MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Donna gaat over met een mooie 8,3

ArthurDZ schreef:
Ik weet dat ik in de minderheid ben, maar... nooit heel veel aan gevonden, het origineel vind ik een heel stuk beter

6

Soms ben jij toch niet goed snik hoor. Met je zesje

8,8

State of Independence: 8,0

State of Independence: 8,1

9

Een stuk beter dan het origineel

Donna Summer - State Of Independence : 6,5

9

Hoewel een cover één van haar beste.

The Style Council - Shout To The Top: 7,5
The Style Council - My Ever Changing Moods: 8
Beiden sterk maar The Jam prefereer ik meer.

U.S.A. For Africa - We Are The World: 4,5
Klinkt nu vrij melig en het duurt ook te lang, Band Aid was veel beter.

8,5 prachtig, maar niet beter dan I Feel Love.

Haar laatste écht prachtnummer?
Maare... ik wisniedattutunkoffer was.
Ik heb het origineel zelfs in de kast staan.
Zou misschien handig zijn om soms ook eens wat van die zooi te draaien die ik hier allemaal verzamel.
J&V klinkt trouwens ook behoorlijk sfeervol, maar dit is zo'n zeldzaam geval dat de cover het origineel overtreft.

Donna Summer haalt met State Of Independence net geen 8. Maar met een prima 7,95 staat ze op een gedeelde 100ste plaats. Met I Feel Love scoorde ze eerder nog hoger en staat ze met een 8,25 op plaats 24.

Bij de beoordeling van De Britpop Big 4 loopt de beoordelingsperiode van 1990 tot 1999, We zitten daar inmiddels in 1999 en naderen dus het einde . Geïnspireerd door dat item hebben we hier een aantal Britpop nummers van o.a. The Verve, Kula Shaker en Oasis (na 1999) die de Top 40 hebben gehaald voorbij laten komen. Vooral Bitter Sweet Symphony van The Verve scoorde goed met een 8,25 en 30ste plaats in onze lijst. Juist over The Verve liep er deze week in genoemd item een discussie of dit nog Britpop is. In de Britpop lijstjes van BBC en de Engels Pop Magazines staat The Verve altijd hoog genoteerd tussen de grote 4.

Een nummer dat ook in die Britpop lijstjes in de Engelse media staat is A Girl Like You van Edwyn Collins. Dat is dan in mijn oren weer geen typische Britpop, maar wie ben ik om de Engelse pers tegen te spreken.

A Girl Like You komt van Collins derde solo studioalbum, Gorgeous George uit 1994. Het nummer gebruikt een sample van de drumtrack van Len Barry's single 1-2-3 uit 1965. Het werd in december 1994 als single uitgebracht en piekte op nummer vier in de UK Singles Chart. In de Top 40 kwam het nummer in de laatste week van 1994 binnen en bleef 6 weken in de lijst met een piek op nummer 16.

Voordat Collins zijn solo-carriere begon was hij in Glasgow medeoprichter van de band Nu-Sonics. Die band veranderde in 1979 haar naam in Orange Juice. In maart 1982 bracht Orange Juice hun debuutalbum You Can't Hide Your Love Forever uit. Het tweede album van de band, Rip It Up, volgde in november 1982. De single Rip It Up bereikte in 1983 nummer 8 op de UK Singles Chart. Het zou het enige chart succes blijven. Orange Juice ging in januari 1985 uit elkaar, wegens gebrek aan succes.

In een radio-interview op BBC 6 Music op 18 februari 2005 zei Collins dat hij zich onwel voelde, maar schreef de misselijkheid en duizeligheid toe aan voedselvergiftiging. Twee dagen later werd hij echter opgenomen op de intensive care van een ziekenhuis in Londen, nadat bleek dat hij een ernstige hersenbloeding had gehad. Na een tweede bloeding werd hij op 25 februari 2005 geopereerd, gevolgd door een langdurig programma van neurologische revalidatie vanwege zwakte aan de rechterkant en spraakproblemen. Door zijn afasie kon hij slechts vier zinnen herhalen: "ja", "nee", "Grace Maxwell" (de naam van zijn vrouw) en "de mogelijkheden zijn eindeloos".

Collins bracht in september 2007 zijn zesde soloalbum uit, getiteld Home Again. Het album werd opgenomen vóór zijn ziekte, maar gemixt na zijn ontslag uit het ziekenhuis. Terwijl hij nog steeds herstellende was ging Collins weer optreden. Tijdens optredens bleek dat Collins langzame sprak maar als hij begon te zingen, zijn bariton nog net zo krachtig was als vroeger.

Collins werd in 2007 gefilmd bij het herstellen van zijn ziekte en zijn terugkeer naar een live-optreden op de BBC Electric. Een BBC Scotland-documentaire werd uitgezonden op 19 mei 2008. De documentaire werd ingesproken door Franz Ferdinand-frontman Alex Kapranos,

1-2-3 is een nummer uit 1965, opgenomen door de Amerikaanse blue-eyed soulzanger Len Barry. Barry schreef het samen met John Madara en David White. De schrijvers werden destijds aangeklaagd door Motown Records die beweerden dat het nummer een bewerking is van Holland-Dozier-Holland's Ask Any Girl, uitgebracht door The Supremes als de B-kant van hun single Baby Love. Ze ontkenden de claim, maar na twee jaar procederen kwamen ze overeen om de Motown-schrijvers 15% van de royalty's voor het schrijven en publiceren van het lied te geven. Holland-Dozier-Holland worden sindsdien vermeld als co-auteurs. Len Barry stond eind 1965 en begin 1966 in totaal 11 weken in de Top 40 en piekte op nummer 20. Het zou voor zowel Len Barry als Edwyn Collins de enige Top 40 hit blijken te zijn.

# 1937 Edwyn Collins - A Girl Like You
# 1936 Len Barry - 1-2-3

Edwyn Collins - A Girl Like You: 7,5
Len Barry - 1-2-3: 7,25 (altijd opmerkelijk gevonden: It's so easy, like taking candy from a baby...)

Edwyn Collins - A Girl Like You: 8
Len Barry - 1-2-3: 6,5

Collins:7,5
Barry:6,8

Collins:6
Barry:7.2

Collins 7,3
Barry 8,1

Collins - 7
Barry - 7

Gast
geplaatst: vandaag om 03:55 uur

geplaatst: vandaag om 03:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.