MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
6,5

Poeha schreef:
Bedankt voor deze opkikker, Ruud, zo aan het begin van een nieuwe dag.

Elf jaar geleden was het een tien en dat is het nog steeds.

10
50tracks Ik moet het cijfer toch wat downgraden. Heb hem vanavond nog maar eens integraal beluisterd en het wordt een 9,2. Die tien is die niet meer waard.

Dan Hartman - We Are The Young : 4,5

# 2095 Dan Hartman - We Are The Young: 8,0

Lauwe cijfers leiden tot een 6,91 voor Dan Hartman's We Are The Young.

Don't You (Forget About Me) werd geschreven door producer Keith Forsey en gitarist Steve Schiff voor de soundtrack van de film The Breakfast Club. Naast Simple Minds werden diverse artiesten benaderd om het nummer op te nemen. Bryan Ferry wees het aanbod af omdat hij werkte aan zijn album Boys and Girls. Billy Idol sloeg het eveneens af, maar nam later alsnog een eigen versie op voor een verzamelalbum. Ook Cy Curnin van The Fixx en Corey Hart kregen het nummer aangeboden, maar bedankten. Forsey bleef volhouden en bood het opnieuw aan Simple Minds aan. Na een privévertoning van de film en onder druk van hun platenmaatschappij en de invloed van Jim Kerrs toenmalige vrouw, Chrissie Hynde stemde de band uiteindelijk in met de opname. Jim Kerr voegde enkele karakteristieke elementen toe, zoals de herkenbare "hey, hey, hey"-intro en de "la la la"-sectie aan het einde en Charlie Burchill bracht de krachtige gitaarriffs in

Steve Schiff, die samen met Keith Forsey het nummer schreef, was op dat moment vooral bekend als gitarist van Nina Hagen's band. Hij had eerder ervaring opgedaan in de punk- en new wave-scene. Na zijn werk aan Don't You (Forget About Me) schreef en produceerde muziek voor films en televisieseries, waaronder Pitch Perfect. Daarnaast werkte hij samen met artiesten als Belinda Carlisle en schreef hij voor The Stray Cats.

Keith Forsey begon zijn carrière in de tweede helft van de jaren 60 als drummer bij The Spectrum en later bij Udo Lindenbergs Panik Orchester, waar hij tot 1976 actief was. In die periode speelde hij ook percussie bij Amon Düül II. Eind jaren 70 werkte hij met disco-artiesten als Lipstique, Claudja Barry, La Bionda en Boney M. Als drummer voor Giorgio Moroder speelde hij mee op albums van Donna Summer, waaronder Bad Girls, en op Sparks' No. 1 in Heaven. Geïnspireerd door Moroder begon Forsey te experimenteren met elektronische muziek en Europese dansritmes. In de jaren 80 werd Forsey actief als producer en werkte hij met Billy Idol aan de albums Billy Idol (1982) en Rebel Yell (1983), Mirror Moves van The Psychedelic Furs en Primitive Man van Icehouse. In 1983 schreef hij met Moroder en Irene Cara het nummer "Flashdance... What a Feeling". Daarna volgden soundtracks voor onder andere Ghostbusters, The NeverEnding Story en The Breakfast Club.

The Breakfast Club geregisseerd door John Hughes werd een hit en Don't You (Forget About Me) een groot internationaal succes. In de Verenigde Staten bereikte het de eerste plaats in de Billboard Hot 100 en bleef daar drie weken staan. In Canada werd eveneens de toppositie behaald. In het Verenigd Koninkrijk haalde de single de zevende plaats in de UK Singles Chart. In de Top 40 staat Don't You (Forget About Me) in 1985 vijftien weken genoteerd waarvan drie op de eerste plaats. Don't You (Forget About Me) eindigt in de Top 100 over 1985 op de achtste plaats. Het nummer staat sinds 2000 onafgebroken in de jaarlijkse NPO Radio 2 Top 2000, met een hoogste notering op plaats 129 in 2002.

# 2096 Simple Minds - Don't You (Forget About Me)

8 (The Breakfast Club is ook een geweldige film)

9,3

8,5

7,5

Vrij overbodig om te zeggen dat ze betere hebben (dat is sowieso een vrij overbodige opmerking) dus dat doe ik dan maar niet

M'n pa is helemaal gek van dit nummer en deze periode van de band en dat tel ik toch mee in m'n beoordeling.

8,1

10 Eén van hun beste

Laten we luigifort niet vergeten

# 2096 Simple Minds - Don't You (Forget About Me)
Die drumbreak in 'In The Air Tonight' van Phil Collins is natuurlijk legendarisch iconisch, maar die drumfill van Mel Gaynor op 3'43", vlak voordat Jim zijn ge-"la la la" inzet, vind ik toch ook een hele fijne. En dat terwijl ik een bloedhekel heb aan ge-la la la, ge-na-na-na en ge-hey-hey-hey. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, waar dit er eentje van is. En deze: https://s3.ap-southeast-2.wasabisys.com/aussocial/media_attachments/files/112/245/790/004/031/492/original/7c3ac6fb36f55843.jpeg
8

Dan nog even dit:
50tracks schreef:
.We [...] gaan door met de drie meiden. Ter gelegenheid van de 1.000ste aflevering van Goede Tijden, Slechte Tijden werd in 1995 een album uitgebracht. [...]Op dit album stond ook Ademnood, geschreven door Jochem Fluitsma en Eric van Tijn. [...] Het lied werd uiteindelijk uitgevoerd door Babette van Veen (Linda), Guusje Nederhorst (Roos) en Katja Schuurman (Jessica).

# 2019 Linda, Roos & Jessica - Ademnood
50tracks schreef:
Tamelijk geweldige Nederlandstalige hit met krankzinnig hoge cijfers eindigt (voorlopig) op een hele kleine voldoende: 5,60 voor Ademnood van Linda, Roos & Jessica.
Babette van Veen en Katja Schuurman signeren tijdens Record Store Day in Concerto.
De RSD signeersessie is op 12 april in Concerto Amsterdam van 10:30 tot 11:00.
De speciale 7” single van ‘Ademnood’ verschijnt op roodkleurig vinyl en zal alleen tijdens Record Store Day te koop zijn.

Nu gaf ik dat liedje een welgemeende 1, maar als ik oog in oog kan komen te staan met Katja, ben zelfs ik geneigd om dat singletje aan te schaffen.

7 .. zou vroeger zeker hebben gescoord

8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 11:07 uur

geplaatst: vandaag om 11:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.