MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Spargo: 6,5
Duidelijk minder dan You and Me, maar nog best aardig

So just not for me

3

Arrie schreef:
(quote)

Malle Babbe heb je vast ook weleens gehoord.

Zeker die telde ik als 1e

50tracks schreef:
Hoewel hij jarenlang geen basgitaar aanraakte, kwam de band in 1997 kortstondig weer bijeen voor een reünieoptreden.
Jaja en ik was daarbij! Tijdens de UITmarkt op de Nieuwmarkt in Amsterdam. Echter, ik was me van geen kwaad bewust en had vooraf geen idee hiervan. Ik was op de UITmarkt met twee vrouwelijke medestudenten en al rondslenterend liepen we daar op een gegeven moment in de buurt. We zagen vanuit de verte een nog leeg podium, dus we dachten: daar gaan we ook even gluren, wellicht speelt er zo een leuk bandje. Het was alleen al achterlijk druk en we zagen geen zier vanaf de plek waar we stonden, maar met het nodige ellebogen, duwen en trekken kwamen we toch redelijk dichtbij. En toen begon daar dus Spargo te spelen.

Als ik aan een Nederlandse band de schurft had, dan was het die band wel. De überultratruttige lulligheid is de sufkutterij voorbij. Wat een draak van een band. Brrrr! Ik heb het in mijn herinnering anderhalf nummer volgehouden en toen sleepte ik die twee meiden weer ver weg van deze tuttenbellenbagger. Een soort EO-positivo funkpoppulp. Destijds gaf ik dit hartstochtelijk een 0. Maar ja, tijd heelt wonden. Enigszins.
3

Spargo: 8

EvilDrSmith schreef:
En toen begon daar dus Spargo te spelen.

Als ik aan een Nederlandse band de schurft had, dan was het die band wel. De überultratruttige lulligheid is de sufkutterij voorbij. Wat een draak van een band. Brrrr! Ik heb het in mijn herinnering anderhalf nummer volgehouden en toen sleepte ik die twee meiden weer ver weg van deze tuttenbellenbagger. Een soort EO-positivo funkpoppulp.

Banger Hart - 7,5
Just For You - 7

50tracks

Cijfer correspondeert met het aantal seconden dat het duurde voordat ik deze kitsch herkende : 2

Ik was 10 jaar oud, maar hiervoor ging ik naar de platenzaak. Ietsje minder dan die eerste grote hit van ze. Maar het nummer op de B-kant (Fandango's Invitation) is één van mijn all-time Spargo-favorieten.

Just for You: 7,6

Spargo heb ik tot mijn grote ergernis live gezien op een schoolfeest vlak voordat ze grotere bekendheid zouden krijgen. Ik was toen bovendien ook nog eens een disco-hater. Die haat is weg en onlangs beluisterde ik nog One Night Affair, wat me heel erg meeviel (staat op mijn tiplijst voor 1981 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen). Just For You is een stuk zwakker.
5,5

Mij totaal onbekend. Best leuk hoor. Halfje voordeel van de twijfel.

7.5

4,5

7,3

Nog een afzakkertje voor de dokter, EvilDrSmith.

Love Lies

Poeha schreef:
7,3

Nog een afzakkertje voor de dokter, EvilDrSmith.

Love Lies
Sodeju, hoe attent. Nou, bedankt zeg.
[...]
Nee, écht. Want juist op het moment dat ik dit fantastisch stukje muziek luisterde, scoorde Nederland de verdiende 1-1.
Heb je nog nog meer?

Spargo - Just For You : 5

Spargo - Just For You: 5,5

40% van de stemmers vind het niets en geeft een onvoldoende. Voor sommigen roept het zelfs traumatische jeugdherinneringen op. En dat voor zo'n vrolijk niets aan de hand liedje. Een 5,66 voor Spargo's Just For You.

En zo zijn we door de actualiteit in een Nederlands weekje tercht gekomen. Eigenlijk wilde had ik voor deze week het thema 40 jaar Top 40 klaar staan. Die heb ik even door geschoven maar uit 1985 komt ook Waarom Fluister Ik Je Naam Nog. Sterker dat is een van de grotere hits van dat jaar met een 6e plaats in de Top 100 over 1985.

Benny Neyman werd geboren in Maastricht. Als tiener zong hij in de band The Crew, waarmee hij voornamelijk nummers van The Outsiders speelt omdat hij Wally Tax zo goed kan imiteren. Na zijn studie aan de Kleinkunstacademie in Amsterdam bracht hij in 1975 zijn debuutelpee Ik Wilde Als Orpheus Zingen uit. De plaat kreeg weinig aandacht, maar Neyman bleef optreden en werken aan zijn muziek. In 1978 kreeg hij meer bekendheid met het album Samen Zijn We Rijk. De single Vijftien Jaar werd een bescheiden radiohit. Zijn echte doorbraak volgde in 1980 met Ik Weet Niet Hoe, dat de vijfde plaats in de Nederlandse Top 40 bereikte.

Zijn grootste succes behaalde Neyman in 1985 met Waarom Fluister Ik Je Naam Nog. Dit nummer was oorspronkelijk een Griekse song, An Anixis Tin Kardia Mou, geschreven door Nikos Ignatiadis en gezongen door Bessy Argyraki in 1982. Neyman ontdekte het lied tijdens een vakantie en schreef er een Nederlandse tekst bij. Aanvankelijk werd het niet als single overwogen en verscheen het op het album Het Zwarte Goud. De eerste singlekeuze, Blijf Vannacht Bij Mij van Henny Vrienten, haalde de Tipparade, maar werd geen hit.

Willem van Kooten bracht het team rond Neyman op andere gedachten. Er werd een nieuwe mix gemaakt van Waarom Fluister Ik Je Naam Nog met extra percussie, en deze versie werd alsnog als single uitgebracht.. Het nummer bereikte de eerste plaats in de Nederlandse Top 40 en stond 16 weken genoteerd. In Vlaanderen kwam het op de vierde plek in de voorloper van de Ultratop 50.

In 1996 werd Neyman onderscheiden met de Gouden Harp. Na 1997 behaalde hij geen noteringen meer in de Top 40. In 2008 overleed hij op 56-jarige leeftijd.

# 2088 Benny Neyman - Waarom Fluister Ik Je Naam Nog

Ik heb de actualiteit bij deze even gemist - of het moet zijn dat Neyman auditie doet voor de meest kakkineuze Oranje-supporter ooit met zijn outfit in deze clip... Anyway, doe mij maar Vrijgezel, deze kabbelt wel heel erg.

4,5

2.5

Alleen 'Ik weet niet hoe' kan ik nog aanhoren, de rest vind ik allemaal meuk.

Brrrrr 2,0

8,6

Benny ❤️

Titmeister
Ik heb de actualiteit bij deze even gemist
Ik was weer lekker duidelijk. Not. Ik bedoelde hiermee het overlijden van Rob de Nijs.

50tracks schreef:
Titmeister
(quote)
Ik was weer lekker duidelijk. Not. Ik bedoelde hiermee het overlijden van Rob de Nijs.

Ah ok, duidelijk nu

Gast
geplaatst: vandaag om 21:16 uur

geplaatst: vandaag om 21:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.