MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
EvilDrSmith schreef:
dan had ik liever met je spelletje van Sammy en Dean meegedaan.
Shaky schreef:
Maar eerlijk is eerlijk; ik had op wat meer deelnemers vanuit dit Oldies topic gehoopt. De MusicMeter buddies moeten elkaar toch steunen.
Dat topic “Greatest hits” past niet bij mij. Ik ben dol op lijstjes maar als ik dan zo’n lijstje klaar heb dan blijken de lijnen alweer gesloten.

Ik droom dan ook bijna elke nacht dat ik in een vreemde buitenlandse stad ben met slecht weer en dat ik daar dan het vliegtuig naar huis mis.

430. Jimmy Roselli - Autumn in New York (1965)

Dat is makkelijk om je thuis te voelen in de stad waar je geboren bent. Het is wat opportuun om Jimmy als zanger volledig te beoordelen op één nummer want hiervan ken ik diverse uitvoeringen en geen van die versies is een natte droom voor mij.
4

Shaky schreef:
431. Gary Lewis & The Playboys - Autumn (1966)
Gary Lewis? Hmm... is dat toevallig familie van..? Yes, zijn moeder.
Wat bedoel je hier precies Shaky? Elke zoon is toch familie van zijn moeder?
Zijn vader is inderdaad de komiek en die is als zanger in de UK zelfs veel succesvoller geweest in de hitlijsten dan zijn zoon met al die playboys.

De vele Amerikaanse hits van deze band ken ik allemaal wel.
En dan is het net als met bovenstaande zin van Shaky. Weinig verrassend maar ik zal het wel niet begrepen hebben.
5,8

432 Sandy Shaw - You've Not Changed (1967)
Wat is dat nou? Zowel Shaky, als captain scarlet, als Kees-Jan, als Edgar18, als spinout noemen Sandie: Sandy.

Even controleren….
Gelukkig: she’s not changed.

432 Sandie Shaw - You've Not Changed (1967)
Ik moet bij Sandie Shaw altijd denken aan Duitse schlagermuziek. Dat komt omdat er heel vaak “marching beat feel” in zit oftewel een “marschähnlicher Rhythmus”. De Duitsers zijn dan ook dol op haar.
Ook in dit geval. Ze heeft het dan wederom weer in het Duits gezongen: Du bist wunderbar

Componist Chris Andrews was bij onze Oosterburen heel populair en heeft zich later zelfs tot Duitser laten naturaliseren. Schlagers liggen mij meestal niet zo maar goede schlagers halen vaak wel een voldoende.
6,2

haha Sandy geschreven? Ach ja, kan gebeuren. Ze zal er niet wakker van liggen. ie of y, mijn cijfer is in ieder geval not changed.

copy paste in mijn geval.

Sandie Shaw - You've Not Changed en haar zusje Sandy scoren 6,62 gemiddeld en pakken daarmee plek 264.

433. The Young Rascals - Come on Up (1966)

Deze band, waarvan Felix Cavaliere en Eddie Brigati bijna alle songs schreven, scoorde in hun hoogtijdagen maar liefst 9 top 20-hits in de reguliere US chart. Die hoogtijdagen waren trouwens voorbij rond 1969, want hoe succesvol en populair ze ook waren van 1965 tot 1968, zo plotseling was het voorbij in 69. 

Toen Brigati de band ook nog eens verliet in 1970 was het Cavaliere die besloot om een meer jazzy en gospelachtige weg in te slaan met de band. Ze veranderden van label  en eigenlijk leidden al deze beslissingen tot het einde van de band. Later zouden er vele nieuwe vormen van The Young Rascals ontstaan met meerdere oud-leden die allen hun eigen variant probeerden op te zetten.

Laten wij maar lekker naar hun succesperiode gaan, maar dan wel (jullie kennen mij) met een song die niet tot hun grootste hits behoort. 

Lekker stevige beat van het soort waar al die garage bandjes uit de jaren 80 door geïnspireerd raakten: 7,9

433. The Young Rascals - Come on Up (1966) : 6,5

The Young Rascals: 8.2

Sandie Shaw: 6.6
Garie Lewis: 6

Lekker nummer hoor

8

432. Sandy Shaw - You've Not Changed... 5
433. The Young Rascals - Come on Up... 7.5

The Young Rascals - Come on Up :

Moest even in mijn geheugen graven waar ik ze ook weer van ken.
Toen schoot me het fantastische "Groovin" weer te binnen.
Blijkt er 'n ook nog 'n lp in de kast te staan met laatstgenoemde titel.
Hier tappen ze uit 'n ander vaatje. Ook prima. 7,6

Voorlopig een mooie 7,52 voor The Young Rascals - Come on Up en daarmee staat de song op plek 73.

Shaky schreef:
..... Johnny Mercer, de man die verantwoordelijk is voor talloze klassiekers. Bijna absurd voor hoeveel songs hij de lyrics heeft geschreven en hoeveel van die songs uiteindelijk standards zijn geworden. Om een idee te geven; hij schreef voor meer dan 1.500 songs de tekst.... Binnenkort maar weer eens een weekje 'songwriters' doen.

Ja, laten we dat deze week maar eens lekker gaan doen. Even geen Johnny Mercer, al komt die sowieso een keer langs, maar een andere songwriter om in het zonnetje te zetten. Voor de 6e keer in de geschiedenis van dit dagelijkse topic gaan we een songwriter week houden.

