Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4
zoeken in:
0
geplaatst: 26 oktober 2025, 23:09 uur
Aerosmith - I Don’t Want To Miss A Thing: 4
Limp Bizkit - Take A Look Around: 2,5
Limp Bizkit - Take A Look Around: 2,5
0
geplaatst: 27 oktober 2025, 05:55 uur
# 2334 Limp Bizkit - Take A Look Around (Theme From MI:2): 7,5
1
geplaatst: 27 oktober 2025, 06:04 uur
Take A Look Around kunnen we rustig onder de extreme love/hate tracks scharen. 11 keer een 8 of hoger maar ook 11 (vaak) diepe onvoldoendes. Dan komt Limp Bizkit dus niet verder dan een 6,22.
EvilDrSmith schreef gisteren: "als je mijn spelletje toch in het zonnetje wil zetten en een beetje kan promoten: de metalvariant van Band Aid en USA For Africa, Hear 'n Aid, was op poten gezet door Ronnie James Dio en enkele van zijn bandleden van Dio en heeft met het fe-no-me-na-le Stars in 1986 wel de Top 40 gehaald. Zowaar! En die is nog niet in dit spelletje langsgekomen." Nu wel.
Stars werd in mei 1986 uitgebracht. Het initiatief kwam dus van de Dio leden Ronnie James Dio, Jimmy Bain en Vivian Campbell. Ze schreven dit Stars ook samen. De tekst roept op tot eenheid binnen de rockgemeenschap. Daar luisteren ze zelf slecht naar want niet lang hierna konden Dio en Campbell elkaars bloed wel drinken en kwam het nooit meer goed tussen die twee.
De actie ontstond naar aanleiding van Band Aid en USA for Africa, omdat vrijwel geen hardrock- of metalartiesten daarbij waren betrokken. Dio besloot daarop met collega’s uit het genre een eigen opname te organiseren, waarvan de opbrengst naar hulp aan Ethiopië zou gaan.
De sessies vonden plaats op 20 en 21 mei 1985 in A&M Studios in Hollywood. In totaal namen meer dan veertig muzikanten deel, afkomstig uit bands als Judas Priest, Mötley Crüe, Quiet Riot, Queensrÿche, Twisted Sister en Iron Maiden. De gitaarsectie bevatte bijdragen van onder anderen Yngwie Malmsteen, George Lynch, Neal Schon en Brad Gill. Het koor, bestaande uit tientallen zangers uit de rock- en metalwereld, werd later aangeduid als “The Choir Of 40 Rock Stars”. Hier op Hear 'N Aid - Hear 'N Aid (1986) discussies over de gitaarsolo's. Doordat veel artiesten op tournee waren, werden sommige partijen telefonisch gecoördineerd; Dio hield een groot prikbord bij met foto’s en namen om te zien wie al was opgenomen.
In Nederland kwam Stars op 10 mei1986 binnen in de Top 40, bereikte de 29e plaats als hoogste notering en stond 4 weken genoteerd. De opbrengst van de single en het bijbehorende album Hear ’N Aid: The Album werd via de Hear ’N Aid Foundation overgemaakt aan het United Nations World Food Programme. Ondanks de deelname van tientallen bekende artiesten uit de hardrock- en metalwereld had het project bij lange na niet hetzelfde maatschappelijke effect als de eerdere benefietprojecten Band Aid en USA for Africa. De uiteindelijke opbrengst bedroeg ruim 1 miljoen dollar, waarmee graan en landbouwapparatuur naar Ethiopië werd verscheept. Later zou het bedrag nog opgelopen zijn tot ca. 3 miljoen dollar. Ter vergelijking Band Aid bracht uiteindelijk omgerekend meer dan 70 miljoen euro op en USA for Africa ruim 60 miljoen dollar. Het nummer staat (uiteraard) niet op Spotify.
# 2335 Hear ’N Aid - Stars
EvilDrSmith schreef gisteren: "als je mijn spelletje toch in het zonnetje wil zetten en een beetje kan promoten: de metalvariant van Band Aid en USA For Africa, Hear 'n Aid, was op poten gezet door Ronnie James Dio en enkele van zijn bandleden van Dio en heeft met het fe-no-me-na-le Stars in 1986 wel de Top 40 gehaald. Zowaar! En die is nog niet in dit spelletje langsgekomen." Nu wel.
Stars werd in mei 1986 uitgebracht. Het initiatief kwam dus van de Dio leden Ronnie James Dio, Jimmy Bain en Vivian Campbell. Ze schreven dit Stars ook samen. De tekst roept op tot eenheid binnen de rockgemeenschap. Daar luisteren ze zelf slecht naar want niet lang hierna konden Dio en Campbell elkaars bloed wel drinken en kwam het nooit meer goed tussen die twee.
De actie ontstond naar aanleiding van Band Aid en USA for Africa, omdat vrijwel geen hardrock- of metalartiesten daarbij waren betrokken. Dio besloot daarop met collega’s uit het genre een eigen opname te organiseren, waarvan de opbrengst naar hulp aan Ethiopië zou gaan.
