MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Zelf iets meer fan van de periode rond de eeuwwisseling wat Madonna betreft, maar dit is een prima hitje hoor. Wel iets te vaak gehoord.

7.8

50tracks schreef:
Na de eerste vier platen had de band opgeheven moeten worden?
De band had nooit opgericht moeten worden.
EvilDrSmith schreef:

Morgen zeker Snow Patrol? [onderdrukt een geërgerd gaapje]
Vooruit, toch een 7,5 (maar die is voor Krafwerks origineel en dat is voor hun doen maar een bescheiden normering)
Coldplay zelf een 4 (en dat is voor hun doen een behoorlijke normering)
Computer Love staat natuurlijk niet in de Radio 2 Top 2000, duh.
Als ik de dalende trend van 'Talk' in die lijst zie, dan is dat kreng met een beetje mazzel er de komende editie uitgeflikkerd. Good riddance.
Johnny Marr schreef:
Haha, een heel haatbetoog om er dan 7,5 op te flikkeren Raap mij maar op hoor. EvilDrSmith
Lieve schat, je haalt Kraftwerk en Coldplay door elkaar: een muziek(politie)gevaarlijke verhaspeling.

Ik dacht even dat je doelde op het spelletje dat ArthurDZ een paar jaar geleden organiseerde met Madonna: Alle Singles Gerangschikt-meter, maar nee: die GH is van nog veel langer geleden. Dat was voor mijn tijd. Bij die alle singles-meter schreef ik in 2023: "Zelfs in mijn meest metalen jaren vond ik stiekem 'Gimme, Gimme, Gimme' al een van de weinige leuke Abba-liedjes. Maar toegeven? Ho maar!
Zoiets dacht ik destijds ook toen Madonna met dit nummer op de proppen kwam en ik inmiddels Abba al lang en breed had omarmd: "Pfff, wat een ordinaire Abba-rip off, kan die uitgerangeerde troela niet iets zelf meer verzinnen? Wat een armoede."
Ik geef toe: al dan niet door vooringenomenheid komt voortschrijdend inzicht soms erg traag op gang.
9"

Ik sluit me nog steeds volmondig bij mijn eigen mening aan.

Talk een 7.2

Hung Up een 6

Die troela zag er toen niet uit, met dat kapsel.

7,0

in 2023 was ik royaler maar de jaren maken dit nummer niet beter

7,8

Madonna - Hung Up - 7
Madonna goes ABBA. Interessante combinatie.

Bij mij is Madonna met Live Aid nog wel één van de meest iconische 80's momenten. Na het True Blue album zakte de aandacht een beetje. Wel nog 2 oplevingen in 2000 en 2005. Net nog even gecheckt Madonna staat op nummer 69 in mijn all time artists lijst bij Last.fm. 5 liedjes en ze is Screaming Trees voorbij.

Confessions is wat weggezakt. De jaren 80 singles en het Music album doen het met name goed. Top 3 blijft toch Borderline, Into the Groove en Holiday. Hung Up moet ook nog de PSB (Pet Shop Boys) Maxi Mix van Sorry voor laten gaan als meest prominente Confessions track. Maar dit is wel een ijzersterk nummer met flinke ABBA-injectie: 8,5

Coldplay - Talk: 8
Madonna - Hung Up: 8,7

# 2360 Madonna - Hung Up: 8,0

Het kan dus wel. Twee dagen op een rij een 7+ scoren met nummers uit 2005. Talk is nog iets gestegen naar een 7,21 en Madonna scoort met Hung Up zelfs een 7,53. Daarmee is het bij ons na Like A Prayer de best scorende Madonna single, maar de marges zijn klein en latere stemmers kunnen dat zo maar veranderen.

7,69 - Like A Prayer
7,53 - Hung Up
7,46 - Papa Don't Preach
7,45 - Into The Groove
7,26 - Frozen
7,23 - Like A Virgin
6,83 - Holiday
6,69 - Music
6,48 - Crazy For You

Deze 9 Madonna singles scoren een 7,17 gemiddeld, de 9 van Coldplay moeten het doen met een 6,24.

Hoogste tijd voor ABBA zelf. Na Waterloo zakte het succes van ABBA sneller weg dan verwacht. So Long, de opvolger, deed weinig en in Engeland was de belangstelling alweer voorbij. In de zomer van 1974 doken Björn, Benny, Agnetha en Anni-Frid de studio in bij Stockholm om opnieuw te beginnen. Ze wilden een stevig popnummer, niet nog een songfestival-opvolger.

Tijdens de sessies in de zomer van 1974 werkten Benny Andersson en Björn Ulvaeus aan een nieuw nummer met de werktitel Turn Me On. Ze namen het op met gitarist Janne Schaffer, bassist Mike Watson en drummer Ola Brunkert. Manager Stig Anderson bedacht later de titel SOS, maar de Engelse tekst werd grotendeels herschreven door Björn. Pas na de eerste opnamen voegden Benny en Björn de korte intro met gitaar en synthesizer toe, het stuk dat het nummer direct herkenbaar maakte.

Na het uitkomen van het derde album van de band werd eerst I Do, I Do, I Do, I Do, I Do als single uitgebracht. Pas in juni 1975 kreeg SOS een single-release. In Nederland werd het op donderdag 5 juni 1975 Alarmschijf bij de TROS op Hilversum 3. De single kwam op 14 juni binnen in de Top 40, stond tien weken genoteerd en bereikte twee weken lang de tweede plaats. In Engeland bereikte het nummer de zesde plaats en begon zo een reeks van achttien opeenvolgende Top 10-hits. Sinds 1999 staat SOS elk jaar in de NPO Radio 2 Top 2000, met als hoogste notering tot nu toe plaats 463 in 1999.

Agnetha Fältskog nam SOS datzelfde jaar ook op in het Zweeds voor haar soloalbum Elva Kvinnor I Ett Hus. Ze vertelde later dat ze eindeloos refreinen moest herhalen tot het koor groot genoeg klonk. We waren het nummer helemaal zat maar het werkte.

John Lennon, Pete Townshend en Ray Davies noemden SOS later een van hun favoriete popnummers. Glen Matlock van de Sex Pistols gebruikte het akkoordenschema voor Pretty Vacant. SOS scjhijnt het enige Top 10-nummer ooit te zijn waarvan zowel de titel als de artiest een palindroom is.

# 2361 ABBA - SOS

Persoonlijke cijfers zouden in de loop der jaren nogal verschillen:
In 1975: Een 8;
In 2000: Een 5
en In 2025; Een 6.8
Sentimenten spelen hier in zeker mee.

# 2361 ABBA - SOS: 8,5
# 2360 Madonna - Hung Up: 5

9

Nog steeds de song die in mijn ruim 50 jaar van lijsten maken het vaakst op 1 heeft gestaan (13x), al maakte ik mijn top 10 in dat beginjaar 1975 wel wat vaker dan eens per week...

9,4
een klein popmeesterwerk.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:22 uur

geplaatst: vandaag om 18:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.