MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Een zesjescultuur rondom The Robster. Dan is een 6,26 een mooie score voor Bodies.

Voor deel 4 van het Trevor Horn Thema gaan we terug naar de hoogtijdagen voor Horn. Slave To The Rhythm werd in oktober 1985 uitgebracht als de eerste single van het gelijknamige album van Grace Jones. Slave To The Rhythm werd geschreven door Bruce Woolley, Stephen Lipson, Simon Darlow en Trevor Horn. De single werd ook geproduceerd door Horn en werd het grootste commerciële succes van Jones tot dat moment.

Oorspronkelijk was het nummer bedoeld voor Frankie Goes to Hollywood als opvolger voor Relax. Slave To The Rhythm vertoont dan ook overeenkomsten met de, destijds ook door Trevor Horn geproduceerde, muziek van Frankie Goes to Hollywood en Yes. De werkwijze van Horn in de tijd werd wel omschreven als “producties bestaande uit duizelingwekkende variaties op een stukje muziek door het naast elkaar plaatsen van verschillende muzikale elementen in verschillende combinaties”. Horn sleutelde eindeloos aan het nummer in de hoop dat het een van zijn grootste en succesvolste creaties zou worden. Trevor Horn en zijn team creëerden een album met acht variaties op Slave to the Rhythm. Elke versie gebruikt elementen zoals herhaalde motieven en dezelfde akkoorden, maar biedt een unieke benadering.

De videoclip werd geregisseerd door Jean-Paul Goude. Het bevatte fragmenten van Goudes eerdere werk, waaronder reclamebeelden en grafisch materiaal, en wordt ingeleid door een voice-over van acteur Ian McShane. De tekst die McShane voordraagt, was oorspronkelijk bedoeld voor Orson Welles, maar hij was niet meer beschikbaar en vroeg Horn McShane om de rol over te nemen.

In Nederland werd Slave To The Rhythm op 18 oktober 1985 uitgeroepen tot Veronica Alarmschijf op Hilversum 3. De single stond 12 weken in de Nederlandse Top 40 en bereikte de 3e plaats als hoogste notering.

# 2023 Grace Jones - Slave To The Rhythm

8,8

Here's Johnny....euhm Grace!!!

Niet mijn favoriete Grace, nog steeds wel een fijne track.

7,6

Slave to the Rhythm: 7,5

9

Orangina!!

Vooral dat zalige stuk vanaf 3.25 tot en met de finale is magisch.

8,25

Ik heb het nummer eigenlijk nooit écht goed beluisterd. Als het voorbijkwam stond het altijd op standje "achtergrondmuzak". Maar wat gebeurt er ongelooflijk veel in het liedje. Geniaal drum- en percussiewerk ook. Had ik 'em nu niet zo aandachtig beluisterd dan had ik een 7,5 gegeven, maar ik ga een vol punt hoger zitten.
8,5
De videoclip, die ik eigenlijk ook nooit écht met de volle aandacht heb bekeken, krijgt trouwens een 10. Fantastisch. Ik ga NU meer werk bekijken van die Jean-Paul Goude.

Robbie Williams - Bodies : 5

Grace Jones - Slave To The Rhythm : 5

Grace Jones - Slave To The Rhythm: 6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 02:41 uur

geplaatst: vandaag om 02:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.