Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4
zoeken in:
3
geplaatst: 3 januari 2025, 07:43 uur
We zijn het voor ons doen weer behoorlijk eens, maar dan een stukje lager dan bij Tanita Tikaram. Een 6,62 voor Come A Little Bit Closer. Dat is eigenlijk meer dan een stukje lager want dan sta je in plaats van dik in de Top 100 zoals Twist in My Sobriety (doorgestegen naar een 45e plaats) nog maar net in de Top 1000. Of het vandaag ook zo eens zullen zijn....?
Vandaag een spannende tip van wendyvortex. O Superman is een nummer van Laurie Anderson uit 1981, afkomstig van haar performancekunstwerk United States, Part I–IV. De basis van O Superman wordt gevormd door een herhaalde, minimalistische loop van de lettergreep "ha". Deze loop komt van een snippertje tape met daarop het lichthese en zachtaardige geluid van iemand die een afgekapte ‘ha’ produceert. Die 0,001 seconde wordt in een loop bijna acht-en-halve minuut lang herhaald. Laurie Anderson heeft het ooit een keer geteld en ze kwam op precies 1246 keer ‘ha’.
In het nummer, met een speelduur van 8 minuten en 21 seconden, spreekt Anderson over deze loop de tekst door een vocoder, wat haar stem vervormt tot een koorachtige klank, geïnspireerd door het koor in klassieke Griekse drama’s. Aan het einde van het nummer voegt een bewerkte saxofoon een extra laag toe, samen met vogelgeluiden die Anderson eerder in Central Park opnam.
Het nummer maakt gebruik van twee elkaar afwisselende akkoorden en bevat invloeden van een componist als Philip Glass (Einstein on the Beach). De tekst van O Superman begint als een parafrase van de aria Ô Souverain, ô juge, ô père uit Jules Massenets opera Le Cid. Anderson vervangt daarin “vorst” en “vader” door “Superman” en “ouders”. Het nummer ontwikkelt zich verder als een fictief telefoongesprek met een geheimzinnige stem, die lijkt te transformeren van een moederfiguur naar een symbolische "Hand Die Neemt".
De tekst bevat ook verwijzingen naar de Amerikaanse politiek en maatschappij. De woorden "This is the hand, the hand that takes. Here come the planes. They're American planes, made in America. Smoking or non-smoking?" werden in de context van de Amerikaanse interventie in Iran geïnterpreteerd als kritiek op militaire macht. Latere gebeurtenissen, zoals de aanslagen van 11 september 2001, gaven deze regels een nieuwe lading. Toevallig trad Anderson een paar dagen na die aanslag op in New York.
Hoewel het nummer qua structuur en lengte atypisch was voor popmuziek, kreeg het veel aandacht dankzij toonaangevende DJ’s zoals John Peel in Engeland en Frits Spits in Nederland. Het bereikte de tweede plaats in de Britse hitlijsten en werd ook in Nederland een succes. Het nummer werd gesampled door andere artiesten, waaronder Army of Lovers. David Bowie coverde het regelmatig tijdens zijn concerten in de jaren '90. In 2020 verscheen een liveversie van zijn uitvoering op de boxset Brilliant Live Adventures. Gail Ann Dorsey neemt hierop de lead vocals voor haar rekening.
In onze MuMe Top 2000 is het nummer sinds 2013 verdwenen. In de Top 40 stond O Superman eind 1981 zeven weken genoteerd met als hoogste plaats de negende. De single geldt nog steeds als een van de langste 7-inch vinylsingles die in de Top 40 hebben gestaan. Vanwege de duur van de Top 40-uitzending werd daar wel een speciale 'knip' van 4 minuten en 20 seconden van deze plaat gemaakt.
# 2003 Laurie Anderson - O Superman
Vandaag een spannende tip van wendyvortex. O Superman is een nummer van Laurie Anderson uit 1981, afkomstig van haar performancekunstwerk United States, Part I–IV. De basis van O Superman wordt gevormd door een herhaalde, minimalistische loop van de lettergreep "ha". Deze loop komt van een snippertje tape met daarop het lichthese en zachtaardige geluid van iemand die een afgekapte ‘ha’ produceert. Die 0,001 seconde wordt in een loop bijna acht-en-halve minuut lang herhaald. Laurie Anderson heeft het ooit een keer geteld en ze kwam op precies 1246 keer ‘ha’.
