MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

De laatste 20 jaar vind ik de output van John Legend allemaal niet zo interessant - deze was daarentegen erg geslaagd - en een prima kennismaking: 8,8

Beetje zo'n barpianist die een beetje voor de loungesfeer op de achtergrond moet zorgen. Laat die man dan één liedje zingen. Die ruzies zijn eigenlijk nog leukst, maar ik gok dat die niet op het plaatje te horen zijn. Het is niet irritant verder, dat scheelt: 6

8.75

EvilDrSmith schreef:
Het gemiddelde van China Girl valt net 0,05 te laag uit om mijn voorspelling te laten kloppen. Maar dat kunnen laatkomers nog goedmaken...
50tracks schreef:
Ondertussen is de 8 voor China Girl van David Bowie verder buiten zicht gekomen (7,89), is Lust For Life iets teruggezakt naar een 8,23 en zijn Suzan & Freek boven de zes uitgekomen (6,07).
Nou nou, van de achterblijvers en laatkomers moeten we het ook niet hebben.

Zo direct gaan die slome duikelaars er ook nog voor zorgen om deze drek van John Legendary Bad naar een ruime voldoende te hijsen. Het slechtste van Stevie Wonder, smooth latenightjazz en elevatormuzak op een neuzelige bak met drek gegooid. Mijn jongste zoon (net 18 geworden) geeft een 0,5.
Vanwege de muzikaliteit en kunde, die ik er heus wel in (h)erken, geef ik het toch nog een 3.

3

John Legend - Ordinary People : 4

Ordinary People: 6,4

# 2165 John Legend - Ordinary People: 6,5

It ain't over 'til the fat lady sings. In extremis heeft David Bowie's China Girl alsnog de 100ste 8 gescoord. Uiteindelijk moet Bowie het dus wel hebben van "de achterblijvers en laatkomers". Een 8,00 is de huidige score en plaats 99 op onze lijst. Maar er is nog even te spelen...... Onze barpianist John Legend mag alleen maar van dromen van een dergelijk cijfer. Opmerkelijke verschillen in waardering voor Ordinary People leiden tot een 6,15. En het concert? Volgens Het Parool was het "best een raar concert" met vooral slecht geluid. Maar ook hier vinden ze die solo-uitvoering van Ordinary People prachtig.

We maken de Ziggo leeg om ruimbaan te maken voor twee uitverkochte concerten, vanavond en morgen, van Dua Lipa. De vaak jeugdige fans staan al in de rij voor de beste plaatsen. De concerten zijn onderdeel van haar Radical Optimism Tour. Bij elke stop verrast ze haar publiek met een lokale song, vaak in de landstaal. Inmiddels is het verworden tot en soort live versie van Ooit In De Top 40. In Duitsland zong ze recent nog 99 Luftballons van Nena, in Spanje Me Gustas Tú van Manu Chao in Frankrijk Moi... Lolita van Alizée maar ook Be My Baby van Vanessa Paradis en Get Lucky van Daft Punk. De afgelopen twee dagen n München Big In Japan van Alphaville en Stolen Dance van Milky Chance. Ik ben benieuwd welke Nederlandse Top 40 hit ze kiest.

Dua Lipa, geboren op 22 augustus 1995 in Londen, is de dochter van etnisch Albanese ouders die in de jaren '90 uit Kosovo naar het VK vluchtten. Tussen haar elfde en vijftiende woonde ze in Pristina, om vervolgens in haar eentje terug te keren naar Londen. Via YouTube-covers en een baantje in een cocktailbar werkte ze aan een muzikale loopbaan die begon met de single New Love in 2015. Een jaar later brak ze door met Be The One. Vanaf dat moment volgden hits als New Rules, IDGAF, Don't Start Now, Levitating, One Kiss, Physical en Dance the Night. Inmiddels heeft ze 24 Top 40 hits op haar naam.

Op haar derde album Radical Optimism uit 2024 laat Lipa een nieuwe stijl horen. De disco van Future Nostalgia heeft plaatsgemaakt voor invloeden uit de psychedelische jaren '70. De productie van het album is in handen van Danny L Harle en Kevin Parker (Tame Impala), en dat is vooral goed te horen in de single Houdini. Tijdens haar succesvolle Glastonbury optreden vorig jaar speelde Parker ook mee op Houdini maar speelde ze ook samen de Tame Impala's The Less I Know The Better.

