Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter
zoeken in:
0
geplaatst: 16 november 2025, 01:40 uur
454. Richie Knight and The Mid-Knights - Charlena (1963) : 7
0
geplaatst: 16 november 2025, 14:12 uur
448. The Rays - Silhouettes (1957) 8,3
449. The Fleetwoods - Come Softly to Me (1959) 7,5
450. The Fleetwoods - Mr. Blue (1959) 7
451. Johnny and the Hurricanes - Beatnik Fly (1960) 5
452. Del Shannon - Hats Off to Larry (1961) 6,7
453. The Shirelles - Soldier Boy (1962) 6,4
454. Richie Knight and The Mid-Knights - Charlena (1963) 6,9
449. The Fleetwoods - Come Softly to Me (1959) 7,5
450. The Fleetwoods - Mr. Blue (1959) 7
451. Johnny and the Hurricanes - Beatnik Fly (1960) 5
452. Del Shannon - Hats Off to Larry (1961) 6,7
453. The Shirelles - Soldier Boy (1962) 6,4
454. Richie Knight and The Mid-Knights - Charlena (1963) 6,9
0
geplaatst: 16 november 2025, 16:53 uur
Margie Bowes - Little Miss Belong to No One 7
Bodkin - Plastic Man 9
The Rays - Silhouettes 6.7
The Fleetwoods - Come Softly to Me 6
The Fleetwoods - Mr. Blue 5.5
Johnny and the Hurricanes - Beatnik Fly 6.9
Del Shannon - Hats Off to Larry 7
The Shirelles - Soldier Boy 5.5
Richie Knight and The Mid-Knights - Charlene 6
Bodkin - Plastic Man 9
The Rays - Silhouettes 6.7
The Fleetwoods - Come Softly to Me 6
The Fleetwoods - Mr. Blue 5.5
Johnny and the Hurricanes - Beatnik Fly 6.9
Del Shannon - Hats Off to Larry 7
The Shirelles - Soldier Boy 5.5
Richie Knight and The Mid-Knights - Charlene 6
0
geplaatst: 16 november 2025, 18:32 uur
Themaweek:
Hitlijsten around the world: Deel I - Canada
Hitlijsten around the world: Deel I - Canada
455. Peter and Gordon - A World Without Love (1964)
Vanaf juni 1964 nam een nationale hitlijst het over van de CHUM wat betreft toonaangevende autoriteit op het gebied van de meest populaire en succesvolle liedjes. De CHUM bleef echter ongekend populair en relevant. Hun voorbeeld, dat dus al in 1957 startte, leidde midden '64 tot eenzelfde lijst maar dan nationaal samengesteld en niet langer enkel door het radiostation uit Toronto.
Het waren Peter and Gordon die de laatste nummer 1-hit op de CHUM wisten te scoren voordat er ook een landelijke hitlijst kwam. De eerste nummer 1-hit op die nieuwe landelijke lijst was overigens Chapel of Love van The Dixie Cups.
A World Without Love, wat een treurige titel...wel toepasselijk om het einde van de CHUM chart mee in te zetten en tevens het einde van ons eerste deel in deze nieuwe themaweek-serie over hitlijsten "from around the world". CHUM, bedankt.
1
geplaatst: 16 november 2025, 19:54 uur
Peter & Gordon hebben het wel heel erg afgekeken van The Beatles. En daar krijgen ze strafpunten voor. Ondanks het beter goed gejat dan slecht zelf bedacht verweer: 6
2
geplaatst: 16 november 2025, 19:56 uur
Niet volledig de schuld van Peter en Gordon zelf wendyvortex, Paul McCartney schreef het nummer en gaf het ze omdat Paul aan het daten was met de zus van Peter.
0
geplaatst: 16 november 2025, 20:14 uur
Shaky schreef:
Niet volledig de schuld van Peter en Gordon zelf wendyvortex, Paul McCartney schreef het nummer voor ze omdat Paul aan het daten was met de zus van Peter.
Niet volledig de schuld van Peter en Gordon zelf wendyvortex, Paul McCartney schreef het nummer voor ze omdat Paul aan het daten was met de zus van Peter.
Misschien had je dat er even bij moeten zetten

Na Rod Stewart mijn twee blunder binnen één maand tijd. Die Blokhuis-trofee kan ik wel shaken nu.
Helaas is de score voor Peter & Gordon toch niet meer op te krikken. Beste Paul wat voor een zin heeft het in vredesnaam een ander duo je liedjes op zo'n manier op te laten nemen dat je het net zo goed zelf had kunnen doen met je eigen bandje. Maar ja dan had je die zus misschien niet kunnen versieren. En of het dan weer zo aardig Peter om z'n zus richting McCartney te sturen in ruil voor een hit.
