MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
EvilDrSmith schreef:
Hulde aan 50tracks dat hij zo zijn best te doet om dit nummer serieus te nemen en dat er blijkbaar heel veel spitsvondigheden in het nummer verscholen zitten waardoor het als een onbedaarlijke oorworm in je hoofd kruipt. Dat laatste is in ieder geval gelukt, ook bij mij - ik hoorde 'em eerder deze week al voorbij komen in de Top 2000 - maar dat teken is eerder veeg dan goed.
Ik vrees dat-ie volgend jaar veel later in de Top 2000 voorbij komt. Maar net als al die andere Aziatische pulp en wegwerprommel is het geen muziek voor de eeuwigheid: over een jaar of vijf zijn we er wel weer van verlost en horen we het nooit meer. Muzikale snack als krokante garnalenchips waarbij je op je honger blijft zitten.
3

Gangnam Style vind ik nog steeds leuk en dat is verre van m'n Kpop-favoriet. Er is een hoop leuks in dat genre.

Arrie schreef:
Gangnam Style vind ik nog steeds leuk en dat is verre van m'n Kpop-favoriet. Er is een hoop leuks in dat genre.
Oh, dat kan. Maar het verbaast mij niks dat PSY al een jaar of tien uit de Top 2000 is verdwenen. De eerste K-pop die mij bevalt moet ik nog tegenkomen, maar ik ben er allesbehalve actief naar op zoek: ik ga het liever uit de weg.

K-pop tussen 2009-2014 was vaak wel tof, verder ben ik behoorlijk afgehaakt.

Ook geen fijne zangstem hier.

4,7

5,7 (net zoals bij nieuw in de top 40)
Ik heb hier geen last van (en Blackpink)
En Twice (maar alleen Strategy want de rest is van beduidend minder niveau)
Psy zou een 1 krijgen, die clip alleen al wekt enorme agressie op

The Cure - High - 8
Ik ben een “ja maar echt (bijna) alles is geweldig aan The Cure " mensje.

HUNTR/X - Golden - 6
Weliswaar is dit bovengemiddelde Hitparade dance pop, maar het nummer gaat snel vervelen.

Prima hitje.

7

Cure kan daarentegen echt veel beter.

6,3

Dit is gewoon een doorslagje van Believe van Cher. K-pop my ass. Dit is gewoon de Netflix-variant daarop. Ik heb ook niks met K-Pop, wel met Cher. Het klinkt mij allemaal wat te gewild, te kopie en het gaat te hoog qua stem. 21 weken in de Top 5 dat klinkt als Corry & De Rekels verslaan. Al staat volgens mij iedere Top 10 hit standaard 20 weken in de top 10. Die hitparade is al een paar jaar uitgespeeld: 6

# 2397 Huntr/x - Golden: 7,0

2025 Wrapped (2)

Sombr lijkt de meubelen te redden en zo krijgt de Top 10 over 2025 van ons (ongeveer) een 5,6. Daarmee vinden we 2025 behoorlijk veel beter dan 2024 waar we een gemiddelde van 4,89 voor over hadden.

01 - Alex Warren - Ordinary 4,83
02 - Lola Young - Messi 7,29
03 - Calvin Harris Feat. Clementine Douglas - Blessings 5,56
04 - Ed Sheeran    - Azizam 5,24
05 - David Guetta & Sia - Beautiful People 5,65
06 - Ed Sheeran    - Saphire 5,12
07 - Rosé & Bruno Mars - APT 5,13
08 - Zoë Livay Feat. Snelle - Ik Zing 5,27
09 - Huntr/x - Golden 4,79
10 - Sombr - Undressed 6,45 (tussenstand 16:00 uur)

De Top 10 van 2015 krijgt met een 5,82 ook een kleine voldoende van ons:

01 - Major Lazer x DJ Snake Feat. Mø - Lean On 6,89
02 - Lost Frequencies - Are You With Me 5,74
03 - Felix Jaehn Feat. Jasmine Thompson - Ain't Nobody (Loves Me Better) 4,68
04 - OMI     - Cheerleader (Felix Jaehn Remix) 5,71
05 - Kygo Feat. Parson James - Stole The Show 5,44
06 - Years & Years - King 6,54
07 - Kygo Feat. Conrad - Firestone 5,76
08 - Lost Frequencies Feat. Janieck Devy - Reality 5,88
09 - Kenny B - Parijs 5,36
10 - The Weeknd - Can't Feel My Face 6,25

Wat zijn de best beoordeelde singles uit 2015 bij ons?

