MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Heerlijk

8.2

Brood 6,7
Greaves 6

Afgelopen weekend kwam ik nog de dvd tegen van The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert, maar die heb ik doorgeschoven naar mijn zus. Met lichte tegenzin (want ik kom die film zelden tegen en ja: ik verzamel ook dvd's), want die roadmovie vond ik destijds verschrikkelijk over de top en aanstellerige hysterie, maar ik vermoed dat ik 'em anno nu behoorlijk vermakelijke kolder vind. Maar het is een all-time favoriet van mijn zus en zij bleek 'em nog niet te hebben (alleen opgenomen op een VHS-band, welke ze nog steeds afspeelt! Hoe old school...)
8,2

Hot Shot - 7
RB Greaves - 7

Herman Brood - 6,2
RB Greaves - 6,7

50tracks

6,8

En een 6,4 voor Herman Brood

Blijft een heel fijne soul hit uit de sixties: 8,3

Deze kende ik nog niet dus een fijne ontdekking.

7,8

Overigens is het geringe aantal Top 40-hits van Sam Cooke niet vreemd, gezien hij de oprichting van de Top 40 niet meer heeft meegemaakt.

Daar heb je uiteraard helemaal gelijk in Titmeister en dus is mijn opmerking misschien iets te stellig. In 1965 was Shake, met de bekendere B-kant A Change Is Gonna Come een single. Geen hit. En er zijn vele rereleases cq. posthume singles geweest. Wikipedia geeft er meer dan 10. En dan moet je geluk hebben dat een nummer in een reclame of zo wordt opgepikt. Als ik bijvoorbeeld zie hoeveel oudere Elvis songs later een hit zijn geworden blijf ik 1 toch wel heel weinig vinden.

Elvis had natuurlijk ook wel een iets grotere marketingmachine eromheen neemt niet weg dat je gelijk hebt: 1 hit is veel te weinig voor een grootheid als Sam Cooke.

Herman Brood 6,2

RB Greaves 7,6

EvilDrSmith schreef:
ik verzamel ook dvd's

Ik ook. Nog steeds. Ik heb er zelfs een stuk meer dan CD's. Ik heb al lang niet meer geteld maar ik schat zo'n 7000 DVD's en Blu Rays en zo'n 1500 CD's ofzo en dan nog honderden CD-singles..En dan heb ik ook nog veel te veel boeken. Ik ben maar niet aan vinyl en games begonnen. Anders groei ik mijn kleine appartement uit.

RB Greaves krijgt overigens een 8,1. Heel fijne ontdekking. Prachtig liedje, Mooie productie en en fraaie stem. Ik kende dit niet.

Een echt levenslied

7,7

R.B. Greaves - Take A Letter Maria : 6,5

# 2296 R.B. Greaves - Take A Letter Maria: 7,5

Met dank aan EvilDrSmith voor dit mooi vergeten pareltje. Heel fijne ontdekking voor een aantal en een 7,22 als score voor R.B. Greaves Take A Letter Maria. Sam Cooke scoorde met Wonderful World een 7,71bij ons.

Van een neef naar de dochter van Sam Cooke. Cecil Womack was een broer van Bobby Womack. Ze begonnen hun carrière samen in de groep The Valentinos, die oorspronkelijk bekendstond als The Womack Brothers. De groep werd ontdekt en begeleid door Sam Cooke, die hen aanmoedigde om over te stappen van gospel naar seculiere muziek. The Valentinos brachten in de jaren zestig onder andere het nummer It’s All Over Now uit, dat later bekend werd in de uitvoering van The Rolling Stones. Bobby Womack heeft nooit onze Top 40 gehaald zelfs niet met het toch tamelijk briljante Across 110th Street of in zijn samenwerking met Gorillaz op Stylo.

Cecil Womack was ook actief als songwriter voor onder anderen zijn toenmalige echtgenote Mary Wells, Teddy Pendergrass, Patti LaBelle, George Benson en The O’Jays. Na zijn scheiding van Wells trouwde hij met Linda Cooke, de dochter van Sam Cooke, met wie hij later het duo Womack & Womack vormde. In 1983 kwam Love Wars, het debuutalbum van Womack & Womack uit, hiermee maakten ze hun formele debuut als schrijvend en uitvoerend echtpaar.

Het album werd geproduceerd door Stewart Levine, bekend van zijn werk met onder meer Simply Red en The Crusaders. De plaat bevatte een mix van soul, funk, rhythm & blues en pop, met duidelijke invloeden van de gospelachtergrond van beide artiesten. Alle nummers werden geschreven door Linda en Cecil Womack, vaak onder hun pseudoniem Dr. Rue & The Gypsy Wave Banner.

De titeltrack Love Wars was de eerste single en sloeg vooral aan in Europa. In het Verenigd Koninkrijk behaalde het 14e plaats in de UK Singles Chart. Een andere track van het album, Baby I'm Scared of You, werd een bescheiden hit in de Amerikaanse R&B-hitlijsten en haalde daar de 25e plaats in de Billboard Hot Black Singles Chart.

Hoewel het album commercieel minder succesvol was dan hun latere werk, zoals het wereldwijde succes van Teardrops in 1988, kreeg Love Wars erkenning als een van de sterkere soulalbums van de jaren tachtig. In 2014 werd het album opnieuw onder de aandacht gebracht toen het werd opgenomen in de lijst "1000 albums to hear before you die" van The Guardian.

Na Love Wars brachten Womack & Womack nog diverse albums uit, waaronder Radio M.U.S.I.C. Man (1985) en Conscience (1988). In de jaren negentig trokken ze zich terug uit de mainstream muziekindustrie en ging Cecil Womack zichzelf Zekkariyas noemen en werd Womack & Womack omgedoopt in The House of Zekkariyas. Ze werkten vooral vanuit Zuid-Afrika en Nigeria. Cecil Womack overleed in 2013 tijdens een verblijf in Afrika, waar hij zich ook had verdiept in genealogie en spiritualiteit. Linda Womack leeft teruggetrokken en is niet meer publiekelijk actief in de muziekindustrie.

# 2297 Womack & Womack - Love Wars

Gast
geplaatst: vandaag om 00:09 uur

geplaatst: vandaag om 00:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.