MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Blondie - Atomic: 9
Talking Heads: The Lady Don't Mind: 8
Heart - Magic Man: 9

8.25

8
(Barracuda is beter)

7,5

7,0

# 2111 Heart - Magic Man: 8,5

Een 7,83 voor Heart's Magic Man. Barracuda is wellicht beter maar heeft nooit de Top 40 gehaald. Voor Alone hadden we ooit een 7,46 over.

Op de soundtrack van The Virgin Suicides staat ook Alone Again (Naturally) van Gilbert O’Sullivan. De Ierse singer-songwriter schreef het in 1971 en bracht het uit als losse single. Pas later werd het toegevoegd aan heruitgaven van zijn album Back to Front.

De ballad heeft een ongebruikelijke structuur: drie coupletten en een brug, zonder refrein. In de tekst beschrijft O’Sullivan achtereenvolgens hoe hij op de dag van zijn huwelijk in de steek wordt gelaten, twijfels heeft over het bestaan van God, en terugblikt op het overlijden van zijn ouders.

Volgens O’Sullivan zelf is het nummer niet autobiografisch, al putte hij wél uit persoonlijke sferen. Hij was verrast dat juist deze track werd gekozen als single. Aanvankelijk dacht men bij de platenmaatschappij dat Out of the Question de grote hit zou worden. O’Sullivan had bovendien vooral succes in Engeland voor ogen: “Dat het een hit werd in Amerika of Japan interesseerde me minder – ik wilde laten zien dat ik geen onehitwonder was.” Zijn werkwijze omschrijft hij als ambachtelijk: schrijven aan de piano van negen tot vijf, en dan wandelen met de hond. Muzikaal is het stuk complexer dan de gemiddelde popsong, met akkoordwisselingen die eerder aan jazz doen denken. De productie was in handen van Gordon Mills.

De impact van het nummer was groot. In de Verenigde Staten stond het zes weken op nummer 1 in de Billboard Hot 100 en eindigde het als nummer 2 in de jaarlijst van 1972. Ook in onder meer Canada, Japan, Ierland en het Verenigd Koninkrijk was het een grote hit. In Nederland was het een bescheiden hit en bereikte het in 1972 de 21e plaats in de Top 40, waar het vijf weken in stond genoteerd.

Het nummer kreeg een tweede leven op de Virgin Suicides-soundtrack, waar het werd gebruikt in een sleutelscène waarin personages via platen hun gevoelens uitwisselen. De opname sluit aan bij de mix van radiohits en introspectieve momenten die kenmerkend zijn voor de muziekkeuze in de film.

De melodie werd in Nederland later voorzien van een nieuwe tekst door Gerard Cox. Zijn versie, 1948 (Toen was geluk heel gewoon), bereikte later in 1972 de 21ste plaats in de Top 40 en groeide uit tot de basis voor de gelijknamige televisieserie.

# 2112 Gilbert O’Sullivan - Alone Again (Naturally)

Gilbert O´Sullivan : 8

8,25

Alone Again (Naturally): 7,5

Blijft toch een fijne zanger. Veel prachtige hits.

8,7

Magic Man: 7.8
Alone Again: 6.5

Ik volg

7

Werkelijk prachtige zanglijnen (die de heer Cox maar heel povertjes en vereenvoudigd heeft hergebruikt), alleen vind ik het qua arrangement wel erg neuzelig en tegen een huisvrouwentheekransjesgezelligheid aanschurken. Iets meer durf en veel minder viooltjes zouden het nummer goed hebben gedaan. Eindig ik ook met hetzelfde cijfer.
7

Ook ik geef een 7

7,5

Voor al die Smiths fans onder ons. Ik zie net dat Morrissey ook ooit de Gerard Cox in hemzelf heeft losgelaten. Geinig.

Nothing Rhymed, die vind ik nog beter.

Maar deze is ook wel erg fijn, hoor.
8,2

8,0

Gast
geplaatst: vandaag om 21:51 uur

geplaatst: vandaag om 21:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.