7,20 First Aid Kit - My Silver Lining
7,09 Taylor Swift - Blank Space
6,89 Major Lazer x DJ Snake Feat. Mø - Lean On
6,75 Christine And The Queens - Christine
6,73 Paolo Nutini - Iron Sky

De slechts beoordeelde track uit 2015 is met een 4,04 Wiz Khalifa Feat. Charlie Puth met See You Again.

Ondanks mijn poging de spitsvondigheden te highlighten zijn er slechts enkele stemmers die de kracht van Golden al herkennen. En dan ook nog vergeleken worden met Believe? Huntr/x moet het bij ons doen met een 4,79.

De Volkskrant schreef vorige maand: De nieuwste popster is een man en hij heet Sombr. Doorbreken in een tijdperk waarin vrouwelijke popsterren de toon zetten? De 20-jarige Amerikaanse zanger Sombr heeft het voor elkaar gekregen. Hij staat deze week met twee nummers in de Top 10 van de Top 40. De oudste van die hits, Undressed, staat al 23 weken in die lijst en heeft ook de jaarlijst Top 10 van 2025 gehaald.

Sombr is de artiestennaam van Shane Michael Boose, geboren en opgegroeid in Manhattan. Hij volgde klassieke zang aan LaGuardia High School en leerde zichzelf muziek maken met GarageBand en YouTube. Op zijn zestiende nam hij zijn eerste nummers op; Caroline ging viraal op TikTok en bezorgde hem een platencontract. In 2023 bracht hij de EP In Another Life uit, gevolgd door zijn debuutalbum I Barely Know Her in augustus van dit jaar.

Zijn muziek is intens en melancholisch, en volgens eigen zeggen sterk beïnvloed door Jeff Buckley en Radiohead, die hij van jongs af aan thuis luisterde. In de Verenigde Staten worden zijn nummers vaak omschreven als sad girl anthems.

Met Undressed brak hij niet alleen in Nederland door: het nummer werd een TikTok-hit, bereikte de zestiende plaats in de Billboard Hot 100 , stond op nummer één in Ierland en bereikte de charts in vele andere landen. Inmiddels tourt Sombr wereldwijd langs uitverkochte zalen. Op 2 maart 2026 staat hij in AFAS Live in Amsterdam. Eerder dit jaar bleek al hoe populair hij inmiddels is. Oorspronkelijk zou Sombr als voorprogramma met Nessa Barrett door Europa trekken, maar de belangstelling voor hem bleek zo groot dat hij daarnaast eigen soloconcerten ging geven. Omdat Paradiso al volgeboekt was, gaf hij een concert in de Tolhuistuin in Amsterdam-Noord, waar hij uiteindelijk voor 600 bezoekers speelde. Voor het optreden stonden echter zo’n 10.000 fans op de wachtlijst.

# 2398 Sombr - Undressed

7,0

Sombr is met zijn stijl voor mij een positieve uitzondering binnen het huidige Top 40 materiaal. Huidige hit 12 to 12 vind ik zelf uitzonderlijk goed, in de lijn van Duke Dumont's Ocean Drive uit 2015.

6,75

Voor een huidige top 40-hit is dat een erg hoog cijfer van mij.

Sombr - undressed - 7
“ De nieuwe popster is een man “. Mwah…valt wel mee. Het liedje is goed, maar zijn stem irriteert mij.

Zeker niet slecht, maar tegen het eind ben ik de song altijd een klein beetje beu wegens nogal eentonig.

6

12 to 12 is beter.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:04 uur

geplaatst: vandaag om 23:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.