MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Crystal Gayle - Wrong Road Again staat voorlopig op plek 179 met een gemiddelde van 7,04.

Themaweek:
It runs in the family

416. Peggy Sue - I'm Dynamite (1969)

Peggy is het oudere zusje van Crystal en had meerdere carrières in de muziekindustrie. Zo nam ze een aantal countrysongs op, schreef in het singer-songwriter genre, en ontwierp de jurken die zusje Crystal op het podium droeg.

Tussen 1969 en 1971 scoorde Peggy Sue een aantal bescheiden hitjes op de US Country chart, verdween een aantal jaar uit de spotlights en keerde van 1977 tot en met 1981 terug in de onderste regionen van die chart.

Treurig weetje: Peggy's dochter, Doyletta, werd in 1991 vermoord door haar eigen man. 

Peggy Sue zelf is ondertussen 82 jaar oud en heeft de laatste zoveel jaar vooral opgetreden als onderdeel van de shows van zus Crystal.

Zo druk op mijn werk en dan nóg zit ik te rabbitholen met Peggy Sue, zodat ik nog eerder de Facebookpagina van de moordenaar van haar dochter op mijn computerscherm heb staan (hij is blijkbaar weer op vrije voeten), dan dat ik naar het liedje zit te luisteren. Rare prioriteiten. De rampentoerist in mij is schaamteloos.
Is misschien Peggy zelf ook debet aan, want dit is wél precies het type Nashville-country waarin ik de dode broertjes niet aan kan slepen. Dat klavecimbelachtig gitaargeluid (wtf is het eigenlijk?), de lullige breaks, de gaye backing vocals en haar vibrato maken het echt irritant. Gelukkig heeft Buddy er niks mee te maken.
3,5

EvilDrSmith schreef:
Dat klavecimbelachtig gitaargeluid (wtf is het eigenlijk?),

De steelguitar. In country natuurlijk zo'n liggend ding dat je gewoon op je schoot (of nog beter een tafeltje) kan spelen. Ik ben dol op country trouwens. Dat is de echte blanke muziek, ook bekend in de Nederlandstalige variant als het levenslied. Of Schlager in het Duits of Chanson in het Frans, Fado in het Portugees. Leuk nummer ondanks de naar Dolly Parton neigende stem (het gaat overigens redelijk goed met Dolly, geen paniek!). Ietsje meer dynamiet had het nog beter kunnen maken: 7,5

wendyvortex schreef:
(quote)

De steelguitar. In country natuurlijk zo'n liggend ding dat je gewoon op je schoot (of nog beter een tafeltje) kan spelen. Ik ben dol op country trouwens. Dat is de echte blanke muziek, ook bekend in de Nederlandstalige variant als het levenslied. Of Schlager in het Duits of Chanson in het Frans, Fado in het Portugees. Leuk nummer ondanks de naar Dolly Parton neigende stem (het gaat overigens redelijk goed met Dolly, geen paniek!). Ietsje meer dynamiet had het nog beter kunnen maken: 7,5

(embed)
Ja, op deze manier herken ik de steelguitar (natuurlijk) wel, maar in dat liedje van Peggy Sue doen ze er zoiets raars mee, dat het bijna lijkt alsof ze een J.S. Bach-klavecimbelsausje over het instrument heen gooien. En ik heb een spuughekel aan het geluid van de klavecimbel. (En aan het levenslied ook. En Schlager.) Dus ja, dan is er weinig eer te behalen voor Peggy.
Ik wist trouwens niet dat Dolly sinds dit jaar vrijgezel/weduwe was.
Ik zal mijn Tinder account weer eens aanzetten en op travel mode Tennessee zetten.

Peggy Sue - I'm Dynamite : 6,5

416. Peggy Sue - I'm Dynamite (1969) : 8

Toen ik dit nummer voor t eerst hoorde verwachtte ik een country-rocker, puur gebaseerd op de titel. Bleek toch wel ff wat anders te zijn. Spannend is het nummer niet, wel lekker mellow. Niks mis mee.

7

416. Peggy Sue - Soy dinamita (1969).. 6

belyher schreef:
416. Peggy Sue - Soy dinamita (1969).. 6

, volgens mij heeft iemand de pagina op automatisch vertalen staan.....

