MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
... dat zou anno 2025 volstrekt onlogisch zijn.

7,6

Eindelijk een TH track die van begin tot eind intrigeert, maar het begin is wel het fijnste deel. Misschien wel jammer dat het geen instrumentaal nummer is geworden (niets tegen David's stem, trouwens,)

7,8

# 2110 Talking Heads - The Lady Don't Mind 9,0

Ze hebben betere. Dat blijkt Psycho Killer haalde eerder een 8,43 en Slippery People een 8,19 en beide een plek bij de beste 40 van onze beoordelingen. The Lady Don't Mind blijft steken op een 7,23.

Voor Record Store Day 2025 komen er twee albums uit met de titel de The Virgin Suicides. Enerzijds is er het soundtrackalbum met bestaande nummers uit de jaren 70, anderzijds de originele score gecomponeerd door het Franse duo Air. Beide albums verschenen begin 2000. Met de heruitgave van het soundtrackalbum op gekleurd vinyl wordt het 25-jarig jubileum van Sofia Coppola’s regiedebuut gevierd.

Music from the Motion Picture, het soundtrackalbum dus, bevat nummers van onder meer Todd Rundgren, Heart, Al Green, The Hollies, 10CC en Styx. De selectie is gericht op het jaar 1975, waarin het verhaal zich afspeelt. Ook recenter werk, zoals dat van de Canadese band Sloan, is opgenomen. Air leverde twee bijdragen, waaronder een alternatieve versie van hun openingsnummer Playground Love. Die mix van dromerige elektronica en nostalgische seventies-pop draagt bij aan de sfeer van adolescentie, afstand en verlangen die Coppola in de film centraal stelt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog steeds markt is voor dergelijke verzamel albums want dat is het aan het uiteindelijk toch. Ze gaan er wereldwijd 5.000 van wegzetten. Is dat aantrekkelijk genoeg voor verzamelaars? Ongetwijfeld, maar verbaast mij wel. Er zit wel als hebbedingetje een flexi disc bij van Make It With You van Bread. Kwam niet verder dan de tipparade

Parallel aan de soundtrack verschijnt ook The Virgin Suicides (Score), een apart album volledig gecomponeerd en uitgevoerd door Air. Deze instrumentale plaat werd op 23 februari 2000 uitgebracht via Virgin Records. De muziek is ingetogen en atmosferisch, en wordt gerekend tot genres als ambient, chill-out en electronica. De score werd positief ontvangen, met noteringen in onder meer de Top 50 Best Movie Scores of All Time van Pitchfork (plek 4) en een BRIT Award-nominatie in 2001. In 2015 verscheen een deluxe heruitgave met extra materiaal, waaronder liveopnamen en outtakes.

De openingstrack van Music from the Motion Picture is Magic Man van Heart, afkomstig van hun debuutalbum Dreamboat Annie uit 1975. Het nummer werd geschreven door zussen Ann en Nancy Wilson. De tekst is gebaseerd op de relatie van Ann Wilson met haar toenmalige vriend en bandmanager Michael Fisher. Muzikaal valt vooral het lange instrumentale middendeel op, met een gitaarsolo en een partij op de Minimoog. In Nederland kwam Magic Man pas in de laatste week van 1976 binnen en bereikte begin 1977 de zevende plaats in de Top 40. Magic Man stond in totaal tien weken genoteerd.

# 2111 Heart - Magic Man

9

En nog een 6,5 voor Talking Heads.

Niet zo goed als Barracuda maar de hits van Heart zijn klassiek.

8,7

Heart: 9

9,5

Magic Man: 8,3

9,5

Hun beste hit? Ook een van de beste radiovriendelijke classic rock nummers.

9.1

Als ik mijn favoriete rockzangeres moet noemen, dan is Ann vaak een van de eerste die me te binnenschiet (ervan uitgaande dat Kimmie ❤️ een popzangeres is).
Ik zie dat in de Radio 2 Top 2000 dit nummer zo ongeveer is vervangen door 'Barracuda'. Ze mogen er allebei wel instaan. En een stuk hoger ook.
9

The Lady Don't Mind - 8
Magic Man - 8

50tracks

Gast
geplaatst: vandaag om 23:24 uur

geplaatst: vandaag om 23:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.