MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Streets of Love: 7,0

5,6

6,5

7,2

Undercover of the Night is volgens mij hun laatste hit waar ik enthousiast van werd. Redelijke kwaliteit sinds 1984. Als ze in 1983 definitief gestopt waren was wat mij betreft beter geweest. Jullie hebben geld zat jongens, waar doe je het nog voor?

6,7

wendyvortex schreef:
Als ze in 1983 definitief gestopt waren was wat mij betreft beter geweest.
Gelukkig niet, want dan had ik (egoïstisch als ik ben) niet kunnen genieten van Out of Tears, Almost Hear You Sigh, Anybody Seen My Baby en One Hit.

# 2138 The Rolling Stones - Streets Of Love: 7,0

Streets Of Love, de laatste Top 40 notering van The Rolling Stones, levert een bescheiden 6,23 op.

Ook Depeche Mode scoorde in 2005 hun laatste Top 40 hit. Martin Gore schreef Precious in een periode waarin hij midden in een scheiding zat. De tekst is gericht aan zijn kinderen, destijds drie, tien en veertien jaar oud. Hij probeerde onder woorden te brengen wat hij hen niet persoonlijk kon uitleggen: het schuldgevoel, de breekbaarheid van relaties en het besef dat schade soms onvermijdelijk is. De titel van het nummer verwijst naar de waarde die hij hecht aan hun welzijn, met regels als “Things get broken, things get lost” als ondertoon van zijn boodschap.

Het nummer verscheen op 3 oktober 2005 als eerste single van Playing the Angel, het elfde studioalbum van de band. De productie lag in handen van Ben Hillier. De videoclip werd geregisseerd door Uwe Flade en lekte voortijdig uit op internet, nog voor de officiële release van de single. In deze videoclip is Depeche Mode te zien op een verlaten futuristisch, virtueel cruiseschip, dobberend op digitale golven en dat langzaam overgaat in een kunstmatige boswereld. De beelden sluiten aan bij het thema van het nummer: vervreemding, kwetsbaarheid en de nasleep van persoonlijke verandering.

Depeche Mode wist met Precious weer aansluiting te vinden bij een breed internationaal publiek. In het Verenigd Koninkrijk debuteerde het op nummer 4, waarmee het de laatste top-10 hit van de band werd. In Canada bereikte het de tweede positie, en in diverse Europese landen – waaronder Denemarken, Italië, Spanje en Zweden – stond het op 1. In de Verenigde Staten bleef het bij een 71e plek op de Billboard Hot 100, al presteerde het beter op de dance charts, waar het de eerste plaats haalde.

In de Nederlandse Top 40 stond Precious vijf weken genoteerd en bereikte het de 24e plek. Het was de achtste en laatste Top 40-notering voor Depeche Mode. In de MuMe Top 2000 van 2025 staat het op plaats 1460. In de Radio 2 Top 2000 komt het niet voor

# 2139 Depeche Mode - Precious

Streets of Love nog een 6.5

Depeche Mode een 7

The Rolling Stones - Streets Of Love : 7

Depeche Mode - Precious : 5,5

8,9

Stones: 6,5
Depeche: 8

Gast
geplaatst: vandaag om 09:01 uur

geplaatst: vandaag om 09:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.