In het nummer, met een speelduur van 8 minuten en 21 seconden, spreekt Anderson over deze loop de tekst door een vocoder, wat haar stem vervormt tot een koorachtige klank, geïnspireerd door het koor in klassieke Griekse drama’s. Aan het einde van het nummer voegt een bewerkte saxofoon een extra laag toe, samen met vogelgeluiden die Anderson eerder in Central Park opnam.
Het nummer maakt gebruik van twee elkaar afwisselende akkoorden en bevat invloeden van een componist als Philip Glass (Einstein on the Beach). De tekst van O Superman begint als een parafrase van de aria Ô Souverain, ô juge, ô père uit Jules Massenets opera Le Cid. Anderson vervangt daarin “vorst” en “vader” door “Superman” en “ouders”. Het nummer ontwikkelt zich verder als een fictief telefoongesprek met een geheimzinnige stem, die lijkt te transformeren van een moederfiguur naar een symbolische "Hand Die Neemt".
De tekst bevat ook verwijzingen naar de Amerikaanse politiek en maatschappij. De woorden "This is the hand, the hand that takes. Here come the planes. They're American planes, made in America. Smoking or non-smoking?" werden in de context van de Amerikaanse interventie in Iran geïnterpreteerd als kritiek op militaire macht. Latere gebeurtenissen, zoals de aanslagen van 11 september 2001, gaven deze regels een nieuwe lading. Toevallig trad Anderson een paar dagen na die aanslag op in New York.
Hoewel het nummer qua structuur en lengte atypisch was voor popmuziek, kreeg het veel aandacht dankzij toonaangevende DJ’s zoals John Peel in Engeland en Frits Spits in Nederland. Het bereikte de tweede plaats in de Britse hitlijsten en werd ook in Nederland een succes. Het nummer werd gesampled door andere artiesten, waaronder Army of Lovers. David Bowie coverde het regelmatig tijdens zijn concerten in de jaren '90. In 2020 verscheen een liveversie van zijn uitvoering op de boxset Brilliant Live Adventures. Gail Ann Dorsey neemt hierop de lead vocals voor haar rekening.
In onze MuMe Top 2000 is het nummer sinds 2013 verdwenen. In de Top 40 stond O Superman eind 1981 zeven weken genoteerd met als hoogste plaats de negende. De single geldt nog steeds als een van de langste 7-inch vinylsingles die in de Top 40 hebben gestaan. Vanwege de duur van de Top 40-uitzending werd daar wel een speciale 'knip' van 4 minuten en 20 seconden van deze plaat gemaakt.
# 2003 Laurie Anderson - O Superman
1
geplaatst: 3 januari 2025, 08:59 uur
Dit is een mooie tip, Wendy; Typische zo'n love or hate- plaat. Verwacht ook zeer verschillende cijfers. Laat ik maar aftrappen met een
5.5
Ik vind het concept opzich wel aardig, maar het duurt zo allerjekus lang...
5.5
Ik vind het concept opzich wel aardig, maar het duurt zo allerjekus lang...
0
geplaatst: 3 januari 2025, 12:17 uur
Tanita Tikaram - Twist in My Sobriety: 8
Jay & The Americans - Come A Little Bit Closer: 7,5
Laurie Anderson - O Superman: 3
Jay & The Americans - Come A Little Bit Closer: 7,5
Laurie Anderson - O Superman: 3
0
geplaatst: 3 januari 2025, 13:09 uur
'Cause when love is gone
There's always justice
And when justice is gone
There's always force
And when force is gone
There's always Mom
Intrigerend werkje, zeker bovenstaand stuk tekst durft wel eens door mijn hoofd te schieten op de meest random momenten, maar... te veel ha's voor een echt hoge score.
6,5
There's always justice
And when justice is gone
There's always force
And when force is gone
There's always Mom
Intrigerend werkje, zeker bovenstaand stuk tekst durft wel eens door mijn hoofd te schieten op de meest random momenten, maar... te veel ha's voor een echt hoge score.
6,5
3
geplaatst: 3 januari 2025, 13:45 uur
Je bent zelf een intrigerend werkje. Met je zesje.
Ze snappen er allemaal niks van hé, wendyvortex? Dit is een avant-garduh meesterwerkjuh.