Goede uitleg, maar Peter & Gordon daar heb ik nooit wat mee gehad. En met hun zus ook niet.
1
geplaatst: 16 november 2025, 20:20 uur
wendyvortex schreef:
Goede uitleg, maar Peter & Gordon daar heb ik nooit wat mee gehad. En met hun zus ook niet.
Dat komt omdat Paul al wat met de zus van Peter had. Wel op blijven letten he,

0
geplaatst: 16 november 2025, 22:51 uur
Peter and Gordon - A World Without Love:
Je kon destijds eigenlijk niet tegen je vrienden zeggen dat je dit leuk vond, want het was muziek voor watjes.
Klinkt wel wat belegen nu ik het na lange tijd weer terug hoor.
Maar kan dit nog steeds letterlijk meezingen. net zoals Lady Godiva, I Go To Pieces, Woman, en Sunday For Tea.
Dat zegt ook wel weer wat. 7,4
Je kon destijds eigenlijk niet tegen je vrienden zeggen dat je dit leuk vond, want het was muziek voor watjes.
Klinkt wel wat belegen nu ik het na lange tijd weer terug hoor.
Maar kan dit nog steeds letterlijk meezingen. net zoals Lady Godiva, I Go To Pieces, Woman, en Sunday For Tea.
Dat zegt ook wel weer wat. 7,4
0
geplaatst: 17 november 2025, 11:48 uur
Peter and Gordon zijn echt volledig langs mij heen gegaan. De naam zegt me slechts vaag wat, en ook de titels van hun grote hits doen geen belletje rinkelen. Ik kan niet verklaren hoe het kan dat ik deze twee heren nooit eerder (bewust) gehoord heb.
A World Without Love is een stuk minder 60's-singer-songwriter-truttig dan ik verwacht had.
7,25
A World Without Love is een stuk minder 60's-singer-songwriter-truttig dan ik verwacht had.
7,25
2
geplaatst: 17 november 2025, 13:29 uur
452. Del Shannon - Hats Off to Larry (1961)
Ai, dat was echt de vliegende vinkenteringziekte in die tijd (later ook, maar in de sixties was het écht een vervelend gezwel): scoor je een hit, dan MOEST de volgende single daar een carbonpapierversie van zijn. Uitmelken die handel!
Vanwege de onbeschaamde, schaamteloze overeenkomsten met zijn 'Runaway' zou ik het eigenlijk keihard moeten affakkelen, maar daarvoor klinkt het liedje toch te aandoenlijk en aanstekelijk. En aangezien hij het blijkbaar op dezelfde dag opnam (misschien dit nummer wel als eerste?), kan ik Del de overeenkomsten en gelijkenissen ook niet ál te kwalijk nemen.
Derhalve toch een ruime voldoende, vooral vanwege dat heerlijk piepend orgeltje.
7,3
453. The Shirelles - Soldier Boy (1962)
'One Battle after Another' staat hoog op mijn verlanglijstje. Nouja, het is momenteel de enige film die ik in de bioscoop wil zien. Zelfs mijn jongste zoon (18) is laaiend enthousiast over de bijna drie uur durende film (die hij met zijn moeder zag) en dat terwijl hij de aandachtsspanne heeft van een steekmug.
Nouja zeg: nu lees ik dat Shaky in zijn verhaal ook de woorden 'laaiend enthousiast' bezigt, maar dan over het fictieve liedje. Prachtig verhaal, maar die woorden schieten mij niet te binnen bij dit wél bestaande liedje. Evenzogoed wel aardig, maar een beetje sloom.
6,3
454. Richie Knight and The Mid-Knights - Charlena (1963)
Mèh, als dit een van de krakers is van de Toronto Sound, dan heb ik er weinig aan gemist.
Veel te braaf en te MOR-R&R. Een voldoende, maar dan net zo bleek als hun snoetjes.
Dat boek over CHUM laat ik ook maar even aan me voorbijgaan.
5,7
Dat is toch geen blunder, Wendy? Het bewijst juist dat je het goed hebt gehoord.
Was dit liedje al een voorbode hoe de affaire tussen Paul en Peters zus zou aflopen?
Als die zus net zo flamboyant is als haar broer in dit liedje, dan denk ik dat Paul er goed aan heeft gedaan om verder te kijken. De Beatles werden ook pas rond 1965 interessant, ná deze gezapigheid. Misschien wel met dank aan deze wereld zonder liefde.*
Ik vind het truttigheidsgehalte toch te hoog. Paar tienden bonuspunten voor het orgeltje.
