Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4
zoeken in:
1
geplaatst: 3 januari 2025, 19:28 uur
Zal ik hier eens een genuanceerde mening over spuien. Ik vind het een super intrigerend werk, maar zet dit niet zo snel voor mijn eigen luisterplezier op. Dan kom ik uit op een:
7
En de conclusie dat de hitlijsten in de jaren '80 toch echt een stuk spannender waren. Dit zou nu nog niet in de buurt van airplay komen, laat staan van een hit worden.
7
En de conclusie dat de hitlijsten in de jaren '80 toch echt een stuk spannender waren. Dit zou nu nog niet in de buurt van airplay komen, laat staan van een hit worden.
2
geplaatst: 3 januari 2025, 22:29 uur
# 2002 Jay & The Americans - Come A Little Bit Closer
Ah, dit liedje heb ik op single. Maar wat zie ik? Ik heb 'em zelfs dubbel. Dat is nu ook weer een beetje overdreven. Eentje met een leuk fotohoesje, dat is dan wel weer meerwaarde. Vaak hadden singletjes uit die tijd geen hoesje: het nadeel van de jukebox-era.
7
# 2003 Laurie Anderson - O Superman
Fantastische keuze Wendy!
Deze heb ik ook op single en wat zie ik deze keer? Het nummer staat onverkort en in de volledige versie op een seven inch single: de hele acht minuten en 21 seconden. Dat het er überhaupt op past!
Ik dacht altijd dat 'Halo of Flies' van Alice Cooper (een van) de langste singles ooit was, maar dat nummer duurt... oh, krijg nou wat? Die duurt exact even lang. Op de seconde precies!
Die staat trouwens ook in jouw lijst, Wendy.
9
Ah, dit liedje heb ik op single. Maar wat zie ik? Ik heb 'em zelfs dubbel. Dat is nu ook weer een beetje overdreven. Eentje met een leuk fotohoesje, dat is dan wel weer meerwaarde. Vaak hadden singletjes uit die tijd geen hoesje: het nadeel van de jukebox-era.
7
# 2003 Laurie Anderson - O Superman
Fantastische keuze Wendy!
Deze heb ik ook op single en wat zie ik deze keer? Het nummer staat onverkort en in de volledige versie op een seven inch single: de hele acht minuten en 21 seconden. Dat het er überhaupt op past!
Ik dacht altijd dat 'Halo of Flies' van Alice Cooper (een van) de langste singles ooit was, maar dat nummer duurt... oh, krijg nou wat? Die duurt exact even lang. Op de seconde precies!

Die staat trouwens ook in jouw lijst, Wendy.

9
1
geplaatst: 3 januari 2025, 23:37 uur
EvilDrSmith schreef:
acht minuten en 21 seconden. Dat het er überhaupt op past!

8:21 dat is precies wat er maximaal past op een 45 toeren single. Weliswaar lijkt Paradise by the Dashboard nog net iets langer the scoren (8:28) maar die is flink geknipt, het leukste stukje staat niet op de single (de honkbalwedstrijd). Of ze werden verdeeld over een Part 1 en Part 2 op de A en B-kant: American Pie (8:38), Child in Time (10:18).
0
geplaatst: 4 januari 2025, 02:11 uur
Jay & The Americans - Come A Little Bit Closer: 7,5
Laurie Anderson - O Superman: 2.5
Laurie Anderson - O Superman: 2.5
3
geplaatst: 4 januari 2025, 03:25 uur
EvilDrSmith schreef:

wendyvortex schreef:
8:21 dat is precies wat er maximaal past op een 45 toeren single. Weliswaar lijkt Paradise by the Dashboard nog net iets langer the scoren (8:28) maar die is flink geknipt, het leukste stukje staat niet op de single (de honkbalwedstrijd). Of ze werden verdeeld over een Part 1 en Part 2 op de A en B-kant: American Pie (8:38), Child in Time (10:18).
