals ik deze poste in de Neil Diamond Greatest Hits-editie in 2021 (holy shit, is dat al ruim 4 jaar geleden???)
Neil's allereerste single die de Top 100 wist te bereiken. Ondertussen is dit nummer uitgegroeid tot een klassieker van jewelste, en met 53 officiële coverversies is dit een graag gebruikte song door andere artiesten. Zo bracht Chris Isaak een bekende versie, met bijbehorende herkenbare videoclip, uit en ook Johnny Cash bracht nog een succesvolle versie uit, maar wij focussen ons natuurlijk op de beste en tevens originele versie.
Het heeft even geduurd maar Neil durfde na heel wat tijd eindelijk toe te geven dat Solitary Man over zichzelf gaat. Hij werd bedrogen en heeft daarmee geworsteld. Natuurlijk probeerde hij zichzelf groot te houden door te doen alsof hij 'gewoon een solitary man' is, maar de lyrics maken wel duidelijk dat hij dit niet is.
Don't know that I will
But until I can find me
The girl who'll stay
And won't play games behind me
I'll be what I am
A solitary man
59 jaar na het uitbrengen van deze single, klinkt de song nog steeds fresh en relevant. Sterk staaltje songwriting.
Laten we de komende dagen eens gaan kijken naar songs die ik uit jullie toplijsten geplukt heb. Dat wil zeggen: ik ben eens gaan neuzen in jullie album top 10, en/of jullie zeer hoog gewaardeerde albums, en ik heb er hier en daar wat songs uitgeplukt. Dus, voor onze (semi-)vaste stemmers: eens zien of jullie meteen in de gaten hebben wanneer jij "aan de beurt bent".
Dag 14:
Dag 14:
Zal ik mezelf ook meenemen in dit rondje 'onze toplijsten'? Ja, ik doe het gewoon. Het is nu niet bepaald dat ik normaal gesproken voor persoonlijke favorieten ga in mijn keuzes in dit topic, dus vandaag beloon ik mezelf een beetje door ook iets uit mijn eigen toplijst te halen. Het is me hopelijk vergeven.
Ik hergebruik mijn tekst zoals ik deze poste in de Neil Diamond Greatest Hits-editie in 2021 (holy shit, is dat al ruim 4 jaar geleden???)
Neil's allereerste single die de Top 100 wist te bereiken. Ondertussen is dit nummer uitgegroeid tot een klassieker van jewelste, en met 53 officiële coverversies is dit een graag gebruikte song door andere artiesten. Zo bracht Chris Isaak een bekende versie, met bijbehorende herkenbare videoclip, uit en ook Johnny Cash bracht nog een succesvolle versie uit, maar wij focussen ons natuurlijk op de beste en tevens originele versie.
Het heeft even geduurd maar Neil durfde na heel wat tijd eindelijk toe te geven dat Solitary Man over zichzelf gaat. Hij werd bedrogen en heeft daarmee geworsteld. Natuurlijk probeerde hij zichzelf groot te houden door te doen alsof hij 'gewoon een solitary man' is, maar de lyrics maken wel duidelijk dat hij dit niet is.
Don't know that I will
But until I can find me
The girl who'll stay
And won't play games behind me
I'll be what I am
A solitary man
59 jaar na het uitbrengen van deze single, klinkt de song nog steeds fresh en relevant. Sterk staaltje songwriting.
0
geplaatst: 31 augustus 2025, 19:36 uur
Neil Diamond - Solitary Man: heb verder weinig met Neil Diamond, maar dit is en blijft 'n prima nummer. 8
2
geplaatst: 31 augustus 2025, 21:48 uur
377. Neil Diamond - Solitary Man (1966) : 7,5
Een fraaie uitvoering, maar de versie van Johnny Cash is voor mij onovertroffen (hopelijk mag ik nu nog wel blijven meedoen met dit spelletje, Shaky
)
Een fraaie uitvoering, maar de versie van Johnny Cash is voor mij onovertroffen (hopelijk mag ik nu nog wel blijven meedoen met dit spelletje, Shaky
)
3
geplaatst: 31 augustus 2025, 23:52 uur
Shaky schreef:
376. Roy Orbison - Only the Lonely (Know the Way I Feel) (1960)
376. Roy Orbison - Only the Lonely (Know the Way I Feel) (1960)
Les de Groot schreef:
Roy Orbison verdiend gewoon een 10. Wat een stem heeft die man!
Er is naast die stem zoveel moois aan dit nummer te ontdekken. De bas, de violen en de knappe frasering van dit nummer. Roy Orbison verdiend gewoon een 10. Wat een stem heeft die man!
