MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
EvilDrSmith schreef:
Je kiest ze deze week wel uit.
Dit nummer is samen met Bon Jovi's 'You Give Love A Bad Name' voor mij de opstap naar een leven vol muziek en metal in het bijzonder. Levensbepalend. De impact van dit liedje op mijn leven kan niet overschat worden. Dus in die zin is het een 10 waard.

Het nummer is echter natuurlijk volslagen platgeslagen, doodgedraaid, uitgekauwd en verworden tot het gezicht van het ultieme hardrockcliché. Maar daarmee doe ik het nummer tekort.
Al was de band vóór deze plaat én tegenwoordig beter en harder.
8

7,5

Communards With Sarah Jane Morris - Don't Leave Me This Way : 7,5

Europe - The Final Countdown : 7

# 2467 Europe - The Final Countdown: 7,0

Niet iedereen leest de houdbaarheidsdatum op dezelfde manier, maar mede door acht onvoldoendes haalt Europe met The Final Countdown de laagste score in de Top 10 van 1987: 6,51. In de Top 10 van 2016 was dit dan weer de hoogste score geweest.

En zo zijn we bij de officiële nummer 1 in de Top 100 over 1986 terecht gekomen. De komende dagen gaan we nog ontdekken dat er eigenlijk een veel grotere hit was.

When The Going Gets Tough, The Tough Get Going werd geschreven als de titeltrack voor de avonturenfilm The Jewel of the Nile, het vervolg op Romancing the Stone. Het nummer is net als Loverboy die vorig jaar hier voorbij kwam mede geproduceerd door Robert John "Mutt" Lange.

Billy Ocean haalde de titel direct uit een scène waarin personage Joan (Kathleen Turner) tegen Jack (Michael Douglas) zegt: "When the going gets tough, the tough well, I don't know what the tough do". In de videoclip doen de hoofdrolspelers uit de film, Michael Douglas, Kathleen Turner en Danny DeVito, mee als achtergrondkoor in witte pakken. Danny DeVito speelt een saxofoonsolo, maar de saxofoon die hij vasthield was zichtbaar veel te groot voor hem.

De BBC verbood de clip destijds in het programma Top of the Pops. De reden was dat de acteurs geen lid waren van de Britse muzikantenvakbond (Musicians' Union) en het playbacken van achtergrondzang en instrumenten tegen de regels was. Opmerkelijk genoeg gebruikte diezelfde BBC dit nummer op hetzelfde moment als achtergrondmuziek bij beelden van de People Power Revolution in de Filipijnen, om de veerkracht van het volk te symboliseren

Het was Billy Oceans eerste nummer 1-hit in Nederland en België. In het Verenigd Koninkrijk stond het vier weken op de eerste plaats, terwijl het in de VS de tweede positie bereikte. In 1999 scoorde de boyband Boyzone in Engeland opnieuw een nummer 1-hit met een cover van dit nummer voor Comic Relief. Hier haalde het de Top 40 niet.

Er is overigens een "vloek" verbonden aan Billy Oceans Amerikaanse hits. Zijn drie nummers die de 1e plaats haalden in de VS (Caribbean Queen (No More Love On The Run), There’ll Be Sad Songs (To Make You Cry) en Get Outta My Dreams, Get Into My Car), hebben titels van exact acht woorden. When The Going Gets Tough, The Tough Get Going heeft echter negen woorden in de titel en bleef in de VS steken op de 2e plaats. Tja daar maken we dan echt socials over.

# 2468 Billy Ocean - https://open.spotify.com/playlist/3s5rDm9zpmjkwgNHXTWm6e?si=0d403709b025427f

4

Zit behoorlijk in mijn irritatie-zone. Ik mis bezieling.

6.8

9,5

Rastafari

Europe 7,7
Billy ocean 7

7,5

8

Billy Ocean is een baas.

Meer jeugdsentiment dan goed en die clip deed het destijds ook goed bij ons thuis met al die filmsterren dus een nette voldoende kan er zeker af.

7,0

7,5

Johnny Marr schreef:
Billy Ocean is een baas.

Dit. Terechte nummer 1 van het jaar imo.

8

6,5

Leuk. Maar haalt het niet bij zijn magnum opus Get Out of My Dreams, Get into My Car

Haha, die laatste alinea: dat is doorgeslagen muzieknerdisme dat zelfs boven mijn pet gaat. Geweldig

Dit vond ik destijds lang niet zo beroerd als Level 42 en George Michael, maar het is er met de jaren dan ook weer niet veel beter op geworden: ik snap Koos wel een beetje.
Die saxsolo van Danny (of is het een Dannysolo van de sax?) is wel hilarisch.
5,7

7.5

Maar duidelijk niet z'n beste, want dat is Caribbean Queen

9.25

Billy Ocean - When the Going Gets Tough - 6
Het liedje is beter dan de film, maar ontstijgt de middelmaat nergens.

7,8

GrafGantz schreef:
7.5
Die zin was ik vergeten eraan toe te voegen, dus fijn dat je de toetsen uit mijn vingertoppen haalt.

50tracks schreef:

De afgelopen maanden is er een roep op de social media dat 2026 “het nieuwe 2016” moet worden. Er is een golf van nostalgie rond muziek, trends en popcultuur van tien jaar geleden. Zo beleeft de muziek uit 2016 momenteel een duidelijke opleving. Uiteenlopende media als NRC, Blogs en Hart van Nederland besteden de afgelopen weken al aandacht aan dit fenomeen

Overal revivals gesproken, binnenkort ook een 2006 weekje?

https://ibb.co/cX6KqFPn

Heerlijke hit!

8

GrafGantz schreef:
7.5

Uiteraard is dat Stay the Night uit zijn discoperiode. Maar die kent weer bijna niemand natuurlijk

Caribbean Queen is wel haast even goed. Dus eigenlijk heb je wel een punt

6,7

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:17 uur

geplaatst: vandaag om 06:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.