Een lollig curiosum: ik ben er ook even ingedoken - alsof ik in het holst van de nacht niks beters te doen heb: slapen bijvoorbeeld? - en kwam toch nog een paar (behoorlijk) langere nummers tegen, met als voorwaarde op 45 toeren en op één kant geperst. En dat het om een liedje gaat, geen gesproken tekst oid.8:21 dat is precies wat er maximaal past op een 45 toeren single. Weliswaar lijkt Paradise by the Dashboard nog net iets langer the scoren (8:28) maar die is flink geknipt, het leukste stukje staat niet op de single (de honkbalwedstrijd). Of ze werden verdeeld over een Part 1 en Part 2 op de A en B-kant: American Pie (8:38), Child in Time (10:18).
Zo heeft Robert Fripp in 1980 'Marriagemuzic' op single uitgebracht, 11'45", maar dat was op 33 toeren, dus dat telt niet. Net als bijvoorbeeld D.R.I. - Dirty Rotten EP (in totaal 17'53" op A en B samen), Grand Funk Railroad – Inside Looking Out (9'29") of Primal Scream – Dixie-Narco EP (1992): B-kant 'Screamadelica: 10'24", welke ook allemaal op 33 toeren zijn geperst.
Welke wel meetellen, zijn:
- Jonathan Richman And The Modern Lovers – The Morning Of Our Lives / Roadrunner (Thrice) (1977). B-Kant = 8'25"
- Steppenwolf – Ride With Me / For Madmen Only. (1971). B-kant: 8'46"
- King Crimson – Epitaph / 21st Century Schizoid Man (1976). A-Kant: 8'52"
- Guns N' Roses – November Rain (1991) 8'53".
- Mahavishnu Orchestra – Sister Andrea (1973). De B-kant bevat de lange versie en duurt 9'56". Is slechts als promo uitgegeven.
- Bruce Springsteen & The E-Street Band – Fire / Incident On 57th Street (Live Version) (1987, US/Canada only). B-Kant: 10'03"
- Camel – Another Night / Lunar Sea (live) (1976). B-Kant: een indrukwekkende 10'27"!
Discogs zegt hierover: "At the time of its release it was touted as the longest 7-inch, 45 RPM side ever made"
Echter, in datzelfde jaar verscheen er ook een UK promosingle van ons eigen Solution: Chappaqua / Whirligig. Volgens Discogs op 45 toeren. Met de vermelding: "this promotional pressing contains the 10.35 minute version of 'Chappaqua' and the 9.03 minute version of 'Whirligig' (nearly 20 minutes of music).
Niks nóg langer gevonden, dus wat mij betreft heeft Nederland het record in handen met 10'35".

Ik weet dat ik in mijn collectie een singletje heb waar op een zijde ook zo'n 9 á 10 minuten is geperst, maar ik weet niet of het een 45 of 33 toeren singletje is. Ik vermoed toch het eerste (ik herinner me namelijk nog dat ik er toen heel verbaasd over was dat het kón). Ik kan het alleen even niet terugvinden in mijn archief: ik meen dat het om klassieke muziek ging.
0
geplaatst: 4 januari 2025, 03:40 uur
Tanita Tikaram - 7
Jay & The Americans - 6
Laurie Anderson - 5.5
Die laatste ken ik gek genoeg enkel van TikTok, meestal bij griezelige of zeer vreemde content. Heel dubbel wel. Goed? Ongetwijfeld. Maar niet iets dat ik nog spontaan zal beluisteren.
Jay & The Americans - 6
Laurie Anderson - 5.5
Die laatste ken ik gek genoeg enkel van TikTok, meestal bij griezelige of zeer vreemde content. Heel dubbel wel. Goed? Ongetwijfeld. Maar niet iets dat ik nog spontaan zal beluisteren.
0
geplaatst: 4 januari 2025, 07:30 uur
Laurie Anderson - O Superman 7,0
Ik vond dit vroeger verschrikkelijk. Ik had dit lang niet gehoord en nu vind ik het wel intrigerend en zelfs boeiend.
