MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

GrafGantz schreef:
(quote)

Wellicht ook een leeftijdsdingetje. Jij was iets van 13 zie ik, ik zo'n 10 jaar ouder. Waarschijnlijk had ik dit op m'n 13e ook best tof gevonden

Ik was 12 idd, en je hebt zeer waarschijnlijk gelijk. Dit nummer paste heel goed bij de transitie van hitparadeluisteraar naar alternatieveling die ik destijds doormaakte.

Stig Rauno - Letkis : 6

Waltari - So Fine! : 4

Him - Join Me : 6

50tracks schreef:
De oorspronkelijke naam was His Infernal Majesty, maar werd later ingekort tot HIM. De songteksten, voornamelijk geschreven door Ville Valo, combineren de thema's liefde en dood. Dit gaf de band een gothic-imago, al omschreef HIM hun muziek zelf als love metal.
Abject en infaam vond ik destijds deze zijige muurbloempjesmetalmeuk. Ik ben van de generatie GrafGantz, nog iets ouder zelfs. Geef mij maar Infernäl Mäjesty, zonder bezittelijk voornaamwoord, maar met de betere teksten over de dood. Destijds gaf ik het met misselijkmakend genoegen een 1, maar ja: zoals zo vaak komt de nuance ook hier weer om de hoek kijken.
4

die gitarist met die blonde dreadjes heeft de tijd van zn leven

6,7

Him - Join Me : 7 Vroeger vond ik dit beter. Nu te emo

Waltari een 6.6

Him een 6.9

4

Stelletje posers in een gothic boy band.

Effe inhalen:

3x niks bijzonders:
Haevn . 5
No reply. 6,5
R&R. Music. 6,7

Stig. (Nooit gehoord, niks aan gemist) 3
Waltari (beter bekend als die maffe track 12 op What’s Up 2): 9
HIM. (Ja, het zijn posers en vroeger was ie nog leuker): 8,8

Waltari 6,0

HIM 7,75

Werd destijds veel gedraaid op 3FM, matig nummer: 5

HIM - Join Me: 7,0

De hoogste score voor een Finse act ooit: een 6,78 voor de posers van Him met Join Me. Freestyler van Bomfunk MC's kreeg van ons eerder een 6,70.

Ik blijf het vreemd vinden. In de eerste 35 jaar van de Top 40 halen twee Finse acts de Top 40, dan wordt het 2000 en halen in 11 weken 4 Finse acts de Top 40 en in de 25 jaar daarna komen er nog slechts een echte Finse band en twee "halve" bij: als de ene helft van het duo Tiga & Zyntherius dat een hitje had met het officiële anthem van Shockers 2002 en de featuring van Erika Sirola op de hit Speechless van Robin Schulz in 2019. Hadden ze in 2000 een slimnme plugger opgesteld?

In week 22 van 2000 komen er liefst twee Finse acts tegelijkertijd binnen. De eerste zijn de Leningrad Cowboys, een Finse rockband die vooral bekendstaat om hun theatrale live-optredens, lange puntige schoenen en overdreven pompadour-kapsels. De band begon als een parodie op westerse rockbands en groeide uit tot een internationaal fenomeen.

De band werd in 1986 bedacht door de Finse filmregisseur Aki Kaurismäki, samen met Sakke Järvenpää en Mato Valtonen, oprichters van de band Sleepy Sleepers. Het begon als een grap over de neergang van de Sovjet-Unie en leidde tot een reeks films, waaronder Leningrad Cowboys Go America (1989) en Leningrad Cowboys Meet Moses (1994). In Finland zijn ze zo populair dat er zelfs een biermerk naar hen is vernoemd. Ze maakten ook een uitstapje naar games: in 2014 verscheen de Android-game Bonehead.

Happy Being Miserable werd uitgebracht in 2000 en staat op het album Terzo Mondo. Het nummer werd populair op 3FM. Happy Being Miserable de Top 40 binnen op plek 32, zakte een week later naar 35 en verdween daarna uit de lijst. Tot zover de Top 40 carriere van Leningrad Cowboys. Het nummer is niet terug te vinden op Spotify.

# 2056 Leningrad Cowboys - Happy Being Miserable

De zang van die vent is echt niet om aan te horen. Zonde van de muziek, die is best OK.

3

Idem.. al ben ik iets milder
6
(o a door gitaar solo)

6,2 lang niet gehoord

Classic: 8

Zonder beelden 7,3
(met beelden veel lager)

Ik krijg er een heel Fins gevoel bij

3 voor de moeite

esteban schreef:
De zang van die vent is echt niet om aan te horen. Zonde van de muziek, die is best OK.

3

De muziek vind ik evenmin om aan te horen

1

Huh? Is dit een idee van o.a. Aki Kaurismäki? Zo hé, dat verwacht je écht niet.
Ik heb maar een paar films van hem gezien, maar zijn cinematografische humor lijkt me van een héle andere orde.

't Clipje geeft bezorgt me wel een grijns, maar jammer dat het liedje behoorlijk nietszeggend is. In die tijd waren er veel betere bands die (invloeden van) de 'third-wave ska' lieten horen.
5

Gast
geplaatst: vandaag om 19:40 uur

geplaatst: vandaag om 19:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.