Themaweek:

Succesvolle songwriters: #6 Brook Benton

434. Priscilla Bowman - A Rockin' Good Way (To Mess Around and Fall in Love) (1958)

Misschien dat de naam je niet meteen iets zegt, maar Priscilla is degene die de eerste versie van A Rockin' Good Way (To Mess Around and Fall In Love) opnam. Die song werd in de 60s een grote hit voor Brook Benton samen met Dinah Washington, en in de 80's voor Shakin' Stevens met Bonnie Tyler.  

Brook had er niet alleen zelf een hit mee, hij was ook de songwriter (samen met Clyde Otis en Luchi de Jesus). Toch was het Priscilla die het nummer als eerste mocht opnemen en uitbrengen. Hiervoor mocht ze ook nog eens gebruikmaken van niemand minder dan The Spaniels als backup vocals. Die groep had een paar jaar eerder een dikke hit gescoord met Goodnite, Sweetheart, Goodnite. Voor Priscilla was dit wel het einde van haar tijd in de schijnwerpers. Drie jaar eerder scoorde ze nog een nummer 1-hit met Hands Off, maar na de Benton-song was het wel klaar met haar succes. In de 70's besloot ze zich dan ook terug te trekken uit de muziekindustrie.

1958 was overigens een goed en zeer productief jaar voor Benton. In dat jaar schreef hij meerdere hit-songs voor anderen en stond hij zelf ook voor het eerst in de charts.

Die ken ik dan voornamelijk in de versie van Shakin' Stevens met Bonnie Tyler. Dit is dan wel heel ander arrangement, maar zo is die nog leuker eigenlijk: 7,8

The Young Rascals: 6,0
Priscilla Bowman: 6,0

Priscilla Bowman - A Rockin' Good Way: 7,2

Erg leuke versie en Priscilla heeft een behoorlijke strot

7,75

The Young Rascals: 8.5
Priscilla Bowman : 8.5

Themaweek:

Succesvolle songwriters: #6 Brook Benton

435. Wade Flemons - It's So Much Fun (1959)

Wade Flemons.... wacht eens even... is dat niet die gast van Earth Wind & Fire? Jazeker; the one and only. Voordat hij die band begon was hij solozanger in de 50s en nam hij meerdere singles en een album op. Een van die songs was It's So Much Fun, geschreven voor Brook Benton die ondertussen zelf in 1959 definitief was doorgebroken in de hitlijsten met maar liefst 8 noteringen op de Hot 100.

Voor dit nummer teamde Brook opnieuw met Clyde Otis. Clyde was 'director of A&R' voor Mercury Records en schreef in die rol veel songs voor Brook en al snel ook met Brook.

Oh lekker die piejoew in het achtergrondkoortje. Wade zingt verder een redelijk net, maar ook wat saai nummer. We gaan even wat lager zitten vandaag. Poepiejoepijoew: 6,8

Wade Flemons - It's So Much Fun (1959)
Beetje dertien in 'n dozijn nummer, maar door de fraaie uitvoering toch wel aardig. 6,8

431. Gary Lewis & The Playboys - Autumn (1966)
Het meest sexy aan dit liedje is de naam van de begeleidingsband. Ze noemen zich Playboys, maar het zijn me toch een stelletje brave hendrikken. Ondanks de Beach Boys-overeenkomsten krijg ik niet echt beelden van babes in bikini bij dit liedje. Nee, als dit het equivalent is van de Playboy, dan leest het liedje als De Steunzender, het plaatselijk parochieblaadje van de Wieringermeerse Rooms-Katholieke kerk waar mijn moeder zich veertig jaar voor had ingezet.
No offense ma, maar dit liedje krijgt een 4,5

432. Sandie Shaw - You've Not Changed (1967)
Sandy of Sandie, ik moet toch eens wat meer van haar werk luisteren, maar verder dan een (onbeluisterd) verzamelaartje en twee singles is mijn collectie van haar vooralsnog niet. Charmant klinkt ze wel.
6,9

433. The Young Rascals - Come on Up (1966)
Zeker lekker!
Ik heb wel wat werk van deze band hier liggen, maar toen noemden ze zich al The Rascals. Waarschijnlijk waren ze hun blotebabybilletjesgezichten toen al kwijt.
7,8

434. Priscilla Bowman - A Rockin' Good Way (To Mess Around and Fall in Love) (1958)
Zo, deze dame zet af en toe een behoorlijk rauwe stem op. Fijne drive en goede energie. Ik heb de versie van Shakin' Stevens en Bonnie Tyler nog eens teruggeluisterd, maar die mist alles wat het origineel wel heeft. Met terugwerkende kracht, nu ik het origineel ken, vind ik die versie maar behoorlijk flauw en veel te gelikt en braaf.
7,7

435. Wade Flemons - It's So Much Fun (1959)
Wendy mag die piejoews lekker vinden, ik vind ze redelijk irritant. Zonder dat gepiejoew en dat andere gegalm van dat meiske had Wade er misschien nog een voldoende uit kunnen persen, maar dan had hij - en vooral die verveelde drummer - er wel wat meer flair en vuur in mogen leggen. Dit klonk in 1959 al bedeesd, blue en belegen. *gaap*
It's not so much fun.
4,8

434. Priscilla Bowman - A Rockin' Good Way (To Mess Around and Fall in Love) (1958) : 8

435. Wade Flemons - It's So Much Fun (1959) : 7

Gast
geplaatst: vandaag om 16:10 uur

geplaatst: vandaag om 16:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.