Ik vond dit vroeger verschrikkelijk. Ik had dit lang niet gehoord en nu vind ik het wel intrigerend en zelfs boeiend.
1
geplaatst: 4 januari 2025, 07:44 uur
Tot zover onze eensgezindheid. Extremer dan dit kan dan weer niet, zo'n beetje alles tussen de 1 en de 10 kwam voorbij en dan eindigen we met een behoorlijke voldoende: een 6,34 voor O Superman van Laurie Anderson.
Vandaag kunnen we uiteraard niet om de dood van Willem van Kooten heen. Eergisteren herdachten we nog de eerste aflevering van de Top 40 die hij presenteerde. Willem presenteerde de lijst tot begin november 1968. Hij verliet toen Radio Veronica vanwege een conflict over de single Ome Sjake - Het Hele Zakie Loopt In Z'n Nakie van De Praatpalen. Dat nummer had hij zelf opgenomen, samen met Freddie Haayen en Peter Koelewijn. De directie verbood Willem deze single te draaien, wat hem deed besluiten om op te stappen. Jan Van Veen volgde Willem op als presentator van de Top 40.
Na zijn vertrek ging Willem van Kooten verder bij Hilversum 3 en bedacht en presenteerde daar de Hilversum 3 Top 30 (later de Daverende Dertig). In 1971 startte hij bij Radio Noordzee nog een derde concurrerende hitparade. Een paar jaar later presenteerde hij voor de NOS het programma Joost Mag Niet Eten! Nadat dat programma in 1978 stopte, trok Willem zich terug uit het Nederlandse omroepbestel. Zoals ranboy aangaf op R.I.P. #2 nam toen een groep Nederlandse artiesten het afscheidslied Joost Mag Het Weten op, dat een bescheiden hit werd. Vijf weken Top 40 met een piek op nummer 13.
Ze gebruikte voor het lied zijn begintune: Asia Minor. Op deze muziek werd een tekst gemaakt bij het afscheid van Joosts radioprogramma, dat altijd om zes uur 's avonds op Hilversum 3 werd uitgezonden. Asia Minor is een rock-'n-rollbewerking van het pianoconcert in a mineur, opus 16 uit 1868 voor piano en orkest van de Noorse componist Edvard Grieg, is geschreven door Jimmy Wisner (voluit: James Joseph Wisner); dit nummer werd in 1961 uitgebracht onder diens alias Kokomo.
In volgorde van opkomst zingen de volgende Nederlandse artiesten hun tekst: Peter Koelewijn, Saskia & Serge, Albert West, Tol Hansse, André van Duin, Corrie van Gorp, Maggie McNeal, Lee Towers, Danny Mirror, Willeke Alberti, Vader Abraham, De Smurfjes, Ria Valk, Zangeres Zonder Naam, Nico Haak, Conny Vandenbos, afgesloten door (opnieuw) André van Duin. Op de hoesfoto zien we Joost den Draaijer, zwaaiend vanuit een roeibootje met aan boord een Pathéphone, een van de volledig mechanische voorgangers van de grammofoonplatenspeler.
Op R.I.P. #2 vinden jullie nog veel meer reacties en anders wel in artikelen in alle andere media.
# 2004 Het Nederlands Artiestenkoor - Joost Mag Het Weten
Vandaag kunnen we uiteraard niet om de dood van Willem van Kooten heen. Eergisteren herdachten we nog de eerste aflevering van de Top 40 die hij presenteerde. Willem presenteerde de lijst tot begin november 1968. Hij verliet toen Radio Veronica vanwege een conflict over de single Ome Sjake - Het Hele Zakie Loopt In Z'n Nakie van De Praatpalen. Dat nummer had hij zelf opgenomen, samen met Freddie Haayen en Peter Koelewijn. De directie verbood Willem deze single te draaien, wat hem deed besluiten om op te stappen. Jan Van Veen volgde Willem op als presentator van de Top 40.