De sessies vonden plaats op 20 en 21 mei 1985 in A&M Studios in Hollywood. In totaal namen meer dan veertig muzikanten deel, afkomstig uit bands als Judas Priest, Mötley Crüe, Quiet Riot, Queensrÿche, Twisted Sister en Iron Maiden. De gitaarsectie bevatte bijdragen van onder anderen Yngwie Malmsteen, George Lynch, Neal Schon en Brad Gill. Het koor, bestaande uit tientallen zangers uit de rock- en metalwereld, werd later aangeduid als “The Choir Of 40 Rock Stars”. Hier op Hear 'N Aid - Hear 'N Aid (1986) discussies over de gitaarsolo's. Doordat veel artiesten op tournee waren, werden sommige partijen telefonisch gecoördineerd; Dio hield een groot prikbord bij met foto’s en namen om te zien wie al was opgenomen.
In Nederland kwam Stars op 10 mei1986 binnen in de Top 40, bereikte de 29e plaats als hoogste notering en stond 4 weken genoteerd. De opbrengst van de single en het bijbehorende album Hear ’N Aid: The Album werd via de Hear ’N Aid Foundation overgemaakt aan het United Nations World Food Programme. Ondanks de deelname van tientallen bekende artiesten uit de hardrock- en metalwereld had het project bij lange na niet hetzelfde maatschappelijke effect als de eerdere benefietprojecten Band Aid en USA for Africa. De uiteindelijke opbrengst bedroeg ruim 1 miljoen dollar, waarmee graan en landbouwapparatuur naar Ethiopië werd verscheept. Later zou het bedrag nog opgelopen zijn tot ca. 3 miljoen dollar. Ter vergelijking Band Aid bracht uiteindelijk omgerekend meer dan 70 miljoen euro op en USA for Africa ruim 60 miljoen dollar. Het nummer staat (uiteraard) niet op Spotify.
# 2335 Hear ’N Aid - Stars
1
geplaatst: 27 oktober 2025, 08:36 uur
Onbegrijpelijk, ongelooflijk, onwerkelijk en ondenkbaar dat dit nummer de Top 40 heeft gehaald.
Veel te lang, veel te hard, veel te veel gitaar en haar: wat deed het daar tussen al die drieminutenpopdeuntjes?
Dat het nog zo'n 1/20-deel opbracht vergeleken met die USA/UK-gedrochten valt me serieus niet eens tegen. En je prima uitgewerkte verhaal over dit project maakt andermaal weer iets duidelijk: Y&T is een onthutsend ondergewaardeerde band. Zelfs op Discogs wordt gitarist en zanger Dave Meniketti niet vermeld.
Dus allemaal even opletten (als je vol overgave meebrult), de eerste zanglijn van het eerste couplet wordt gezongen door Dave: "Sometime in the night, when you're feeling the cold."
Band Aid, USA For Africa, where the mob rules: listen to (this,) fools.
10
Veel te lang, veel te hard, veel te veel gitaar en haar: wat deed het daar tussen al die drieminutenpopdeuntjes?
Dat het nog zo'n 1/20-deel opbracht vergeleken met die USA/UK-gedrochten valt me serieus niet eens tegen. En je prima uitgewerkte verhaal over dit project maakt andermaal weer iets duidelijk: Y&T is een onthutsend ondergewaardeerde band. Zelfs op Discogs wordt gitarist en zanger Dave Meniketti niet vermeld.
Dus allemaal even opletten (als je vol overgave meebrult), de eerste zanglijn van het eerste couplet wordt gezongen door Dave: "Sometime in the night, when you're feeling the cold."
Band Aid, USA For Africa, where the mob rules: listen to (this,) fools.
10
1
geplaatst: 27 oktober 2025, 09:46 uur
Hardheid valt allemaal wel mee. Te lang ben ik het wel mee eens voor zo'n eentonig nummer. Dan vind ik Band Aid echt veel beter. Veel sterkere compositie, meer dynamiek.
3
3
1
geplaatst: 27 oktober 2025, 10:25 uur
Band Aid vind ik ook beter vanwege de compositie. Sommigen willen het hier blijkbaar zo hard of zo ruig mogelijk maar voor mij is de compositie zelf het allerbelangrijkste (daarom een onvoldoende voor Limp Bizkit en Aerosmith maar hoge cijfers voor The Beatles).
Stars vind ik niet echt bijzonder maar het gitaarwerk tilt het nummer de hoogte in.
Stars vind ik niet echt bijzonder maar het gitaarwerk tilt het nummer de hoogte in.
