MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Malle B. 8,0
Banger Hart 7,0

7.7 Fijne single blijf ik dit vinden

Nu ik er over na denk ken ik volgens mij slechts een nummer of 4 van Rob, waaronder deze ook natuurlijk. Het Werd Zomer is de 3e en verder eigenlijk geen idee.

7,8

7.25

vigil schreef:
Over de doden niets dan goed... maar bij dit nummer is dat lastig, het succes was m gegund maar ik vrees zo'n beetje zijn slechtste single (en dat waren er nogal wat). Ik snap ook geen jota van die paar hoge cijfers.

100% eens, ook hier een 3,0

Lekker ritme, makkelijk in het gehoor liggende oorworm en leuk bedachte tekst van Belinda. Een beetje eenvoudig qua productie, maar dit zijn wel de liedjes die je op moet nemen en uitbrengen. Lekker moppie, instant hit: 7,5

Word thuis een boomer genoemd maar voel me veel te jong voor deze seniorendisco .. 4,5

wendyvortex schreef:
Lekker ritme, makkelijk in het gehoor liggende oorworm en leuk bedachte tekst van Belinda. Een beetje eenvoudig qua productie, maar dit zijn wel de liedjes die je op moet nemen en uitbrengen. Lekker moppie, instant hit: 7,5
Vaak kan ik jouw gedachtegang en/of muzieksmaak goed volgen, maar soms is deze ook onverwacht volstrekt onbegrijpelijk. Leuk is dat! Voorspelbaarheid is ook maar saai.

Wolfmother schreef:
Nu ik er over na denk ken ik volgens mij slechts een nummer of 4 van Rob, waaronder deze ook natuurlijk. Het Werd Zomer is de 3e en verder eigenlijk geen idee.

7,8

Malle Babbe heb je vast ook weleens gehoord.

Rob De Nijs - Banger Hart : 8

7,5

Rob De Nijs - Banger Hart: 6,0

Banger Hart vinden we een stuk minder leuk dan Malle Babbe. Een derde plaats in onze Rob de Nijs Top 5.

7,52 Malle Babbe
7,35 Het Werd Zomer
6,28 Banger Hart
5,98 De Ontmoeting
5,16 Alles Wat Ademt

Banger Hart is mede- geschreven door Ellert Driessen. Hij is een van de oprichters van Spargo. Gisteren kwam het bericht naar buiten dat Jef Nassenstein, de bassist van die band is overleden.

Spargo werd in 1975 in Amsterdam opgericht door Ruud Mulder (gitaar, zang), Hans Elbersen (gitaar, zang), Ellert Driessen (toetsen, zang, composities), Jef Nassenstein (bas, zang) en Leander Lammertink (drums). Eind jaren ’70 kreeg de band versterking van de Amerikaanse zangeres Lilian Day Jackson. Met haar energieke stem vond Spargo zijn kenmerkende sound.

De groep maakte funky popmuziek en brak in 1980 door met de single You And Me, die de bestverkochte plaat van dat jaar werd in Nederland. Het nummer bereikte de nummer 1-positie in Nederland, maar ook in landen als Italië, België en Suriname. Wij hadden er eerder een 6,25 voor over.

Ellert Driessen was niet alleen toetsenist en zanger van Spargo, maar ook de belangrijkste componist van de band. Na de hoogtijdagen van Spargo in de vroege jaren ’80 bleef Driessen actief als songwriter. Naast Banger Hart schreef hij ook Het Grote Meneer Kaktuslied (1985), Never Nooit Meer (Gordon & Re-Play, 1999) en No Goodbyes (Linda Wagenmakers, 2000, Eurovisiesongfestival). In 2004 schrijft hij de soundtrack voor de speelfilm Erik Of Het klein insectenboek.

Jeff Nassenstein ervaarde zijn tijd bij Spargo als een intensieve en dynamische periode. Het onverwachte succes betekende dat muziek plotseling een voltijdse bezigheid werd, met optredens, opnames en interviews als dagelijkse routine. De internationale bekendheid bracht uitdagingen met zich mee, zoals de omgang met grote menigten en de plotselinge media-aandacht. Zonder een professionele manager had Spargo aanvankelijk moeite om de zakelijke kant van de muziekindustrie te beheren. Later sloten ze een samenwerking met John de Mol, wat hen hielp bij het stroomlijnen van hun carrière. Na enkele personeelswisselingen en een afnemend succes besloot Nassenstein in 1984 niet langer door te gaan met de band.

Na Spargo legde Nassenstein zich toe op een carrière buiten de muziek. Zijn interesse in de zakelijke kant van de industrie versterkte zijn contact met John de Mol, voor wie hij televisieprogramma's ging produceren. Zijn ervaring als muzikant gaf hem inzicht in de creatieve wereld, wat hem hielp bij het ontwikkelen van muziekprogramma's. De overstap naar de mediawereld bleek een logische keuze, aangezien hij al tijdens zijn tijd bij Spargo verantwoordelijk was geweest voor zakelijke contacten en administratie. Hoewel hij jarenlang geen basgitaar aanraakte, kwam de band in 1997 kortstondig weer bijeen voor een reünieoptreden.

In totaal heeft Spargo 10 keer de Top 40 gehaald. Naast You And Me en Just For You scoorde de band grote hits met Head Up to The Sky, One Night Affair en Hip Hap Hop. Just For You stond in 1981 9 weken in de Nederlandse Top 40 en bereikte als hoogste notering de 5e plaats.

# 2087 Spargo - Just For You

4,6

Überlullig maar toch ook wel aanstekelijk.

6,5

3,5

Gast
geplaatst: vandaag om 19:41 uur

geplaatst: vandaag om 19:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.