MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Gil Scott-Heron The Revolution Will Not Be Televised:

Niet echt representatief voor de rest van de plaat, die verder voornamelijk bestaat uit laid back soul-jazz, maar wat 'n geweldige album-opener is dit. Pöetisch meesterwerk dat nog steeds staat als 'n huis. 9,5

535. Skip James - If You Haven't Any Hay, Get on Down the Road (1931) : 7,5

536. Elvis Presley - If You Talk in Your Sleep (1974) : 7

537. Ray Stevens - Jeremiah Peabody's Poly Unsaturated Quick Dissolving Fast Acting Pleasant Tasting Green and Purple Pills (1961) : 8,5

538. Gil Scott-Heron The Revolution Will Not Be Televised (1971) : 5

If You Talk in Your Sleep: 8,75
JPPUQDFAPTGAPP: 7
The Revolution Will Not Be Televised: 7,5

De gemiddeldes die we nog tegoed hebben:

Elvis Presley - If You Talk in Your Sleep: 7,86 = plek 48
Ray Stevens - Jeremiah Peabody's Poly Unsaturated Quick Dissolving Fast Acting Pleasant Tasting Green and Purple Pills: 7,50 = plek 112
Gil Scott-Heron The Revolution Will Not Be Televised: 7,99 = plek 33

De verzoekjes zijn allemaal voorbij gekomen, bedankt voor jullie input. We gaan de rest van deze week weer lekker random door de muziekgeschiedenis heen.

539. Mason Williams - A Gift of Song (1969)

Mason Williams is klassieke gitarist en in 1968 bracht hij zijn album The Mason Williams Phonograph Record uit. Er werd besloten ook een single te kiezen om uit te brengen. Wat een zet. Classical Gas werd een hit over heel de wereld en leverde Mason 3 Grammy's op. Daarnaast schreef hij ook nummers voor The Kingston Trio, maar muziek was niet het enige waar hij zich mee bezighield.

Mason was ook dichter, maar nog veel bekender als comedian; zowel als stand-up als schrijver voor anderen. In 1981 was hij zelfs even hoofdschrijver voor Saturday Night Live. 

Zijn muziek is echter alles behalve jolig, en novelty songs waren ook niet zijn ding. Humor en muziek hield hij strikt gescheiden. Het was juist zijn poëtische kant die Mason tot uiting kon brengen in zijn muziek.

Interessante carrière. Eens zien of wij dat ook van zijn muziek vinden. 

Gil Scott-Heron: 5.5
Mason Williams: 7.0

Een nummer waar een koor bijspringt
Deed me wat denken aan Harmony -Ray Coniff & singers.

7.5

Dat Classical Gas heb ik nooit wat aan gevonden. Deze romantische muziek bevalt wat beter. Het zit allemaal wel aardig op het randje van kitsch, waarschijnlijk zelfs er over, maar ik ben mee: 8

Mason Williams - A Gift of Song: 6,5

7

Het gemiddelde van Mason volgt later.

540. Gene McDaniels - Tower of Strength (1961)

Gene heeft 3 dikke hits gescoord als zanger: A Hundred Pounds of Clay (plek 3 in de VS), Chip Chip (plek 10 in de VS) en deze Tower of Strength (plek 5 in de VS). Daarnaast is hij de schrijver van het protestlied Compared to What dat bijna 300 keer officieel gecoverd is. Roberta Flack was de eerste die Gene's song in de studio opnam, al is de live versie van McCann en Harris de bekendste. Naast deze artiesten waagden onder andere Ray Charles, Al Jarreau en Dee Dee Bridgewater zich aan een versie. 

Tower of Strength werd geschreven door Burt Bacharach en Bob Hilliard. Gene kreeg in de studio hulp van de legendarische drummer Earl Palmer en de Johnny Mann Singers.

Als je denkt "huh, wie is Earl Palmer dan?" Jullie hebben hem allemaal gehoord, of je het weet of niet. Hij is namelijk te horen op vrijwel elke Little Richard hit, op You've Lost That Lovin' Feeling van The Righteous Brothers, op de grote Fats Domino hits, op Ricky Nelson hits, op You Send Me van Sam Cooke, voor degenen die hebben meegedaan met mijn Greatest Hits editie over de 7 Bobby's: hij is ook te horen op veel Bobby Darin en Bobby Vee songs, en zo kunnen we nog heel lang doorgaan. 

