MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Shaky schreef:
Wij gaan luisteren naar de song die op 11 november op 1 kwam en tevens het enige wapenfeit in de hitlijsten was van deze Doo-Wop groep uit New York.
448. The Rays - Silhouettes (1957)
Je bedoelt de CHUM top 50 van Canada? Want in de Amerikaanse hitlijsten scoorden ze zeker drie keer.

Zowel de A- als de B-kant van de single vind ik heel goed. Op de B-kant staat Daddy Cool, in 1978 nog succesvol gecoverd door the Darts.
Daardoor scoorden ze ook in mijn eigen hitlijstje, mijn 211e nummer 1. Dat kan je hier nalezen:
Marzipaintree schreef:
211. 19-10-1957 The Rays - Silhouettes / Daddy Cool #1

Overigens probeer ik dat in mijn echte leven zo veel mogelijk verborgen te houden als mensen vragen wat mijn hobby is. Je gaat toch niet zeggen dat je minstens 50 jaar oude plaatjes op een website cijfers te geven en dat je persoonlijke hitlijstjes maakt van platen uit de jaren 50. Nee, dan klinkt daddy niet echt cool.
9,0

EvilDrSmith schreef:
449. The Fleetwoods - Come Softly to Me (1959)
Was dat dan de band vóór Fleetwood Mac? Net zoals The Golden Earrings met Golden Earring. Tsja, er was toen nog geen wereldwijde web en je zoekt en struint wat af...!
Ik had in de jaren 70 ruim voor het internet al de beschikking over dit boek: Rock on: The Illustrated Encyclopedia of Rock - Norm N. Nite

Daar stonden the Fleetwoods al uitgebreid in beschreven inclusief hun grote hit. Maar zo grappig als wendyvortex die hit op 7 juni 2025 beschrijft daar kan Norm N. Nite niet aan tippen.

Ik ben er nu van overtuigd dat die platenbaas de diepere betekenis van dit nummer goed heeft ingeschat en dat de titel confronterend goed past bij oudere mannen zoals ik.
8,0

Ik kwam vlak daarna onze kwaadaardige doctor nog tegen met hele antieke nummertjes:
423. Willy Derby - Drankduivel (1920) (Opnieuw opgenomen versie uit 1922)
373. Albert Bol - Janus Heb Jy Je Hoedje Op (1913, 78 toeren, B-Kant van 'Kees Laat Je Scheren')

Mooie keuzes. De populairste Nederlandse zanger uit de jaren 10 van de 20e eeuw versus de populairste Nederlandse zanger uit de jaren 20 van de 20e eeuw.
EvilDrSmith schreef:
Ik heb de eerste versie die dateert uit 1920 en verscheen op het Duitse Homokord label (1907-1924), maar de versies die ik hiervan op YouTube luister klinken behoorlijk beroerd: Willy's stem is nauwelijks te verstaan. Hij schijnt het nummer in 1922 nogmaals te hebben opgenomen en deze is beter te volgen.
Er bestaan zelfs drie versies (Homokord, Pathé, Beka). Dit is de Pathé versie.

Ik ben sinds 2019 bezig een boek te schrijven Daarin doe ik onderzoek of bepaalde liedjes hit zijn geweest in Nederland. Dat zijn liedjes uit de periode 1900 tot en met 1964.
Dat boek is waarschijnlijk in 2031 klaar. Ik zal jullie op de hoogte houden zodra ik bijna klaar ben maar het kan natuurlijk ook gebeuren dat ik zelf 2031 niet haal en voor die tijd plotseling dood ben.

EvilDrSmith schreef:
Derby overleefde de oorlog trouwens ook niet, maar dat was, ondanks zijn anti-Duitse houding die hem tot twee keer toe in de Scheveningse strafgevangenis deed belanden, vanwege een hartkwaal.
Zijn broer Lou Bandy vertelde op de begrafenis van Willy dat hij was overleden tijdens de liefdesdaad met zijn 25 jaar jongere vriendin. Wikipedia vertelt een ander verhaal.

EvilDrSmith schreef:
Albert Bol overleed in Rotterdam op slechts 41-jarige leeftijd, maar hoe en waarom? Dat kon ik niet vinden. Ik zal eens gaan graven in mijn collectie cabaretboeken: wellicht is daar het antwoord te vinden.
Wikipedia zegt hier helemaal niets. Strikt formeel is hij net als Willy aan een hartaanval overleden. Of misschien een beter voorbeeld, net als Willem Ruis. Die is in 1986 ook op slechts 41-jarige leeftijd aan een hartaanval overleden.