5,3
* Ik lees nu dat Paul en Jane Asher het tot in 1968 met elkaar hebben volgehouden. En ik moet zeggen: knappe dame! Met flamboyant haar.
Maar dit paste niet in de sarcastische boventoon van mijn verhaaltje.
Ai, dat was echt de vliegende vinkenteringziekte in die tijd (later ook, maar in de sixties was het écht een vervelend gezwel): scoor je een hit, dan MOEST de volgende single daar een carbonpapierversie van zijn. Uitmelken die handel!
Vanwege de onbeschaamde, schaamteloze overeenkomsten met zijn 'Runaway' zou ik het eigenlijk keihard moeten affakkelen, maar daarvoor klinkt het liedje toch te aandoenlijk en aanstekelijk. En aangezien hij het blijkbaar op dezelfde dag opnam (misschien dit nummer wel als eerste?), kan ik Del de overeenkomsten en gelijkenissen ook niet ál te kwalijk nemen.
Derhalve toch een ruime voldoende, vooral vanwege dat heerlijk piepend orgeltje.
7,3
453. The Shirelles - Soldier Boy (1962)
'One Battle after Another' staat hoog op mijn verlanglijstje. Nouja, het is momenteel de enige film die ik in de bioscoop wil zien. Zelfs mijn jongste zoon (18) is laaiend enthousiast over de bijna drie uur durende film (die hij met zijn moeder zag) en dat terwijl hij de aandachtsspanne heeft van een steekmug.
Nouja zeg: nu lees ik dat Shaky in zijn verhaal ook de woorden 'laaiend enthousiast' bezigt, maar dan over het fictieve liedje. Prachtig verhaal, maar die woorden schieten mij niet te binnen bij dit wél bestaande liedje. Evenzogoed wel aardig, maar een beetje sloom.
6,3
454. Richie Knight and The Mid-Knights - Charlena (1963)
Mèh, als dit een van de krakers is van de Toronto Sound, dan heb ik er weinig aan gemist.
Veel te braaf en te MOR-R&R. Een voldoende, maar dan net zo bleek als hun snoetjes.
Dat boek over CHUM laat ik ook maar even aan me voorbijgaan.
5,7
Dat is toch geen blunder, Wendy? Het bewijst juist dat je het goed hebt gehoord.
Was dit liedje al een voorbode hoe de affaire tussen Paul en Peters zus zou aflopen?
Als die zus net zo flamboyant is als haar broer in dit liedje, dan denk ik dat Paul er goed aan heeft gedaan om verder te kijken. De Beatles werden ook pas rond 1965 interessant, ná deze gezapigheid. Misschien wel met dank aan deze wereld zonder liefde.*
Ik vind het truttigheidsgehalte toch te hoog. Paar tienden bonuspunten voor het orgeltje.
5,3
* Ik lees nu dat Paul en Jane Asher het tot in 1968 met elkaar hebben volgehouden. En ik moet zeggen: knappe dame! Met flamboyant haar.
Maar dit paste niet in de sarcastische boventoon van mijn verhaaltje.
0
geplaatst: 17 november 2025, 16:39 uur
Del Shannon: 7
The Shirelles: 6.8
Richie Knight and the Mid-Knights: 6.4
Peter and Gordon: 7.5
The Shirelles: 6.8
Richie Knight and the Mid-Knights: 6.4
Peter and Gordon: 7.5
0
geplaatst: 17 november 2025, 18:02 uur
De eerste themaweek over hitlijsten van over de wereld is voorbij. De CHUM wordt bedankt voor bewezen diensten en kan met het volgende resultaat afsluiten:
(in volgorde van plek in het klassement)
Plek 19: The Fleetwoods - Come Softly to Me: 8,04
Plek 38: The Rays - Silhouettes: 7,82
Plek 157: Del Shannon - Hats Off to Larry: 7,20
Plek 191: The Fleetwoods - Mr. Blue: 7,08
Plek 238: Peter and Gordon - A World Without Love: 6,89
Plek 257: The Shirelles - Soldier Boy: 6,79
Plek 282: Richie Knight and The Mid-Knights - Charlena: 6,64
Plek 303: Johnny and the Hurricanes - Beatnik Fly: 6,53
Deze week weer even lekker random door de muziekgeschiedenis heen.
456. John Lamers - Puur, pure natuur (1968)
John "Ik bewonder jou" Lamers begon ooit in een band met de geweldige naam John Lamers with Cees & His Skyliners. Met die band scoorde John zijn eerste hit en later namen ze songs in het Nederlands, Engels en Duits op.
