MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
10

Werd enkel in Nederland een hit (dacht ik) en dan nog in verkorte versie.
Heeft naast de Top 100 allertijden ook steeds op 1 gestaan in de tijdloze van Studio Brussel totdat Smells Like Teen Sprit van Nirvana bovenaan ging staan.

5,5 kan hem nu beter hebben dan vroeger

Ik heb beide singletjes op vinyl. Die eerste versie, uit 1972, is in verschillende gekleurde hoesjes uitgebracht: wat nu met vinyl gebeurt, duizend-en-een persingen in tal van regenboogkleuren, dat werd in de vroege jaren 70 ook wel eens met singletjes gedaan. Saaie, generieke hoezen in verschillende kleuren met alleen bandnaam plus songtitel(s). Ik heb er eentje in een oranje hoes, maar het leukst is natuurlijk eentje met deze paarse hoes: https://i.discogs.com/v8yspYOJgmEjehomWHx9coOskDiNngFlIacKPkuF-eM/rs:fit/g:sm/q:90/h:509/w:512/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTMyNjkz/MjgtMTQ0Njg4MTYw/Mi0zNDE3LmpwZWc.jpeg

Het nummer is natuurlijk een dikke goudomrande 10 met griffel, vlag en wimpel.
Luitjes die niks met Deep Purple hebben: probeer eens 'Soldier Of Fortune' of 'When a Blind Man Cries'. You might be surprised.

Edwyn Collins - A Girl Like You 8,2
Len Barry - 1-2-3. 7,1

Shampoo - Trouble 7,4

Oh ik dacht eerst dat we Led Zeppelin met Stairway to Heaven kregen (verwar die twee tracks vaak, omdat ik ze haast nooit beluister uit eigen wil) en dan in vergelijk de Heart versie tijdens Kennedy Center Honors uit 2012, maar deze is ook prachtig.

Purple 9,0

Shampoo - Trouble: 7
Denk niet dat ik dit nummer eerder gehoord heb, maar ik ben positiever dan de tendens hier. Ik vind The Ting Tings wel tof en daar doet Trouble me een beetje aan denken.

Deep Purple - Child In Time: 8,5

Shampoo: 6,8
Deep Purple: 7

Dat gegil vind ik nu erg gedateerd overkomen
Solo van blackmore blijft sterk
7.5

Child in Time: 10

Edwyn. 8,2
Len. 5
Shampoo. 5,8
Deep Purple. 9

50tracks schreef:
Het nummer werd pas in 1972 op single uitgebracht en voor zover ik weet (maar kan het niet precies achterhalen) alleen in Nederland en Belgie. Volgens mij was de reden om het op single uit te brengen dat het nummer op 4 binnen kwam in de Veronica Top 100 allertijden van dat jaar.

Het jaar ervoor was het nummer Child in Time op de eerste plaats geëindigd in het jaaroverzicht van Adje Bouman's Top Tien. Dat was een wekelijkse avondshow van Lex Harding en technicus Ad Bouwman op Radio Veronica. In dat programma werden minder commerciele singles en LP-tracks gedraaid, en had dus een ander publiek dan overdag. Halo of Flies van Alice Cooper is om dezelfde reden in de Top 100 allertijden terecht gekomen, en later als single uitgebracht.

Shampoo - Trouble : 5

Deep Purple - Child In Time : 8

Dertien keer een 9 of hoger waarvan vijf keer een 10 is onvoldoende om toe te treden tot onze elite met een 8 of hoger. Met een 7,88 haalt Child In TIme onze Top 100 net niet. Voorlopig staat Deep Purple rond plaats 120. Ook nog even terecht door Njal de ABTT genoemd als bron voor het succes in Nederland. Ik heb zelf de nodige muziek ontdekt via de ABTT vooral PowerPop die je vrijwel nergens anders hoorde.

Harry Chapin heeft twee keer de Top 40 gehaald. In 1974 met (I'm The Morning DJ) W.O.L.D in zijn eigen uitvoering en in 1993 via een cover van het door hem geschreven Cats In The Cradle in een uitvoering van Ugly Kid Joe. In de hierboven genoemde ABTT stond W.O.L.D. op de eerste plaats. Beide nummers zijn voorbeelden van Chapin's verhalende stijl van schrijven, met nummers die persoonlijke en maatschappelijke verhalen vertelden.

Dit paste ook bij het leven van Chapin. Naast zijn muziek zette Chapin zich actief in voor sociale kwesties, met name de strijd tegen honger. Hij was mede-oprichter van World Hunger Year (nu bekend als WhyHunger). Hij gebruikte zijn muzikale platform om bewustzijn te creëren en fondsen te werven.

Chapin's betrokkenheid leidde tot andere grootschalige antihongerprojecten, zoals USA for Africa en Hands Across America. Chapin’s werk zette ook de jaarlijkse Hungerthon in gang, een evenement dat nog steeds geld inzamelt om honger te bestrijden. Chapin doneerde vaak een groot deel van zijn inkomsten aan goede doelen en gaf regelmatig benefietconcerten. Hij geloofde sterk in het idee dat individuen verantwoordelijkheid dragen om de wereld beter te maken.

Harry Chapin overleed op 16 juli 1981 in een tragisch auto-ongeluk. Tijdens het rijden op de Long Island Expressway op weg naar een benefiet concert kreeg hij autopech en werd hij van achteren geraakt door een vrachtwagen. Hij overleed kort daarna in het ziekenhuis aan inwendige bloedingen. Zijn weduwe kreeg later 12 miljoen dollar schadevergoeding vanwege nalatigheid in verband met het ongeluk van de supermarkt keten waar de vrachtwagen voor reed.

Na zijn dood werd Chapin op verschillende manieren geëerd: verschillende locaties in New York werden naar hem vernoemd, zoals het Harry Chapin Lakeside Theatre in Eisenhower Park, hij werd postuum onderscheiden met de Congressional Gold Medal voor zijn humanitaire werk en de voedselbank in Zuidwest-Florida werd ter ere van hem omgedoopt tot de Harry Chapin Food Bank, wat zijn blijvende invloed op hongerbestrijding benadrukt.

(I'm The Morning DJ) W.O.L.D. stond in 1974 5 weken in de Top 40 met een piek op plaats 25. In Amerika bereikte Harry Chapin met Cats In The Cradle de eerste plaats. Hij schreef dit nummer samen met zijn tweede vrouw Sandra. In ons land deed het niets. De YouTube versie hier boven wijkt enigszins af van de singleversie die vind je hier maar dan zonder bewegend beeld. Of via Spotify.
De coverversie van Ugly Kid Joe van Cats In The Cradle stond 12 weken in onze Top 40 en piekte op nummer 14. Ugly Kid Joe stond in 2020 en 2021 met Cats In The Cradle in de Top 2000 van Radio 2. In 2023 in de bubbling under. (I'm The Morning DJ) W.O.L.D. stond tussen 1999 en 2005 in de Top 2000, daarna niet meer.

# 1940 Harry Chapin - (I'm The Morning DJ) W.O.L.D.
# 1941 Ugly Kid Joe - Cats In The Cradle

Harry:8
Ugly kid Joe:7

# 1940 Harry Chapin > 6.0
# 1941 Ugly Kid Joe > 2.5

Harry: 6,1
Ugly Kid : 5.1

Harry Chapin: 8,25
Ugly Kid Joe: 7,25

Harry Chapin: 6
Ugly Kid Joe: 6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 03:14 uur

geplaatst: vandaag om 03:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.