Het bijbehorende verhaal is echter anders. Albert Bol had al jaren een hartkwaal. Daarbij gaf zijn dokter aan dat "een borreltje geen kwaad kon". Dit doktersrecept werd door Albert royaal opgevolgd.

Ergens rond 25 november 1920 werd Albert erg ziek. Hij bleek een grote tumor aan de endeldarm te hebben. Moest met spoed geopereerd worden. De dienstdoende chirurg had tijdens de operatie een flink stuk in zijn kraag. Vanwege Bol’s hartkwaal was het te riskant om hem met chloroform onder narcose te brengen. De patiént werd met de brandewijn van de chirurg verdoofd.
Albert leed helse pijnen, de eerste operatie lukte niet, een tweede was noodzakelijk. Hij kreeg nu wel chloroform toegediend. In die operatie is hij gebleven. Op 32-jarige leeftijd was zijn vrouw weduwe met twee hele jonge dochters.

450. The Fleetwoods - Mr. Blue (1959)
Shaky schreef:
Geef mij de Bobby Vinton versie maar.
Ik vind die van Clear LIght en Yazoo veel beter.
6,1

451 Johnny and the Hurricanes - Beatnik Fly (1960)
Ze pakken een oldie en maken er net geen goody van. De echte oldies van dit nummer kan ik beter waarderen evenals, net als velen van jullie hier, the Johnny and the Hurricanes-versie van Red River Rock.
6,1

Ah super, ik zou het zeker op prijs stellen als je ons op de hoogte houdt van jouw boek Marzipaintree

Johnny and the Hurricanes : 5.0

Marzipaintree schreef:
Ik ben sinds 2019 bezig een boek te schrijven Daarin doe ik onderzoek of bepaalde liedjes hit zijn geweest in Nederland. Dat zijn liedjes uit de periode 1900 tot en met 1964.
Dat boek is waarschijnlijk in 2031 klaar. Ik zal jullie op de hoogte houden zodra ik bijna klaar ben maar het kan natuurlijk ook gebeuren dat ik zelf 2031 niet haal en voor die tijd plotseling dood ben.
Dank voor al je informatie, erg leuk om te lezen (ook al was het qua vroege, pijnlijke dood niet echt leuk natuurlijk) en ook smaakvol verwoord. Ik ben dan ook héél geïnteresseerd in het resultaat. Dus je wacht nog maar even met doodgaan, niet voordat je je levens(?)werk klaar hebt.
Mocht er een intekenlijst en/of pre-orderdatum bekend zijn, laat het vooral weten. Maar je bent er voorlopig dus nog wel even zoet mee als je verwacht dat je het boek pas op zijn vroegst over ruim vier jaar af hebt. Rustig 'an!

Ik heb thuis redelijk veel boeken over de wat oudere Nederlands(talig)e muziek, waaronder een biografie van Willy's broer Lou Bandy (het geniaal getitelde 'Van Wandluis tot Landhuis'), dus het antwoord lag waarschijnlijk ook wel binnen mijn handbereik, maar net zoals zoveel van mijn boeken liggen ze "ergens" in huis en loop ik hopeloos achter met een of ander archiefsysteem om mijn boeken ook terug te vinden tussen al mijn boeken. Dat boek van Norm N. Nite heb ik in ieder geval niet.

Themaweek:
Hitlijsten around the world: Deel I - Canada

452. Del Shannon - Hats Off to Larry (1961)

Vandaag de follow-up single na "die ene hit". Hats Off to Larry werd door Del zelf geschreven en bleef in de meeste hitlijsten steken op plek 2 (Australië, Nieuw-Zeeland, US Cashbox), maar in Canada betekende deze song een 2e nummer 1-hit op rij voor de man die beide songs in slechts een dag opnam.

Dat tijdschrift dat CHUM uitbracht, waar ik het gisteren al over had, begon overigens heel klein. Bijna letterlijk. De eerste tien songs werden in grote letters geprint, en bevatte de volledige info over de song, maar de overige songs van de CHUM Top 50 werden slechts in een heel klein lettertype genoemd. En dan ook echt enkel 'genoemd'. Eind 1957 besloten ze toch maar voor alle songs extra informatie toe te voegen. 

Op een gegeven moment kregen ze het idee om ook een Album Chart aan de CHUM toe te voegen, maar dit werd een soort knipperlicht relatie tussen de chart en de makers van CHUM: de album chart liep van april '59 tot oktober '60, toen weer van mei '63 tot januari '67, in '71 kwam de lijst weer terug, in '75 werd de lijst uitgebreid, en in '79 hadden ze er gewoon helemaal genoeg van en nam CHUM-FM de album chart over.