Solo weet John 3x de Top 40 te halen, waarbij zijn grootste hit uit 1966 komt. Wij gaan natuurlijk niet luisteren naar een song die al in Ooit in de Top 40 voorbij kan komen, dus we pakken dit singletje dat in de Tipparade bleef steken en tevens de laatste Lamers song was die nog op enig succes kon rekenen.
(in volgorde van plek in het klassement)
Plek 19: The Fleetwoods - Come Softly to Me: 8,04
Plek 38: The Rays - Silhouettes: 7,82
Plek 157: Del Shannon - Hats Off to Larry: 7,20
Plek 191: The Fleetwoods - Mr. Blue: 7,08
Plek 238: Peter and Gordon - A World Without Love: 6,89
Plek 257: The Shirelles - Soldier Boy: 6,79
Plek 282: Richie Knight and The Mid-Knights - Charlena: 6,64
Plek 303: Johnny and the Hurricanes - Beatnik Fly: 6,53
Deze week weer even lekker random door de muziekgeschiedenis heen.
456. John Lamers - Puur, pure natuur (1968)
John "Ik bewonder jou" Lamers begon ooit in een band met de geweldige naam John Lamers with Cees & His Skyliners. Met die band scoorde John zijn eerste hit en later namen ze songs in het Nederlands, Engels en Duits op.
Solo weet John 3x de Top 40 te halen, waarbij zijn grootste hit uit 1966 komt. Wij gaan natuurlijk niet luisteren naar een song die al in Ooit in de Top 40 voorbij kan komen, dus we pakken dit singletje dat in de Tipparade bleef steken en tevens de laatste Lamers song was die nog op enig succes kon rekenen.
1
geplaatst: 17 november 2025, 18:19 uur
Dit gaat geen hoge score opleveren Shaky. Nederlandstalig en ook nog eens met een beetje simpele tekst. Maarrr ... natuurlijk werden ook de singles van opa & oma vakkundig door mij aan mijn eigen platenverzameling toegevoegd. En daar zat tussen Robert Stolz, Tante Leen, Johnny Meijer ook deze single bij. Dus ik zing al vrolijk een jaar of 50 van Puur, pure natuur dat zie ik als naar jou kijk. Echt een hekel kan ik er dan ook niet aanhebben, mijn single sloeg trouwens geen twee keer over (dat hoort dus niet bij de plaat): 6,9
1
geplaatst: 17 november 2025, 18:23 uur
Ik vermoed dat sommigen deze wel 2x overslaan
, ff een nieuwe variant gepost.
Heerlijk joh, een platenverzameling van opa en oma overnemen. Die van mij hadden enkel een handjevol albums met klassieke muziek, en die mocht ik dan ook nog eens niet hebben... sja...
, ff een nieuwe variant gepost. Heerlijk joh, een platenverzameling van opa en oma overnemen. Die van mij hadden enkel een handjevol albums met klassieke muziek, en die mocht ik dan ook nog eens niet hebben... sja...
1
geplaatst: 17 november 2025, 18:37 uur
Shaky schreef:
Heerlijk joh, een platenverzameling van opa en oma overnemen. Die van mij hadden enkel een handjevol albums met klassieke muziek, en die mocht ik dan ook nog eens niet hebben... sja...
Het rockgehalte was ook niet zo hoog Caterina Valente, Gert & Hermien, Johnny Lion, John Rowles. Voor de rest was het voornamelijk klassiek en accordeon. John Lamers was wel het hoogtepunt denk ik.
0
geplaatst: 18 november 2025, 11:56 uur
1966 en (wéér) een Nederlandstalige volkszanger: zo blijft het jaar 1966 natuurlijk het beroerdste jaargemiddelde behouden. 
Al vallen bovenstaande cijfers me nog niet eens tegen. Misschien omdat John het up-tempo houdt en het daardoor wat minder lullig overkomt. Wat het natuurlijk wel is.
EDIT: Oh, ik las scheel. Zijn grootste hit was uit 1966. Dit nummer dus niet. Vandaar dat de cijfers nog meevallen.
5

Al vallen bovenstaande cijfers me nog niet eens tegen. Misschien omdat John het up-tempo houdt en het daardoor wat minder lullig overkomt. Wat het natuurlijk wel is.
EDIT: Oh, ik las scheel. Zijn grootste hit was uit 1966. Dit nummer dus niet. Vandaar dat de cijfers nog meevallen.

5
* denotes required fields.