MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Een 6,77 voor Habits (Stay High) van Tove Lo Feat. Hippie Sabotage. In de tussen tijd zijn door latere stemmers de scores van een aantal nummers van eerder deze week behoorlijk gewijzigd: Dotan, Metallica en Caron Wheeler zijn relatief veel gedaald, Prince en Eric B. & Rakim iets gestegen. In punten is het niet zoveel maar Caron Wheeler daalt bijvoorbeeld meer dan 60 plaatsen in onze lijst. De scores zijn nu:

8,14 Prince - Sign O' The Times
6,79 Eric B. & Rakim - Paid In Full (Mini Madness - The Cold Cut Remix)
6,38 Metallica - Nothing Else Matters
5,95 Caron Wheeler - Livin' In The Light
5,74 Dotan - Home
5,40 OneRepublic - Counting Stars

Op 21 oktober van dit jaar overleed bedenker van Kinderen voor Kinderen Flory Anstadt. Kinderen Voor Kinderen wordt op 5 december 1980 voor de allereerste keer door de VARA op Nederland 2 uitgezonden. Flory Anstadt is op het idee van Kinderen Voor Kinderen gekomen als zij zich realiseert dat er alleen maar “korte” liedjes voor kinderen zijn. Ook valt haar op dat kinderen meezingen met Engelse liedjes die zij absoluut niet begrijpen. Inspiratie kwam ook van het programma 't Spant erom, waarin leerlingen van scholen tegen elkaar streden en moesten zingen. De thema's voor de nieuwe kinderliedjes worden door de kinderen zelf via brieven aangedragen en verder uitgewerkt door bekende Nederlandse tekstdichters en componisten.

De eerste aflevering wordt gepresenteerd door Willem Nijholt. Het album met alle liedjes uit deze eerste aflevering van Kinderen Voor Kinderen komt op 7 maart 1981 binnen in de Nederlandse LP Top 50. De plaat bereikt de tweede plaats. De tekst van de single Ik Heb Zo Waanzinnig Gedroomd werd geschreven door Herman Pieter de Boer. De muziek is gecomponeerd door Tonny Eyk. Wim Essed was de arrangeur.

Het nummer betekende het eerste grote succes van Kinderen voor Kinderen. Dat was mede aanleiding om een hele reeks albums en singles uit te gaan geven, terwijl men in eerste instantie aan één album had gedacht voor de Vara Speelgoedactie. In de Top 40 stond het nummer in 1981negen weken genoteerd met een piek op plaats 7.

# 1970 Kinderen Voor Kinderen - Ik Heb Zo Waanzinnig Gedroomd

6.5 Jeugdsentiment brengt het toch naar een voldoende

Wat een leuk "multicultureel" bont gezelschap Gooise kakkinderen.

4,1

7,4 klassieker

Jeugdsentiment, dus kan ik geen onvoldoende aan geven, al is de kakkineuze zang wel vrij erg idd

6

8,5

Wa-wa-wa-waanzinnig liedje

Metallica - Nothing Else Matters: 9
Tove Lo Feat. Hippie Sabotage - Habits (Stay High): 6
Kinderen Voor Kinderen - Ik Heb Zo Waanzinnig Gedroomd: 5

KInderen voor Kinderen: Veel andere oude hitjes vind ik leuker en zijn meer jeugdsentiment 6,0

ach ja 5

Mijn enige vriendin die ooit De Nederlandse Top 40 heeft gehaald zit in het koor van de tweede hit!

Ik was tien toen dit plaatje een hit was. B-kantje Ik en M'n Beessie is eigenlijk nog leuker en zing ik nog wel eens: Het maakt niet uit was het is, een vogel of een vis. Voor waa-waa-waa-waa een 7.

Zo, dat is even een soepele overgang om van een ander spelletje 'Chemical Warfare' van Slayer te hebben geluisterd, nu over te schakelen naar Kinderen Voor Kinderen.

Ook hier een soort van jeugdsentiment, maar of het nu positief is? Ik weet het eigenlijk niet goed. Ik kan er moeilijk een cijfer aan koppelen en dat terwijl ik toch de eerste elf edities van KvK op vinyl heb. Ik heb heel veel kinderplaten thuis, maar slechts héél weinig kindermuziek dat door kinderen wordt gezongen: dat vind ik dan overwegend stom. En toch vind ik dit op de een of andere manier weer níét vervelend om naar te luisteren.
6,5

Ik mag Kinderen voor Kinderen wel. De liedjes zijn tegenwoordig helemaal anders als destijds, maar nog steeds (vaak) redelijk oké. Dit is wel een klassiekertje natuurlijk, maar daar hebben ze er nog wel wat van. Keertje een Greatest Hits editie doen?

7,5

Kinderen Voor Kinderen - Ik Heb Zo Waanzinnig Gedroomd : 7

Kinderen Voor Kinderen - Ik Heb Zo Waanzinnig Gedroomd: 6,0

Vanuit jeugdsentiment of meezingende vriendinnen vinden we het een wa-wa-wa-waanzinnig liedje anders vinden we het maar "multiculturele" kak. Een 5,34 voor Ik Heb Zo Waanzinnig Gedroomd.

Hey Ya! van Outkast werd uitgebracht op 9 september 2003 als een van de leadsingles van hun dubbelalbum Speakerboxxx/The Love Below. Het nummer werd geschreven en geproduceerd door André 3000, die ook de leadvocals verzorgde.

Hey Ya! bereikte de nummer één-positie in verschillende landen, waaronder de Verenigde Staten, Australië en Canada. Ondanks de vrolijke melodie behandelt de tekst serieuzere onderwerpen, zoals de fragiliteit van relaties en de schijnbare tegenstrijdigheden daarin. Het refrein Shake it like a Polaroid picture is een nostalgische verwijzing aan een tijdperk waarin foto's letterlijk tijd nodig hadden om zich te ontwikkelen en staat in mooi contrast met het vluchtige karakter van moderne relaties. De songtekst droeg bij aan de tijdelijke heropleving van de Polaroid Corporation, die in 2001 faillissement had aangevraagd.

Hey Ya! werd opgenomen in de Stankonia Studios in Atlanta, Georgia. André 3000 werkte vrijwel volledig zelfstandig aan het nummer, waarbij hij experimenteerde met een niet-traditionele songstructuur en inspiratie putte uit rock- en funkbands uit de jaren ’60. Naast de elementen uit de funk, pop en rock valt het nummer op door zijn ritme, gebruik van call-and-response en energieke refrein. De bijzondere arrangementen van het nummer leidden tot vergelijkingen met artiesten uit uiteenlopende genres. Pitchfork merkte op dat het op succesvolle wijze de instrumentatie in de stijl van Flaming Lips combineerde met de energie van Prince’s single Little Red Corvette uit 1983. Uncut beschreef het nummer als André die powerpop verkent met invloeden van vroege jaren '80-elektro; een mix van The Knack en de eerste kant van Soul Mining van The The.

Hey Ya! kwam 21 jaar geleden binnen in de Top 40 om na vier weken weer te verdwijnen. Een half jaar later kwam de single opnieuw binnen om nu 11 weken genoteerd te staan met een piek op plaats 22. De afgelopen 10 jaar stond Hey Ya! zowel in onze MuMe 2000 als de Radio 2 Top 2000. Vorig jaar op 1861 in de MuMe 2000 en 1617 bij de Radio 2 variant.

# 1971 Outkast - Hey Ya!

9

Heerlijk!

Gast
geplaatst: vandaag om 12:25 uur

geplaatst: vandaag om 12:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.