MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

4,75

Het succesvollere eind jaren 80 / early 90's repertoire is nog wel een stukje minder.

4
Next …

Eén van de laatste mysteries uit mijn eerste-cassettebandjes-periode. Een tijd waarin van alles en nog wat vluchtig werd opgenomen en in schriftjes werd bijgehouden.

Begin jaren 10's eindelijk de "moed" verzameld om nog eens door die schriftjes te gaan in de hoop de laatste onbekende nummers te achterhalen, middels internet.

Ik weet nog goed, Al Jarreau's - L Is For Lover was er daar één van. Die stond hier bekend als "Al is for Love". Met Google erbij was deze goed te achterhalen.

Eén van de allerlaatste onbekende artiesten/tracks was "Telephone". Die had ik vanaf 1983 (toen eenmalig een intrigerend stukje van opgenomen) nooit meer voorbij horen komen. Nooit kunnen achterhalen, tot deze ineens voorbij kwam in een topic hier op MuMe. Ook nu ik het weer voorbij hoor komen, kan ik me goed voorstellen dat ik er geen Love Wars in hoorde. Wordt onduidelijk uitgesproken. Had beter Guns on the Floor kunnen noteren. Maar goed, vind het nog steeds een topper uit 1983. Hun beste.

9,5

R.B. Greaves - Take a Letter, Maria - 8
Zo mag ik mijn Soul graag horen. Vrolijk en swingend.
Goeie tip.

Womack & Womack - Love Wars - 8
Soul in combinatie met funk. Ook mooi.

Goh, ik ben best een soul liefhebber.

Huh? Womack & Womack was zónder Bobby? En ik altijd maar denken...
Ik had me er dan ook nooit goed in verdiept, omdat ik 'Teardrops' een drammerige draak vind.
Nu wetende dat dat zeiknummer niét van Bobby is, stijgt hij gelukkig weer in mijn achting.
Maar ook zijn broer en eega stijgen, want dit nummer bevalt me kilo's veel beter. Heerlijk basloopje.
Curieus clipje weer van TopPop en dat zonder Penny.

Evenwel raar en gek dat Bobby nooit de Top 40 heeft gehaald.
7,1

Haalde noot het linkerrijtje van De Nederlandse Top 40. Slechts de 26e plaats haalde het. Jammer want ik vind deze beter dan die latere hele grote hit: 8

7

Uptown uit 1991 vind ik hun leukste. Helaas een wat vergeten nummer.

Prima nummer maar Uptown werd hier dan weer matig ontvangen Martijn Jonkers met een 5,50.

50tracks schreef:
Prima nummer maar Uptown werd hier dan weer matig ontvangen Martijn Jonkers met een 5,50.

Wel jammer al verbaast het me niet echt.

Womack & Womack - Love Wars : 6

# 2297 Womack & Womack - Love Wars: 7,5

De familieleden van Sam Cooke helpen om de soul liefhebber in onszelf te ontdekken. Eerder hadden we voor de Womack & Womack singles Teardrops een 7,46 over en voor Uptown een 5,50. Dit Love Wars eindigt daar tussen in met een. 6,76.

Van je vader moet je het hebben. Daar weet een andere soul coryfee ook alles van. Marvin Gaye is net als Sam Cooke begonnen in de gospel en beide groeiden uit tot bepalende stemmen in de soul en R&B en lieten zien dat persoonlijke thema’s vertaald konden worden naar popmuziek. Gaye zette de toon voor intiemere en sociaal geladen onderwerpen in de popmuziek.

In 1982 bracht Marvin Gaye na een turbulente periode het nummer Sexual Healing uit, de eerste single van het album Midnight Love. De opnamen vonden plaats in België, waar hij sinds 1981 woonde bij concertpromotor Freddy Cousaert in Oostende. Gaye was naar Europa verhuisd om afstand te nemen van de drugsproblemen en persoonlijke conflicten die zijn carrière in de VS in de weg stonden. Samen met Odell Brown en schrijver David Ritz werkte hij daar aan het nummer. Ritz stelde tijdens een gesprek over Gaye’s fascinatie met seks voor om “sexual healing” als uitdrukking te gebruiken, waarna de tekst en het concept verder werden uitgewerkt.

Het resultaat was een single die in de songtekst lichamelijk verlangen aan genezing en troost koppelde. Iets dat in 1982 nog expliciet en gedurfd klonk. Gaye had al langer een reputatie als artiest die seksualiteit niet schuwde: albums als Let’s Get It On (1973) en I Want You (1976) lieten zien dat dit thema een rode draad vormde in zijn werk. Sexual Healing bouwde daarop voort, maar in een meer elektronische productie, met gebruik van drummachines en synthesizers die hij in België ontdekte.

Sexual Healing werd Gaye’s grootste hit van de jaren tachtig. In de Verenigde Staten bereikte het nummer de derde plaats in de Billboard Hot 100 en stond het tien weken bovenaan de R&B-lijst. In het Verenigd Koninkrijk kwam het tot nummer 4, in Australië eveneens nummer 4, in België tot nummer 2 en in Nieuw-Zeeland zelfs zes weken op nummer 1. In Nederland stond Sexual Healing tien weken in de Top 40 en bereikte als hoogste positie de 3e plaats.

Het succes van Sexual Healing gaf Gaye’s carrière nieuw leven, maar het bleek ook zijn laatste grote hit. Op 1 april 1984 werd hij in Los Angeles doodgeschoten door zijn vader, Marvin Gay Sr., na een hoogoplopende ruzie in het ouderlijk huis. Gaye werd nog naar het California Hospital Medical Center gebracht, maar daar direct doodverklaard. Zijn vader werd aangeklaagd voor doodslag, maar bekende niet schuldig en pleitte later “no contest” (een Amerikaanse juridische term waarbij iemand geen schuld bekent, maar ook niet in verweer gaat). Hij werd uiteindelijk veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf en vijf jaar proeftijd.

Marvin Gaye scoorde eerder een 8,28 met I Heard It Through The Grapevine en dus een plaats in onze Top 100. Vandaag gaan we kijken hoe ver Sexual Healing komt.

# 2298 Marvin Gaye - Sexual Healing

Gast
geplaatst: vandaag om 17:13 uur

geplaatst: vandaag om 17:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.