Vaak bestaan liedjes uit frasen van vier maten maar dit nummer is verweven met een twaalfmatenblues en een achtmaten doo-wop-schema. Daardoor ontstaan frasen die net te lang of te kort zijn. Toch merk je dat als luisteraar nauwelijks, omdat Orbison’s zang de complexe vorm volledig vloeiend er doorheen laat lopen. Zo ontstaat er een perfecte kruising van doo-wop en blues.
Les de Groot mag daarom niet alleen staan in zijn becijfering van dit kunstwerk.
10
1
geplaatst: 31 augustus 2025, 23:56 uur
Shaky schreef:
Qua thema's vergelijkbaar met "Only the lonely". Eenzaamheid, onzekerheid en hoop. 377. Neil Diamond - Solitary Man (1966)
Qua hoogste score ben ik nu nog de "solitary man" maar dat zal morgen voorbij zijn.
8,6
0
geplaatst: 1 september 2025, 17:11 uur
Kees-Jan schreef:
)
) Ik heb al gekkere dingen op MusicMeter gelezen, dus vooruit dan maar Kees-Jan

0
geplaatst: 1 september 2025, 18:24 uur
Neil Diamond - Solitary Man sloot onze 2 weken toplijsten-thema af. Het nummer eindigt met 7,95 op plek 24. Leuk om door jullie 5* te neuzen.
Omdat ik wel van thema's houd (oeh, binnenkort weer een meidennamen-thema, die bevalt altijd goed) gaan we deze werkweek gewoon lekker door met een nieuw thema. Dit is een oldies-topic. De komende 5 dagen gaan we luisteren naar de volhouders, de strijders, de originals, de symbolen van vervlogen tijden uit verschillende muzieklandschappen. Tijd voor:
378. Engelbert Humperdinck - Les bicyclettes de Belsize (1968)
Met 89 jaar oud is deze Britse-Indiër die in 2024 zijn Grand Farewell-tour inzette een taaie. Hij houdt het lang vol, maar is ook relatief laat begonnen. Zijn eerste single werd pas op dertigjarige leeftijd uitgebracht en dat was, zeker in de tijd van de teenage idols, de teddy boys, the dandy's, opvallend oud.
Die eerste single, een cover, werd in 1966 in zijn thuisland Engeland een zeer bescheiden hitje. In België werd het meteen een nummer 1-hit. Daarna ging het heel hard voor Engelbert. Zijn volgende 7 singles belandden allemaal in de top 5 in de UK, en twee daarvan werden nummer 1-hits. Wij gaan naar een van de songs uit die hits-reeks luisteren.
Ondanks de Franse titel is de rest van dit nummer Engelstalig. Dat geldt ook voor de film waar deze song uit komt.
Omdat ik wel van thema's houd (oeh, binnenkort weer een meidennamen-thema, die bevalt altijd goed) gaan we deze werkweek gewoon lekker door met een nieuw thema. Dit is een oldies-topic. De komende 5 dagen gaan we luisteren naar de volhouders, de strijders, de originals, de symbolen van vervlogen tijden uit verschillende muzieklandschappen. Tijd voor:
De krasse knarren week.
378. Engelbert Humperdinck - Les bicyclettes de Belsize (1968)
Met 89 jaar oud is deze Britse-Indiër die in 2024 zijn Grand Farewell-tour inzette een taaie. Hij houdt het lang vol, maar is ook relatief laat begonnen. Zijn eerste single werd pas op dertigjarige leeftijd uitgebracht en dat was, zeker in de tijd van de teenage idols, de teddy boys, the dandy's, opvallend oud.
Die eerste single, een cover, werd in 1966 in zijn thuisland Engeland een zeer bescheiden hitje. In België werd het meteen een nummer 1-hit. Daarna ging het heel hard voor Engelbert. Zijn volgende 7 singles belandden allemaal in de top 5 in de UK, en twee daarvan werden nummer 1-hits. Wij gaan naar een van de songs uit die hits-reeks luisteren.
Ondanks de Franse titel is de rest van dit nummer Engelstalig. Dat geldt ook voor de film waar deze song uit komt.
0
geplaatst: 1 september 2025, 19:24 uur
Engelbert Humperdinck dat is toch een beetje de tweederangs Tom Jones: 6,3
0
geplaatst: 1 september 2025, 20:55 uur
378. Engelbert Humperdinck - Les bicyclettes de Belsize (1968) : 6
* denotes required fields.