2
geplaatst: 27 oktober 2025, 19:51 uur
Dit is nou een 80s Top 40 hit die bij mij na 1986 helemaal van de radar is gevallen. Nou ja dat was ook mijn laatste Top 40 jaar met dank aan The Smiths. Maar jongens wat een poedelhaar!! Volgens mij zijn dat allemaal pruiken die die hardrockgasten droegen. Zingende kikker Ronnie James Dio herken ik, leerbarnicht Rob Halford, die altijd vriendelijk lachende gitarist van Iron Maiden. De rest Dokken, Y&T, WASP vast weleens gehoord in die tijd bij Vara's Vuurwerkshow gepresenteerd door de meest heavy zanger van Nederland Henk Westbroek. Volgens mij zat Dubbellisjes er net voor en dan bleef ik nog wel ff hangen omdat ik Anthrax en zo wel cool vond. Niet zo slecht als in mijn herinnering, al blijf ik wat moeite houden met die castratenzang: 7
1
geplaatst: 27 oktober 2025, 20:35 uur
EvilDrSmith schreef:
Valt allemaal reuze mee toch? Tis niet mijn genre, maar om dit nou 'hard' te noemen? Te lang daar ben ik het wel mee eens. Een gitaarsolootje is leuk, maar als iedereen zijn plasje wil doen, wordt het wel vermoeiend. Zonde, want een drie-minuten versie had best tof kunnen zijn. Veel te lang, veel te hard, veel te veel gitaar en haar: wat deed het daar tussen al die drieminutenpopdeuntjes?
5,0, bonuspuntje voor het goede doel.
2
geplaatst: 27 oktober 2025, 21:12 uur
EvilDrSmith schreef:
Edgar18 schreef:
Valt allemaal reuze mee toch? Tis niet mijn genre, maar om dit nou 'hard' te noemen? Te lang daar ben ik het wel mee eens. Een gitaarsolootje is leuk, maar als iedereen zijn plasje wil doen, wordt het wel vermoeiend. Zonde, want een drie-minuten versie had best tof kunnen zijn.
Anno 1986 was dit voor de goegemeente echt wel kolereherrie te noemen. Veel (lees: de meeste) van de artiesten in dit liedje hadden nog nooit in de Top 40 gestaan, deze muziek werd alleen bij Stampij (van Hanneke Kappen) en Countdown Café gedraaid. Vara's Vuurwerk bestond nog niet. In veertig jaar is er veel veranderd qua perceptie en gewenning. Ten goede, want het ís natuurlijk geen lawaaikabaal, maar muzikaliteit van hoog niveau (al wil ik dat ook wel beweren van veel extremere acts). Dit nummer was daarbij een voorbode van de verandering, want Bon Jovi, Europe, Iron Maiden en nog wat ander langharig schorriemorrie stonden een paar maanden later ook aan de deurbel van de Top 40 te rinkelen.Valt allemaal reuze mee toch? Tis niet mijn genre, maar om dit nou 'hard' te noemen? Te lang daar ben ik het wel mee eens. Een gitaarsolootje is leuk, maar als iedereen zijn plasje wil doen, wordt het wel vermoeiend. Zonde, want een drie-minuten versie had best tof kunnen zijn.
Sterker: deze week is het exact 39 jaar geleden dat Iron Maiden voor het eerst op de nationale televisie werd uitgezonden. De band was met 'Wasted Years' de snelste stijger in de Top 40 (van #37 naar #20), dus Adam Curry kon er niet omheen en kondigde deze band aan. De belangrijkste vijf minuten van mijn leven.
Je had ook de singleversie van 4,5 minuut kunnen luisteren, daarin is veel gesneden in de gitaarmasturbaties en wildplasserij, dat had je wellicht beter kunnen bekoren.

2
geplaatst: 27 oktober 2025, 21:30 uur
Precies het soort spierballen(hard)rock waar ik een tyfushekel aan heb. En het helpt ook al niet mee dat ik niks kan met dit soort zelfbevlekkende gitaarsolo's, en daar zit het tot aan het randje vol mee helaas. En het zal destijds vast heel bruut zijn geweest, maar m'n huidige oren vinden dit toch echt een slappe hap. Gevalletje je had er bij moeten zijn?
2,0
2,0
1
geplaatst: 27 oktober 2025, 22:35 uur
The Rolling Stones - Time Is On My Side 6,3
The Rolling Stones - Tell Me (You're Coming Back) 5
The Rolling Stones - Little Red Rooster 5
The Rolling Stones - Heart Of Stone (EP) 6,2
Hear 'n Aid - Stars 6,8
The Rolling Stones - Tell Me (You're Coming Back) 5
The Rolling Stones - Little Red Rooster 5
The Rolling Stones - Heart Of Stone (EP) 6,2
Hear 'n Aid - Stars 6,8
0
geplaatst: 27 oktober 2025, 22:39 uur
Hear ’N Aid - Stars - 8
Als je dan al de dringende behoefte voelt om aan charity the doen, doe het dan op deze manier.
Wat een heerlijke verzameling top zangers en ster gitaristen!
Als je dan al de dringende behoefte voelt om aan charity the doen, doe het dan op deze manier.
Wat een heerlijke verzameling top zangers en ster gitaristen!
* denotes required fields.