MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Edwyn Collins: 7,5
Len Barry: 6,0

Edwyn Collins: 6.5
Len Barry: 5.8

# 1937 Edwyn Collins - A Girl Like You: 8
Spannend broeierige sfeer met een heerlijk snijdend, giftig gruizig gitaargeluid.
# 1936 Len Barry - 1-2-3: 6,5
Ik snap het wel dat Edwyn er een drumsample van heeft gebruikt: dat is het lekkerste van het nummer.
En ik snap ook dat Motown er plagiaat in hoorde. Niet zozeer specifiek in 'Ask Any Girl', daar hoor ik hooguit wat vage gelijkenissen, maar zelfs die Len klinkt als een sixties Motownzangeres. Hij had in 1967 makkelijk de plek van Florence Ballard in The Supremes kunnen overnemen.

Edwyn Collins - A Girl Like You: 9
Len Barry - 1-2-3: 8

Edwyn Collins - A girl like you 7,8

Len Barry - 1-2-3 9,2

Len Barry: 7

Collins: 8,5
Barry: 6,5 (Collins heeft idd het beste gedeelte van het nummer overgenomen)

Donna Summer: 8
Edwyn Collins: 8,5
Len Barry: 6

Edwyn Collins: 9,1
Len Barry: 7,5

Edwyn Collins: 6
Len Barry: 7,8

Edwyn Collins: 8

# 1937 Edwyn Collins - A Girl Like You: 5,5
# 1936 Len Barry - 1-2-3: 6

Edwyn Collins een 8.1
Len Barry een 6.6

Edwyn Collins: 8
Len Barry: 6,5

Len Barry - 1-2-3 : 7

Edwyn Collins - A Girl Like You : 7

Edwyn Collins: 7,0
Len Barry: 6,5

Voorlopig scoort Edwyn Collins met A Girl Like You een mooie 7,51. Len Barry die zijn drumtrack van 1-2-3 gesampled zag blijft steken op 6,95.

Een nummer dat ik me nauwelijks kon herinneren is Trouble van het Britse vrouwelijke pop duo Shampoo. Ik ben ook verbaasd dat juist dit nummer de Top 40 heeft gehaald. Trouble werd in juli 1994 uitgebracht als de eerste single van hun debuutalbum We Are Shampoo. Ook Trouble wordt wel bij de Britpop gerekend. Zo is Trouble zelfs terug te vinden in de BBC lijst van The Top 50 Best-Selling Britpop Singles Of All Time.

Het nummer piekte op nummer 11 in de UK Singles Chart. In onze Top 40 bereikte Trouble de 20ste plek en stond 6 weken genoteerd. In een poging door te breken op de Amerikaanse markt, werd het nummer in 1995 uitgebracht als promotionele single voor de film Mighty Morphin Power Rangers: The Movie. Er wordt een nieuwe videoclip opgenomen met fragmenten uit de Power Rangers-film.

Shampoo bracht nog drie albums uit en had nog een paar keer klein chart succes in de UK. De single Girl Power bereikte in 1996 nog de 25e plaats en hun cover van The Waitresses hit I Know What Boys Like kwam tot plaats 42. Daarna was het definitief over.

Blijft de onverwachte Top 40 notering van Trouble over. En de vraag of jullie het nummer wel op het netvlies hadden en, veel belangrijker, wat vinden jullie daarvan?

# 1938 Shampoo - Trouble

Donna Summer: Now we're talking. Een cover die veelmeer dimensies heeft als het origineel en waarschijnlijk het nummer waarop Donna Summers stem het beste tot zijn recht komt. In Nederland had Donna twee nummer 1-hits. beide maar een weekje op 1. En laten dat nou net haar twee beste nummers zijn. I Feel Love en State of Independence. State of Independence was geen grote hit in de VS en eigenlijk viel het wereldwijd best tegen. Overal behalve hier. 9,4

Edwyn Collins: Zo'n nummer dat eerst het goed ging doen in Engeland en bij de VPRO gedraaid werd en d=kort daarna door de rest van 3FM en daarna ook door 538 enzo en toen was het hier ook een hit. Was een leuke onwaarschijnlijke hit. Als je dat jaar had gezegd : Edwyn Collins van Orange Juice gaat dit jaar een hit scoren was je voor gek verklaard. Maar het nummer is nogal een earworm. Dus dat hielp. Ik had zijn ziek worden in de jaren '00 niet meegektregen. 7,4

Len Barry: 7,0

Shampoo Ik wist nog wel dat dit een hit was. Als ik me goed herinner was dit een Britse hype die door MTV (of was TMF er ook al, twijfelgeval) het ook oppikte en echt in heavy rotation had en dat betekende dat het clipje wel eens in de twee uur langskwam. Daarna volgde de NL radio en de top 40. Natuurlijk een beetje gimmicky en bedacht en je kon vooraf aan zien komen dat Shampoo geen lange carriere tegemoet zou gaan. Ook als gouwe ouwe hoor je het niet zoveel meer. Maar toen was het voor mijn gevoel echt niet te vermijden. De magie is al jaren vervaagd dat wel. 6,4

omg 3

# 1938 Shampoo - Trouble
Spice Girls avant la lettre, maar dan (nog) zwakker.
4,5

Edwyn Collins: 9.2
Len Barry: 7,0 (hoor ik voor het eerst)

Shampoo: 5,8 (hoor ik voor het eerst in 25 jaar)

"oh oh we're in trouble"
Best een geinig refrein, maar de zangkwaliteiten van de dames klinken in de coupletten tamelijk desastreus, erg schreeuwerig en vals waardoor het nummer alsnog door de hoeven zakt.

5,1

Edwyn Collins - 8
Len Barry - 6
Shampoo - 4

50tracks

Deze was ik nog niet vergetejn. Niet al te best, maar vooruit geinig om weer eens te horen.

6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 06:55 uur

geplaatst: vandaag om 06:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.