Houdini kwam op 9 november 2023 uit als appetizer voor het album. De tekst en structuur ontstonden al eerder in samenwerking met Caroline Ailin, Tobias Jesso Jr., Harle en Parker. De titel verwijst naar ontsnappingskunstenaar Harry Houdini, die precies op 31 oktober, de dag van de eerste teaser, overleed in 1926. Die teaser toonde een sleutel tussen Dua’s tanden, een beeld dat ook terugkomt in de bijbehorende videoclip, geregisseerd door Manu Cossu.

In de clip voert een roodharige Lipa een choreografie uit in een spiegelzaal vol dansers met dezelfde haarkleur. Volgens critici is het een subtiele knipoog naar Madonna’s Hung Up. De tekst is speels, maar met een scherp randje: Lipa daagt haar tegenspeler uit om haar vast te houden, voordat ze weer verdwijnt.

Commercieel deed Houdini het uitstekend: het haalde de eerste plaats in België, nummer twee in het VK en top-10-noteringen in Duitsland, Frankrijk, Australië en Zwitserland. In de VS bleef het net buiten de top 10 met een elfde plek, maar het stond wel 17 weken bovenaan de Dance/Electronic Songs Chart. Het nummer won prijzen voor beste choreografie en beste dancesingle bij respectievelijk de MTV Video Music Awards en Billboard Music Awards. Bij ons stond Houdini 23 weken in de Top 40 waarvan drie weken op de tweede plaats.

# 2166 Dua Lipa - Houdini

Er gaan geruchten dat ze "Oerend Hard" van Normaal gaat zingen. Benieuwd hoe die Achterhoekse tongval gaat uitpakken. Verder na het concert op Glastonbury fan geworden van deze prachtige vrouw, ze heeft een mooie uitstraling, chemistry met de grote fanbase en maakt prima muziek.

7,4

Ja dat Glastonbury concert vond ik verrassend goed Yield

10+ topschijf

Sting
3,5

Houdini: 9

6.1 beetje niksig wel

Bwoah

5.5

EvilDrSmith schreef:
Het gemiddelde van China Girl valt net 0,05 te laag uit om mijn voorspelling te laten kloppen. Maar dat kunnen laatkomers nog goedmaken...
50tracks schreef:
Ondertussen is de 8 voor China Girl van David Bowie verder buiten zicht gekomen (7,89), is Lust For Life iets teruggezakt naar een 8,23 en zijn Suzan & Freek boven de zes uitgekomen (6,07).
EvilDrSmith schreef:
Nou nou, van de achterblijvers en laatkomers moeten we het ook niet hebben.
50tracks schreef:
It ain't over 'til the fat lady sings. In extremis heeft David Bowie's China Girl alsnog de 100ste 8 gescoord. Uiteindelijk moet Bowie het dus wel hebben van "de achterblijvers en laatkomers". Een 8,00 is de huidige score en plaats 99 op onze lijst. Maar er is nog even te spelen...... ]
Ik slik mijn keutel in en neem mijn woorden terug: driewerf hoera aan de slome duikelaars!
Het is sowieso een mooie dag voor Nederland, zeker in Den Haag.

# 2166 Dua Lipa - Houdini
Tsja, van die nietszeggende, inwisselbare dancepopcornmuziek. Blinkt uit in productie en uiterlijk vertoon waarbij alles tot in perfectie is strak getrokken. Spiegelglad oppervlaktewater. Best mooi om te zien. Leuk om er platte kiezelsteentjes overheen te laten keilen, alsof dat die dwarse keyboardgeluidjes aan het eind van het liedje zijn. Die laten me toch even opveren, want het wijkt tenminste een beetje af, maar dan is het nummer alweer net zo snel afgelopen. Ach, het kan uiteindelijk allemaal nog een stuk beroerder.
5,8

Gast
geplaatst: vandaag om 17:57 uur

geplaatst: vandaag om 17:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.