MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Måns Zelmerlöw - Heroes : 4,5

# 2147 Måns Zelmerlöw - Heroes: 6,0

Een van de minste ESF-winnaars werd niet gered door een gloomy arrangement. Måns Zelmerlöw scoort met Heroes precies een 5,00.

In 2022 werd het Kalush Orchestra namens Oekraïne met het nummer Stefania winnaar van het Eurovisiesongfestival in Turijn. In de Top 40 deed het nummer nauwelijks iets. Twee weken op de 38e plaats. S10 werd met De Diepte 11e tijdens deze editie van het festival.

De Armeense zangeres en songwriter Rosa Linn behaalde tijdens de finale van het festival in Turijn 61 punten en werd daarmee slechts 20ste. Snap zou echter uitgroeien tot verreweg de meest succesvolle verliezende Songfestivalinzending ooit. Zo staat Snap in Nederland op de 4e plaats van meest succesvolle Eurovisiesongfestival liedjes in de Top 40.

Nadat Snap tijdens het Eurovisiesongfestival zelf slecht scoorde, kreeg het nummer maanden later wereldwijd populariteit dankzij TikTok. Er gebeurden allemaal dingen rond het lied op het sociale medium waardoor het erg is gaan leven. Zo wordt het gebruikt als emotionele achtergrondmuziek bij bijvoorbeeld video’s over sporters die gestopt zijn of minder presteren. Het groeide uit tot een internationale hit en belandde in meerdere landen in de hitlijsten, waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en verschillende Europese landen.

Snap werd geschreven door Rosa Linn samen met Larzz Principato, Courtney Harrell, Allie Crystal, Tamar Kaprelian en Brandon Meagher. Principato en Harrell waren ook betrokken bij nummers van artiesten als Halsey en Ariana Grande. De productie was in handen van Alex Salibian. Het nummer vertelt het verhaal van iemand die worstelt met een gebroken relatie en probeert om verder te gaan, ondanks terugkerende gevoelens van verdriet en frustratie.

Qua akkoorden, melodische stijl en sfeer zit Snap in de hoek van veel hedendaagse folk-popnummers. Het nummer heeft een folk-achtige basis, een repetitieve, catchy melodie en een speels akoestisch geluid. Dit was eerder bijvoorbeeld terug te horen in de Top 40 hits Ho Hey van The Lumineers en Home van Edward Sharpe & The Magnetic Zeros.

De Armeense zangeres verwierf haar eerste bekendheid in 2013 toen ze deelnam aan de preselectie van het Junior Songfestival met het nummer Gitem. Ze bracht in september 2021 haar debuutsingle genaamd King uit. Na Snap brengt Rosa Linn WDIA (Would Do It Again) uit, een duet met Duncan Laurence. In September 2024 duikt de Armeense zangeres de studio in met dj Sam Feldt voor de track Heart Of Mine, dat een sample van Coldplay's Clocks bevat. Beide tracks komen niet verder dan de Tipparade.

Toen Edgar18 vorig jaar Greatest Hits of Eurovision Songfestival organiseerde schitterde Rosa Linn door afwezigheid. Was dat terecht of hadden de kijkers en luiseraars van TikTok en Spotify het bij het rechte eind? In Nederland stond Snap in 2022 vijf weken op de tweede plaats in de Top 40 en stond het in totaal 26 weken genoteerd.

# 2148 Rosa Linn - Snap

7,6

7,3

Destijds gaf ik een 6,0 en dat cijfer blijft staan.