10+
0
geplaatst: 3 januari 2025, 16:14 uur
Maroon 5: Nooit iets mee gehad. Al werd het later nog veel erger. En vaak echt heel slecht. 3,9
Soundgarden: Jeugdsentiment vooral, maar nog steeds prima nummer 7,3
Lenny Kravitz: Ik vond ooit zijn eerste drie albums best ok, maar daarna ging het behoorlijk mis en werd het voor mij uiteindelijk totale desinteresse. Ook dit zou ik uit mezelf niet opzetten. Het is me te nikserig. maar hij heeft veel slechter. 5,1
Queen: Fan van Queen was ik als kind. De laatste jaren zijn we overvoerd met Queen. Ze staan idioot vaak in de top 2000, er was een zwaar overschatte biopic over mercury. Eens in de twee, drie jaar is wel weer een docu. Deze is niet volledig doodgedraaid voor me en kan ik nog goed horen. 6,3
Madonna: Niet haar beste liedje uit de eerste jaren, wel de eerste hit waarin je merkte dat Madonna geniaal met haar publiek speelde. Veel 80's Madonna is nog behoorlijk onverslijtbaar. 7,7
Tanita Tikaram: Piekte commercieel met haar eerste album en daarna verkocht ze van elk album weer minder. Ik ken de latere albums ook niet, maar dat eerste is serieus goed. Dit nummer is een juweel. 8,8
Jay and the Americans: Liedje dat een beetje op het refreintje drijft, En ergens een brugje is tussen rock n roll en sixtiespop en eigenlijk net iets ouder aanvoelt dan het is. Ik hoor het best graag. 7,1
Laurie Anderson: Een monument 9.0
Soundgarden: Jeugdsentiment vooral, maar nog steeds prima nummer 7,3
Lenny Kravitz: Ik vond ooit zijn eerste drie albums best ok, maar daarna ging het behoorlijk mis en werd het voor mij uiteindelijk totale desinteresse. Ook dit zou ik uit mezelf niet opzetten. Het is me te nikserig. maar hij heeft veel slechter. 5,1
Queen: Fan van Queen was ik als kind. De laatste jaren zijn we overvoerd met Queen. Ze staan idioot vaak in de top 2000, er was een zwaar overschatte biopic over mercury. Eens in de twee, drie jaar is wel weer een docu. Deze is niet volledig doodgedraaid voor me en kan ik nog goed horen. 6,3
Madonna: Niet haar beste liedje uit de eerste jaren, wel de eerste hit waarin je merkte dat Madonna geniaal met haar publiek speelde. Veel 80's Madonna is nog behoorlijk onverslijtbaar. 7,7
Tanita Tikaram: Piekte commercieel met haar eerste album en daarna verkocht ze van elk album weer minder. Ik ken de latere albums ook niet, maar dat eerste is serieus goed. Dit nummer is een juweel. 8,8
Jay and the Americans: Liedje dat een beetje op het refreintje drijft, En ergens een brugje is tussen rock n roll en sixtiespop en eigenlijk net iets ouder aanvoelt dan het is. Ik hoor het best graag. 7,1
Laurie Anderson: Een monument 9.0
2
Onweerwolf
geplaatst: 3 januari 2025, 18:11 uur
Ik kan mensen die alleen deze single kennen en hem mooi vinden overigens van harte het meesterlijke 'Homeland' album uit 2010 aanraden.
0
geplaatst: 3 januari 2025, 18:42 uur
Jay. 6 Lang niet gehoord, maar ook niet gemist.
Laurie. 3 Zenuwlied. En idd. veel te lang.
Laurie. 3 Zenuwlied. En idd. veel te lang.
3
geplaatst: 3 januari 2025, 18:55 uur
Ik was heel boos op TopPop toen ze dit nummer gingen uitzenden. 8 minuten aan deze onzinnige plaat, dat was niet eens echt muziek. Ik was toen een jaar of tien. Het is helemaal goed gekomen tussen Laurie Anderson en mij: 10
Overigens naar aanleiding van de het 60 jarige bestaan van De Nederlandse Top 40 eens een lijstje gemaakt van mijn 50 meest gedraaide Top 40 hits. 22e plaats voor Laurie. Complete lijst hieronder.
