MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Wat een lage cijfers, joh. Vinden jullie dit dan echt slechter dan Causes en Mumford & Sons?

7,5

Vinden jullie dit dan echt slechter dan Causes en Mumford & Sons
Dat valt wel mee Titmeister. Voorlopig is het gemiddelde van TLC ruim 1,5 punt hoger dan de lage scores van beide genoemde bands. Ik vind het overigens ook niet veel beter maar ja mijn cijfers waren dan ook hoger dan het gemiddelde.

Van de drie nummers die destijds in de Top 10 eindigden vind ik Creep de minst sterke. Desalniettemin nog steeds een fraaie.

8,0

5,1 Geef mij maar Waterfalls

In BE slechts één week op 45 komen piepen in de UltraTop 50, vermoedelijk de reden waarom ik me deze niet meer herinner. En omdat het gene vette is, dat ook.

4

5

Doet mij ook niet zoveel, ze hebben betere.

Al die boomers bij Drank & Drugs. Hilarisch.

Ook een achtje voor Creep. Heerlijk.

8

Johnny Marr schreef:
Al die boomers bij Drank & Drugs. Hilarisch.

Ook een achtje voor Creep. Heerlijk.

8

Ik ben geen boomer, hoor. Maar van dit soort producties wordt ik letterlijk misselijk. En als dan zoveel mensen ermee weglopen en dat zo'n gedrocht zelfs de top40 haalt, plaats ik grote twijfels bij de maturiteit en het onderscheidend vermogen van de huidige muziekconsument. Natuurlijk is de doelgroep van de top40 vooral jeugd, maar het idee dat dit de realiteit en context van de tegenwoordige jongerencultuur vertegenwoordigt, stemt me soms droevig.

Overigens een 3 voor TLC.

FrodoK schreef:
plaats ik grote twijfels bij de maturiteit en het onderscheidend vermogen van de huidige muziekconsument.

Nou, die kan ik in m'n zak steken met m'n 7,5

Voor Creep een 7,7, in tegenstelling tot Edgar18 vind ik dit nu juist de beste van de 3.

Lekkere beat, maar ik vind dat wat afgeknepen zingen iets minder. Maar geen vervelend nummer: 7

Causes - Teach Me How to Dance With You - 6
Tuurlijk, dit nummer is een tikkeltje slaapverwekkend, maar zo’n lage score vind ik overdreven.

Lil Kleine en Ronnie Flex - Drank en Drugs - 8
Ik noem het niet eens een guilty pleasure. Het is een top rap met een geweldige flow.

TLC - Creep - 5
Een van hun mindere singles.

TLC - Creep : 4

# 2293 TLC - Creep: 7,0

Na vier dagen onvoldoendes met nummers uit 2015 krijgen we met een nummer uit de vorige eeuw meer Tender Love Care en een voorzichtige 6,15 voor TLC's Creep. Weet ik alleen nog niet of het nu de beste of de minste van de drie is. Waterfalls kreeg eerder in ieder geval bijna een punt meer van ons (7,08).

Vandaag beginnen we met een kleine huiskamer popquizvraag. Hoe vaak heeft Björk de Top 40 gehaald? En met welke nummers? Het antwoord na de break.

Army Of Me was in april 1995 de eerste single van Post, het tweede studioalbum van Björk na haar internationale solodebuut Debut uit 1993. De track werd geschreven en geproduceerd door Björk zelf in samenwerking met Graham Massey (808 State), met wie ze eerder al had gewerkt aan nummers als The Modern Things. De opname vond al plaats in 1992. Björk besloot ze toen niet uit te brengen. In interviews heeft ze uitgelegd dat Debut haar “verlegen” album was, bedoeld als kennismaking, toegankelijker, met een elektronisch-popachtig karakter. Army Of Me was veel ruiger, zwaarder en confronterender en paste qua toon en thematiek niet bij de rest van Debut. Hoewel het nummer dus pas in 1995 uitkwam, voerde Björk het al live uit tijdens haar Debut-tour.

De melodie wordt beschreven als minimalistisch en repetitief, met een zware baslijn in de zeldzame toonsoort C Locrian. De drums zijn gebaseerd op een sample van Led Zeppelins When The Levee Breaks. De productie bevat daarnaast invloeden uit industrial rock, triphop en techno. De zang is afwijkend rauw, met name in de alternatieve versie met Skunk Anansie. De tekst is geïnspireerd op de persoonlijke situatie van Björks jongere broer en bevat een directe boodschap aan hem om verantwoordelijkheid te nemen voor zijn leven. In interviews legde Björk uit dat ze met het nummer wilde afrekenen met zelfmedelijden.

De videoclip, geregisseerd door Michel Gondry, veroorzaakte controverse. In de surrealistische beelden rijdt Björk in een enorme tankwagen, bezoekt ze een gorilla-dentist die een diamant uit haar mond probeert te stelen en eindigt ze met het opblazen van een museum om een slapende jongen te bevrijden. Dit laatste leidde tot censuur in meerdere landen, onder andere vanwege de timing kort na het Oklahoma City-bombardement van april 1995. MTV verwijderde de video aanvankelijk van de playlist. De clip werd later alsnog uitgezonden, soms in ingekorte vorm zonder explosie. De diamant in de clip symboliseert volgens Björk iets wat je pas leert waarderen als je het zelf in bezit hebt. De explosie in het museum zou staan voor een noodzakelijke schok om iemand uit passiviteit te halen.

Army Of Me werd gecoverd door uiteenlopende artiesten, van metalbands als Helmet en Caliban tot jazztrio’s en elektronische acts. In 2005 bracht Björk de remixcompilatie Army Of Me: Remixes and Covers uit, een benefietalbum voor UNICEF. Meer dan 600 inzendingen werden ingestuurd na een publieke oproep. De opbrengst bedroeg in januari 2006 circa £250.000.

Het antwoord op de vraag: 5x Human Behaviour; Play Dead; Big Time Sensuality; It's Oh So Quiet en dus Army Of Me. Army Of Me bereikte de 17e plaats in de Top 40 en bleef 6 weken genoteerd. In het Verenigd Koninkrijk werd Army Of Me haar eerste top 10-hit. Ook in onder andere IJsland, Noorwegen, Zweden en Zwitserland stond het nummer in de hitlijsten, waarbij het in thuisland IJsland de eerste plaats haalde.

# 2294 Björk - Army Of Me

9,5

Björk= Gjod

Gast
geplaatst: vandaag om 05:01 uur

geplaatst: vandaag om 05:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.