Daar is die synthesizer weer. Lang niet zo goed als Runaway maar dit is dan wel heel hoog topniveau. Mooie maar iets minder briljante opvolger: 7,8

451. Johnny and the Hurricanes - Beatnik Fly (1960) : 7

452. Del Shannon - Hats Off to Larry (1961) : 7,5

Themaweek:

453. The Shirelles - Soldier Boy (1962)

The Shirelles scoorden 2x een nummer 1-hit in de US: 1x met Will You Still Love Me Tomorrow, en 1x met Soldier Boy. Die laatste song wist ook in Canada de toppositie te veroveren, iets wat die knaller uit 1960 niet lukte.

Deze song heeft onlangs nog de nodige bekendheid gekregen omdat het gebruikt wordt in de alom geprezen film One Battle after Another. Eerder maakte dit nummer ook al zijn opwachting in de razend populaire serie Tour of Duty

Bob McAdorey was een van de grote bazen bij CHUM en hij hield van muziek, van lijstjes en van eerlijkheid. Mack Truck and The Exhaust Fumes met het nummer The Queen werd enorm door Bob gepusht op zijn radiozender, en het publiek was laaiend enthousiast Hoe enthousiaster Bob over Mack Truck vertelde, hoe enthousiaster zijn luisteraars. Er werden talloze bestellingen geplaatst bij muziekwinkels om die single te kunnen bemachtigen en het nummer werd tig keer aangevraagd op de radio. Het enige probleem was...........zowel de song als de band bestonden niet.

Het was een experiment van Bob om te zien hoe een chart gevormd kan worden zonder daadwerkelijk iets te leveren. Hij schrok er enorm van toen zijn verzinsel steeds "hoger op de chart" kwam, terwijl niemand het nummer ooit gehoord had of de band live gezien had. Logisch, want het was slechts een verzinsel en het enige dat het luisterende publiek kende waren de wild enthousiaste verhalen van Bob over deze "hot new band". 

The Shirelles hebben echter wel echt bestaan, maak je geen zorgen. Sterker nog; we gaan er nu naar luisteren.

The Shirelles dan kom ik zo ook niet verder dan Will You Still Love Me Tomorrow. Ik hoor in deze Soldier Boy ook niet echt een (nummer 1) hit. Niet heel slecht, niet heel goed, niet zo interessant eigenlijk: 6,8

Del Shannon:8.0
The Shirelles: 7.5

453. The Shirelles - Soldier Boy (1962) : 7

Themaweek:

454. Richie Knight and The Mid-Knights - Charlena (1963)

De Toronto Sound was een subgenre binnen de R&B in de 60s die zwaar beïnvloed was door de Amerikaanse tegenhanger die tijd. Om tot de Toronto Sound te behoren moet er onder andere een zware elektrische bas te horen zijn, een New Orleans-stijl van drummen, en een duidelijk aanwezig Hammondorgel. De song moet geschreven zijn door een songwriter uit de Toronto-omgeving en de band moet een wervelende liveshow kunnen geven inclusief matchende pakken en goede dansmoves.

The Mid-Knights behoorden tot deze Toronto Sound en in 1963 gooiden ze hoge ogen in hun thuisland. Charlena was hun eerste single die de chart wist te bereiken: het werd niet alleen meteen een nummer 1-hit, het was meteen voor het eerst dat een Canadese band de toppositie wist te bereiken in eigen land. 

In 1983 kwam er een boek op de markt waar elke song instaat die ooit in de CHUM Chart heeft gestaan. Ron Hall was de schrijver van The CHUM Chart Book en in 1990 bracht hij een geüpdate versie uit. Dat was niet zomaar een update: de allerlaatse CHUM Chart, die van 14 juni 1986, is enkel en alleen in dat boek verschenen; dus niet in het magazine, niet als losse papieren uitgave en niet in de Toronto Sun / Star, maar exclusief in het boek. Het CHUM Chart Book is voor een kleine 130 euro op Amazon verkrijgbaar.

Ik had nog nooit van deze Charlena gehoord, maar het is een lekker nummer: 7,9

Del Shannon - Hats Off to Larry: beetje slap aftreksel van "Runaway" 6,5

The Shirelles - Soldier Boy: blijft geweldig. 8,2

Richie Knight and The Mid-Knights - Charlena: 6,8

Gast
geplaatst: vandaag om 23:34 uur

geplaatst: vandaag om 23:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.