De Johnny Mann Singers hebben ook een link naar mijn Greatest Hits van afgelopen week: ook zij zijn vaak te horen op Bobby Vee platen, maar ook op songs van Eddie Cochran, The Crickets en Johnny Burnette.

Een heleboel recording-royalty op deze hit. Wat vinden we van dit nummer?

Leuk popnummer wel. Leuke vocals. De toeters zijn misschien net iets te veel: 7,4

Gene McDaniels: 7.5

7,5

539. Mason Williams - A Gift of Song (1969) : 7,5

540. Gene McDaniels - Tower of Strength (1961) : 7

7

Gene McDaniels - Tower of Strength : 6,8

Mason Williams - A Gift of Song: plek 213, 7,18
Gene McDaniels - Tower of Strength: plek 266, 7,02

541. Udo Jürgens - Wenn du mich liebst (1971)

Deze Oostenrijkse superster schreef meer dan 1000 nummers en meer dan 104 miljoen van zijn platen werden er verkocht. Dit zijn duizelingwekkende cijfers. Hij was ook iemand van de lange adem: bijna 60 jaar duurde zijn professionele carrière. Alleen al daarom verdient Udo een plek in ons klassement. 

In Nederland scoorde hij 4 hits. Zijn eerste in 1966 en zijn laatste in 1978. In 1966 was hij echter al een hele tijd bezig met muziek. In 1950 won hij al zijn eerste componistenwedstrijd. Liedjes schrijven was zijn grote passie, zo schreef hij onder andere Reach for the Stars waar Shirley Bassey een enorme hit mee scoorde en If I Never Sing Another Song waar Frankie Laine en Sammy Davis Jr. gretig gebruik van maakten. Of wat dachten we van Geef Mij Je Angst van Hazes? Ook van Jürgens. 

Sinds 2007 had Udo naast de Oostenrijkse ook de Zwitserse nationaliteit. In 2014 maakte hij een wandeling in zijn geliefde Zwitserland, niet wetende dat het zijn laatste zou zijn. Hij overleed aan een hartstilstand op 80 jarige leeftijd.

Wij gaan luisteren naar het B-kantje van zijn hit Zeig Mir Den Platz An Der Sonne.

Ik ga toch iets meer voor de A-kant, dat vind ik een hele fijne schlager. Aber bitte mit Sahne had van mij ook gemogen. Dit is een beetje filler: 5,3

Udo Jürgens - Wenn du mich liebst:

Udo heeft geen onaangename stem, maar dit is mij 'n beetje te weeïg,
'n zesje kan er nog net af. 6

541. Udo Jürgens - Wenn du mich liebst (1971) : 6,5

Heb nooit een hekel gehad aan duitstalige muziek.
In de jaren 70/80 stonden ze gewoon in de top 40 .
Het waren ook nummers die bleven "hangen"
Udo en Karel Gott waren de favoriet van mijn schoonvader ,die had ook hun LP`s .
Die goeie ouwe tijd..
8

Udo kan nog wel wat stemmen gebruiken, het gemiddelde volgt later.

542. The Crystals - I Wonder (1964)

Da Doo Ron Ron, He's a Rebel en Then He Kissed Me zijn de drie grote songs van deze invloedrijke meidengroep uit de 60's. Het enige jammere is dat die drie songs meteen altijd de enigen zijn die ingezet worden in spelletjes enzo, maar ze hebben zoveel meer gemaakt. 

Ze hadden trouwens nog veel meer kunnen maken, ware het niet dat Phil Spector ze besodemieterde. Phil had een beetje zijn snoepjes van de maand. Toen hij uitgekeken was op The Crystals zag hij nieuwe dollartekens bij The Ronettes. Daar ging dan ook al zijn aandacht naar uit, de volgende 'cash cow'. The Crystals konden verrekken en om de vernedering compleet te maken zette hij The Ronettes in op 4 songs op het album: The Crystals Sing the Greatest Hits. 

Ze hielden het nog 1 single vol met Spector, maar toen de Wall of Sound op zo'n godsgruwelijke manier alles overspoelde en je de vocals niet eens meer kon verstaan op Little Boy, hadden de dames er genoeg van en ze verlieten Philles Records. 

Wij gaan luisteren naar een van de singles uit de tijd dat de breuk tussen The Crystals en Spector al flink zichtbaar was. 

I Wonder was de laatste keer dat The Crystals de chart in de UK wisten te halen.

7.25

Gast
geplaatst: vandaag om 00:55 uur

geplaatst: vandaag om 00:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.