6

6,2

6,5

Ik had een vooruitziende blik met dit nummer. Ik vond het een van de leukste deuntjes van die editie (maar ver onder Alvan uit Frankrijk met het fantastische 'Fulenn' die met Bretonse folk op een gothic danceparty helemaal op onbegrijpelijke wijze werd afgeserveerd en op de een na laatste plek strandde: it was just too much for the audience).
Een lief, sterk popliedje dat als een gigantische oorwurm werkt, maar mijn kinderen keken me ongelovig en hoofdschuddend aan en wezen later die avond naar de uitslag: "Zie je wel ouwe, je snapt er weer niks van." Nu is onwetendheid m.b.t. het Songfestival geen onverdienstelijke competentie, maar dat dit moppie een half jaar later ineens overal te horen was, vond ik toch niet zo vreemd.
Ik meen dat ik haar destijds een 7,5 gaf, dat vind ik nog steeds een adequaat cijfer.
7,5

7,4

Måns Zelmerlöw 4,5

50tracks schreef:
Toen Edgar18 vorig jaar Greatest Hits of Eurovision Songfestival organiseerde schitterde Rosa Linn door afwezigheid.
Leuke week was dat! Net even het topic teruggelezen. Prima editie al zeg ik het zelf

Rosa Linn krijgt een kleine voldoende: 6,0

6,5

5,9

7,5

7.5

# 2148 Rosa Linn - Snap: 7,0

Snap is een lief, sterk popliedje van Rosa Linn waar we een 6,77 voor over hebben. Dat is bijvoorbeeld een fractie hoger dan De Diepte van S10 uit datzelfde Eurovisie jaar waar we op 6,55 eindigde. Van de 10 nummers uit 2022 die we beoordeeld hebben soort slechts As It Was van Harry Styles met een 6,83 hoger.

In de inderdaad leuke editie Edgar18 van het Greatest Hits of Eurovision Songfestival, midden in de mediastorm van Joost, won bij ons toen France Gall met Poupée De Cire, Poupée De Son. Van alle Eurovisie Songfestivals nummers die ook de Top 40 hebben behaald en wij inmiddels beoordeeld hebben scoort dit nummer uit 1965 ook bij ons het hoogst met een 7,58.

Verreweg de succesvolste Songfestival hits in de Top 40 komen van Loreen. Ze staat met Tattoo, haar winnende nummer uit 2023, op de derde plaats en met Euphoria, haar winnende song uit 2012, op de eerste plaats van meest succesvolle Top 40 hits. Slechts Duncan Lawrence heeft zich tussen deze twee hits genesteld. Voor zijn Arcade hadden we een 6,71 over.

Loreen vertegenwoordigde Zweden met Euphoria op het Eurovisiesongfestival 2012 in Bakoe. Euphoria staat op haar debuutalbum Heal (2012). Het lied werd geschreven door Thomas G:son en Peter Boström en geproduceerd door Boström en SeventyEight.

Tijdens de tweede halve finale trad Loreen als elfde op en plaatste zich voor de finale, waar zij zeventiende optrad. Euphoria kreeg uiteindelijk van achttien landen de maximale 12 punten, wat op dat moment een record was. Alleen Italië kende geen punten toe aan Zweden. Het eindresultaat van 372 punten was toen het op één na hoogste aantal punten ooit behaald op het festival.

In Zweden bereikte Euphoria de eerste plaats en bleef daar zes weken staan. De single behaalde tien keer platina, met meer dan 400.000 verkochte exemplaren. Internationaal bereikte het nummer de eerste plaats in zestien Europese landen. In Nederland stond Euphoria 26 weken in de Top 40 en bereikte het de tweede plaats. Het werd de grootste Eurovisie-hit ooit in de Nederlandse Top 40. In de Top 100 over 2012 eindigde Euphoria op de 4e plaats.

Het nummer wordt veelvuldig gecoverd o.a. door Nederlandse zangeressen als Lisa Lois en Floor Jansen. Euphoria werd in latere jaren opnieuw opgevoerd, onder meer tijdens de halve finale van het Eurovisiesongfestival 2013 en de zestigste jubileumshow Eurovision Song Contest's Greatest Hits.

De finale van ons blokje songfestival hits is voor de grootste Eurovisie hit ooit, maar vinden wij dat ook de beste songfestival track?

# 2149 Loreen - Euphoria

Gast
geplaatst: vandaag om 19:31 uur

geplaatst: vandaag om 19:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.