MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
7,5

De live-versie is stukken beter dan de fletse studioversie.

7.75

Matige samenwerking van deze supersterren: 5,7

# 2164 Tina Turner Duet With David Bowie - Tonight (Live): 7,0

Beter dan de fletse studioversie maar meer dan een 6,47 haalt de live versie van Tonight van Tina Turner en David Bowie niet. Ondertussen is de 8 voor China Girl van David Bowie verder buiten zicht gekomen (7,89), is Lust For Life iets teruggezakt naar een 8,23 en zijn Suzan & Freek boven de zes uitgekomen (6,07).

Vanavond staat John Legend op het podium van de Ziggo Dome in Amsterdam, als onderdeel van zijn tour ter ere van het twintigjarig jubileum van zijn debuutalbum Get Lifted. Dat album verscheen in 2004 en bevatte vier singles: Used to Love U, Number One, So High en Ordinary People. Vooral dat laatste nummer zette Legend definitief op de kaart: het werd zijn eerste grote hit in Nederland en leverde hem zijn eerste Grammy op.

Ordinary People verscheen op 7 april 2005 als tweede single van Get Lifted, maar had een lange aanloop. De oorsprong ligt in het voorjaar van 2004, toen John Legend samenwerkte met will.i.am aan nieuwe muziek voor de Black Eyed Peas. Tijdens een studiosessie in de Hit Factory in Manhattan ontstond een opzet voor een nieuw nummer: will.i.am verzorgde de beat, Legend bedacht een refrein. In eerste instantie leek het bedoeld voor de Peas, maar Legend voelde dat het nummer meer bij hemzelf paste.

In die periode toerde Legend door Europa als openingsact van Kanye West. Tijdens soundchecks werkte hij verder aan het nummer. Elke dag werd er geschaafd aan coupletten, brug en melodie. Omstanders zeiden tegen Legend dat het iets bijzonders was. Terug in de VS werkte hij het nummer af en nam het uiteindelijk op in Los Angeles, alleen met zang en piano. Toen will.i.am het eindresultaat hoorde, besloot hij dat de demo krachtig genoeg was om als definitieve versie te dienen.

De tekst van Ordinary People gaat over het moeizame verloop van relaties, over fouten maken, vasthouden, loslaten en de onzekerheid van samen zijn. "We’re just ordinary people / We don’t know which way to go / Maybe we should take it slow" is de kern van het refrein. Legend zei dat hij het nummer niet schreef over een specifieke relatie, maar liet zich wel inspireren door zijn ouders, die twee keer trouwden en twee keer scheidden. Zoals hij later zelf zei: “Het is geen biografie, maar wel gebaseerd op mijn visie op relaties.”

De opzet van de ballad is eenvoudig met alleen een piano en een stem. De hoofdmelodie is gebaseerd op het intro van Stevie Wonder’s My Cherie Amour, maar dan in een nieuwe vorm. De bijbehorende videoclip, geregisseerd door Chris Milk en Kanye West, laat Legend zien in een witte ruimte achter een piano, terwijl stellen om hem heen ruziën en weer bij elkaar komen. De clip eindigt met strijkers en een harmonica, die het nummer nog een extra laag meegeven.

Zijn tour ging de afgelopen dagen in Glasgow, Manchester en Londen van start. De recensies zijn wat zuinigjes maar Ordinary People wordt geroemd. Legend voert het nummer ook tijdens het concert solo uit achter de piano en het wordt beschreven als het hoogtepunt van de show.

Ordinary People werd zijn eerste Grammy-winnende single en stond hoog in diverse internationale hitlijsten. In de Verenigde Staten haalde het nummer de 24e plek op de Billboard Hot 100. In de Nederlandse Top 40 stond Ordinary People negen weken genoteerd in 2005, met een piek op nummer 20. Tussen 2005 en 2019 stond het jaarlijks in de Radio 2 Top 2000.

# 2165 John Legend - Ordinary People

Weer een mooi verhaal maar het blijft een matige (zeik)plaat.

3,25

Wat Vigil zegt

3,85

Sting
4

9

Een intense song die wat verder gaat dan ik hou van jou (of ik hou niet meer van jou), en John Legend overtreft zichzelf als zanger, beter kan het niet worden

7.8

Eens met ranboy

John geen legend

4,2

Mooi nummer, ik zie niet in wat er mis mee is.

8

10,0 / # 2163 David Bowie - China Girl
7,00 / # 2164 Tina Turner Duet With David Bowie - Tonight (Live)
6,00 / # 2165 John Legend - Ordinary People

China Girl vind ik geweldig, een van de beste Bowie singles uit de 80s.
Tonight is meer vanuit sentiment, ik denk het eerste Bowie-nummer dat ik hoorde.
John Legend vind ik buiten Made to Love niet zoveel aan. Save Room is ook nog wel aardig.

Iggy: 8.8
Bowie: 9.5
Bowie-Tina: 7.3
John: 6.2

Save Room en PDA vind ik een stuk leuker.

6.3

6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 19:37 uur

geplaatst: vandaag om 19:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.