1. Men Without Hats - The Safety Dance
2. Dance Reaction - Disco Train
3. The Jam - Town Called Malice
4. Falco - Der Kommissar
5. Elvis Costello & The Attractions - Good Year for the Roses
6. Killing Joke - Love Like Blood
7. Madness - Embarrassment
8. Herbie Hancock - Rockit
9. Indeep - Last Night a D.J. Saved My Life
10. Eurythmics - Sexcrime (Nineteen Eighty-Four)
11. The Cure - A Forest
12. Time Bandits - Live It Up
13. Koto - Jabdah
14. The Rock Steady Crew - (Hey You) The Rock Steady Crew
15. The Blue Nile - Tinseltown in the Rain
16. ABC - Poison Arrow
17. Elvis Costello & The Attractions - Oliver's Army
18. Scritti Politti - Absolute
19. Elvis Presley - Wooden Heart
20. Kajagoogoo - Too Shy
21. Doe Maar - De Bom
22. Laurie Anderson - O Superman
23. Unique - What I Got Is What You Need
24. Beck - Loser
25. Drukwerk - Je Loog Tegen Mij
26. King - Love & Pride
27. Lene Lovich - Lucky Number
28. Visage - Fade to Grey
29. Blondie - Atomic
30. The Rah Band - Clouds across the Moon
31. The J. Geils Band - Centerfold
32. Toontje Lager - Zoveel te Doen
33. Nits - Red Tape
34. Will Tura - Hopeloos
35. Creedence Clearwater Revival - Have You Ever Seen the Rain
36. P. Lion - Happy Children
37. Adam and The Ants - Prince Charming
38. Queen - Body Language
39. Robert Palmer - Johnny and Mary
40. Alice Cooper - Halo of Flies
41. Ian Dury & The Blockheads - Sex & Drugs & Rock 'n' Roll
42. Malcolm McLaren - Madam Butterfly (Un Bel Di Vedremo)
43. The Quick - The Rhythm of the Jungle
44. KISS - Sure Know Something
45. Nits - Nescio
46. Flash and the Pan - Waiting For a Train
47. Madness - Shut Up
48. Space - Magic Fly
49. Duran Duran - The Reflex
50. Thompson Twins - Love on Your Side
Overigens naar aanleiding van de het 60 jarige bestaan van De Nederlandse Top 40 eens een lijstje gemaakt van mijn 50 meest gedraaide Top 40 hits. 22e plaats voor Laurie. Complete lijst hieronder.
1. Men Without Hats - The Safety Dance
2. Dance Reaction - Disco Train
3. The Jam - Town Called Malice
4. Falco - Der Kommissar
5. Elvis Costello & The Attractions - Good Year for the Roses
6. Killing Joke - Love Like Blood
7. Madness - Embarrassment
8. Herbie Hancock - Rockit
9. Indeep - Last Night a D.J. Saved My Life
10. Eurythmics - Sexcrime (Nineteen Eighty-Four)
11. The Cure - A Forest
12. Time Bandits - Live It Up
13. Koto - Jabdah
14. The Rock Steady Crew - (Hey You) The Rock Steady Crew
15. The Blue Nile - Tinseltown in the Rain
16. ABC - Poison Arrow
17. Elvis Costello & The Attractions - Oliver's Army
18. Scritti Politti - Absolute
19. Elvis Presley - Wooden Heart
20. Kajagoogoo - Too Shy
21. Doe Maar - De Bom
22. Laurie Anderson - O Superman
23. Unique - What I Got Is What You Need
24. Beck - Loser
25. Drukwerk - Je Loog Tegen Mij
26. King - Love & Pride
27. Lene Lovich - Lucky Number
28. Visage - Fade to Grey
29. Blondie - Atomic
30. The Rah Band - Clouds across the Moon
31. The J. Geils Band - Centerfold
32. Toontje Lager - Zoveel te Doen
33. Nits - Red Tape
34. Will Tura - Hopeloos
35. Creedence Clearwater Revival - Have You Ever Seen the Rain
36. P. Lion - Happy Children
37. Adam and The Ants - Prince Charming
38. Queen - Body Language
39. Robert Palmer - Johnny and Mary
40. Alice Cooper - Halo of Flies
41. Ian Dury & The Blockheads - Sex & Drugs & Rock 'n' Roll
42. Malcolm McLaren - Madam Butterfly (Un Bel Di Vedremo)
43. The Quick - The Rhythm of the Jungle
44. KISS - Sure Know Something
45. Nits - Nescio
46. Flash and the Pan - Waiting For a Train
47. Madness - Shut Up
48. Space - Magic Fly
49. Duran Duran - The Reflex
50. Thompson Twins - Love on Your Side
* denotes required fields.