Na zijn vertrek ging Willem van Kooten verder bij Hilversum 3 en bedacht en presenteerde daar de Hilversum 3 Top 30 (later de Daverende Dertig). In 1971 startte hij bij Radio Noordzee nog een derde concurrerende hitparade. Een paar jaar later presenteerde hij voor de NOS het programma Joost Mag Niet Eten! Nadat dat programma in 1978 stopte, trok Willem zich terug uit het Nederlandse omroepbestel. Zoals ranboy aangaf op R.I.P. #2 nam toen een groep Nederlandse artiesten het afscheidslied Joost Mag Het Weten op, dat een bescheiden hit werd. Vijf weken Top 40 met een piek op nummer 13.
Ze gebruikte voor het lied zijn begintune: Asia Minor. Op deze muziek werd een tekst gemaakt bij het afscheid van Joosts radioprogramma, dat altijd om zes uur 's avonds op Hilversum 3 werd uitgezonden. Asia Minor is een rock-'n-rollbewerking van het pianoconcert in a mineur, opus 16 uit 1868 voor piano en orkest van de Noorse componist Edvard Grieg, is geschreven door Jimmy Wisner (voluit: James Joseph Wisner); dit nummer werd in 1961 uitgebracht onder diens alias Kokomo.
In volgorde van opkomst zingen de volgende Nederlandse artiesten hun tekst: Peter Koelewijn, Saskia & Serge, Albert West, Tol Hansse, André van Duin, Corrie van Gorp, Maggie McNeal, Lee Towers, Danny Mirror, Willeke Alberti, Vader Abraham, De Smurfjes, Ria Valk, Zangeres Zonder Naam, Nico Haak, Conny Vandenbos, afgesloten door (opnieuw) André van Duin. Op de hoesfoto zien we Joost den Draaijer, zwaaiend vanuit een roeibootje met aan boord een Pathéphone, een van de volledig mechanische voorgangers van de grammofoonplatenspeler.
Op R.I.P. #2 vinden jullie nog veel meer reacties en anders wel in artikelen in alle andere media.
# 2004 Het Nederlands Artiestenkoor - Joost Mag Het Weten
0
geplaatst: 4 januari 2025, 09:02 uur
R.I.P. Willem van Kooten, maar dit nummer is natuurlijk niet meer dan een uitgerekte jingle.
4
4
2
geplaatst: 4 januari 2025, 09:54 uur
0
geplaatst: 4 januari 2025, 10:46 uur
Grieg op een singletje, dat is vragen om: "Wollt ihr ein kleines Stuckchen oder wollt ihr den totalen Grieg?"
Ik vind het een supercatchy, lollige, novelty-achtige bewerking van een van Griegs meesterwerkjes. Ekseption had het niet beter kunnen verzinnen. Tevens een van de leukste "verzamelde artiesten"-nummers die ik ken. Al heeft het bar weinig goede concurrentie: zelden vind ik zoiets niét verschrikkelijk. Maar wel ver achter 'Stars' van Hear 'n Aid natuurlijk, dat is een monumentale dijk van een song.
Nare vent of niet, zonder Joost/Willem waren we dit spelletje niet aan het spelen.
7,5 (onafhankelijk van zijn naarheidsgehalte)
Ik vind het een supercatchy, lollige, novelty-achtige bewerking van een van Griegs meesterwerkjes. Ekseption had het niet beter kunnen verzinnen. Tevens een van de leukste "verzamelde artiesten"-nummers die ik ken. Al heeft het bar weinig goede concurrentie: zelden vind ik zoiets niét verschrikkelijk. Maar wel ver achter 'Stars' van Hear 'n Aid natuurlijk, dat is een monumentale dijk van een song.
Nare vent of niet, zonder Joost/Willem waren we dit spelletje niet aan het spelen.
7,5 (onafhankelijk van zijn naarheidsgehalte)
* denotes required fields.