Peggy Sue - I'm Dynamite staat op plek 269 met 6,57 gemiddeld.

Themaweek:
It runs in the family

417. Loretta Lynn - Fist City (1968)

Kom op, jullie dachten ook dat dit de themesong voor de lokale parenclub was. Blijkt niet zo te zijn. Wel was dit één van de vele songs die Loretta zelf schreef die verboden waren om op de radio gedraaid te worden. De mediabazen vonden dit nummer veel te gewaagd en controversieel omdat het een waarschuwing van Loretta was aan alle vrouwen die met haar man naar bed probeerden te gaan terwijl zij op tournee was. 

Verboden of niet, dit nummer werd een nummer 1-hit op zowel de US Country chart als die van Canada. 

Loretta is het oudste zusje van Crystal en Peggy Sue.

Hoogte score voor de oudste zus: 7,7

Loretta Lynn heeft zo veel fraaie liedjes op haar naam staan. Dit is er daar ook zeker één van.

8,2

Loretta Lynn - Fist City: Net iets pittiger stemgeluid dan haar zusjes. Komt 'n beetje in de buurt van Jeannie C,. Riley, een van mijn favoriete countryzangeressen. 7

Pittige tante.

7,25

Peggy Sue: 9.0
Loretta Lynn: 9.0

Loretta Lynn - Fist City scoort voorlopig 7,43 en daarmee plek 92, maar met slechts 8 stemmen is dat niet representatief voor de rest van de lijst.

Themaweek:
It runs in the family

418. Blanche Calloway and her Joy Boys - I'm Getting Myself Ready for You (1931)

Blanche was een trailblazer. Als eerste vrouwelijke bandleider schepte ze een precedent waar menig artieste schatplichtig aan is. Daarnaast was ze voor een groot deel verantwoordelijk voor het doorbreken en het imago van broertje Cab. 

Als we kijken naar welke artiesten er allemaal onder haar leiding in de band speelden, dan hebben we een indrukwekkend lijstje. Wat dachten jullie van onder andere Cozy Cole, Ben Webster en Louis Armstrong?

Nadat ze rond de 50s haar plek in de spotlight vaarwel zei, werd ze onder andere de manager van blueszangeres Ruth Brown. 

Is ze klaar jongens? Ja? Okay mensen, ik hoor dat ze klaar is zichzelf voor te bereiden:

Ouderwets getoeter, duurt wel heel lang voordat Blanche gaat zingen. Eén couplet. Morgen dan Hi de hi de hi de hi Ho de ho de ho de ho? Dan gaan we namelijk groots uitpakken qua cijfer. Vandaag een bescheiden: 6,7

Blanche Calloway and her Joy Boys: 6.5

Blanche Calloway and her Joy Boys - I'm Getting Myself Ready for You :

Het soort jazz dat ik wel kan hebben als achtergrondmuziek bij romantische films uit de jaren '30, met name als er ook nog bij gedanst wordt,
maar voor de rest kan het me niet echt bekoren. 6,3

5,5

Wat is de link met Loretta Lynn en de rest? Of begint vandaag een nieuwe week?

We hebben een weekje muzikale families, Edgar18. De week begon met de broertjes Prysock, toen de 3 country zusjes, en we eindigen met broer en zus Calloway.

412. MC5 - Looking at You (1970) 5,8
413. Arthur Prysock - I Didn't Sleep a Wink Last Night (1952) 7
414. Red Prysock - Hand Clappin' (1955) 7,2
415. Crystal Gayle - Wrong Road Again (1974) 6,7
416. Peggy Sue - I'm Dynamite (1969) 6,6
417. Loretta Lynn - Fist City (1968) 7
418. Blanche Calloway and her Joy Boys - I'm Getting Myself Ready for You (1931) 7,1

417. Loretta Lynn - Fist City (1968).... 6.5
418. Blanche Calloway and her Joy Boys - I'm Getting Myself Ready for You (1931).... 6

Gast
geplaatst: vandaag om 03:14 uur

geplaatst: vandaag om 03:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.