MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Titmeister schreef:
Dit nummer was echt onvermijdelijk in de zomer van '12.

Dan heb ik blijkbaar in een grot geleefd die zomer, hoor het nu voor het eerst. En hopelijk ook voor het laatst, compleet nietszeggend dit.

3.0

7,3

Prima zomer hitje.

Altijd strontvervelend gevonden en het kwam idd te vaak voorbij.

2,5

6,0

Oei, een van de vervelendste zomerhits.

2

Ik hoor het voor eerst en dat is prima. Het nummer niet: 5.

GrafGantz schreef:
(quote)

Dan heb ik blijkbaar in een grot geleefd die zomer, hoor het nu voor het eerst. En hopelijk ook voor het laatst, compleet nietszeggend dit.

Het schijnt dat er rond die tijd een expeditie was naar Noord-Sentineleiland en dat ze zelfs daar deze aan het blasten waren...

Veel beter dan die van Supertramp, maar nog niet zo goed als die eerste van Guus (maar die hebben we al gehad zie ik): 7

# 2170 Michel Teló - Ai Se Eu Te Pego! (Nooossaa!): 5,5

Terwijl Bruce Springsteen en Paul McCartney samen Liverpool onveilig maken beoordelen wij Michel Teló's Ai Se Eu Te Pego! (Nooossaa!) met een 5,18. Voor de eerste van Guus, Het Is Een Nacht... (Levensecht), hadden we eerder een hele kleine voldoende over: 5,60

In een halfgevulde zaal in Hattem werd op 14 mei 1982 de eerste Nederlandse hitsingle van U2 opgenomen. Een live-uitvoering van I Will Follow, vastgelegd door Veronica’s Countdown in zalencentrum ’t Heem. De ruimte is tegenwoordig een speelparadijs voor kinderen. Het kan verkeren. De opnames vonden plaats met meerdere sporen; technicus Ad Bouman zat in de mobiele wagen en verzorgde het geluid.

De publieksopkomst viel tegen en een zwart doek moest de lege plekken in de zaal maskeren. De aanwezige vijfhonderd bezoekers stonden frontaal in beeld. De band stond echter op scherp. Bono was 22, de setlist bevatte werk van hun eerste twee albums: Boy (1980) en October (1981). De livesfeer werd vastgelegd met het idee het materiaal uit te zenden op radio en tv, uiteindelijk werden zes nummers uitgezonden in juli van dat jaar.

De Countdown set begon met Gloria en eindigde met Southern Man, een cover van Neil Young. Daartussen zaten onder meer Rejoice, Out of Control en I Fall Down. Opvallend is dat Another Time, Another Place die avond in Hattem voor het laatst live werd gespeeld. De opname van I Will Follow werd in juli 1982 uitgebracht op single.

De oorspronkelijke studioversie is geschreven door U2 en geproduceerd door Steve Lillywhite. Het nummer behandelt de dood van Bono’s moeder, Iris Hewson, die overleed toen hij 14 was. De oorspronkelijke versie opende het debuutalbum Boy en werd voor het eerst uitgebracht in oktober 1980. De Hattem-versie had meer urgentie en werd door sommigen als krachtiger ervaren dan de studio-opname.

Ik realiseer me eigenlijk nu pas dat ik ze nog geen twee maanden later voor het eerst live zag op het Torhout/Werchter-festival naast onder meer Allez Allez, Talking Heads, Steve Miller en Jackson Browne. Hier geen 500 man maar 40.000. En ze bliezen iedereen weg, het ongekende vermogen om als klein en relatief onbekend bandje energie naar een festival terrein over te brengen viel op. De Standaard noteerde dat U2 live “zwaarder, wilder, beukender en vooral veel ophitsender” klonk dan op plaat. Bono sprong geregeld van het podium, dook het publiek in en trok zo de aandacht. Opnames van het Werchter optreden kwamen later op de Deluxe Remastered Reissue van War. Na het dubbel festival steeg de elpeeverkoop explosief en ook de zaalshows in december 1982 in België trokken ineens volle zalen.

In 1983 keerde U2 terug op het festival maar nu niet aan het begin van de dag maar net voor headliner Peter Gabriel. Andere optredens kwamen van Simple Minds, Eurythmics en Van Morrison. Opnieuw zocht Bono het fysieke contact met het publiek: hij viel van de omheining, dook op in de geluidstoren en maakte van het optreden een visueel schouwspel. Vast geen populaire mening hier maar het optreden van U2 die dag, met gastoptredens van Annie Lennox en Jim Kerr, is met afstand het beste (80s?) festival optreden dat ik ooit gezien heb. En toen kwam ook nog Peter Gabriel en dat optreden staat bij mij op 2. Nadeel: daarna vielen de meeste festivals tegen. Ook Simple Minds was die dag erg goed, veel beter dan eerder dat jaar op PinkPop.

De single met de live versie van I Will Follow was de eerste Top 40 notering van U2. Inmiddels hebben ze 44 Top 40 hits op hun naam. I Will Follow bereikte de 12e plaats in de Top 40 en stond 6 weken genoteerd. I Will Follow is vaste gast in zowel de MusicMeter Top 2000 als Radio 2 Top 2000.

# 2171 U2 - I Will Follow (Live From Hattem)

9.8

Beter dan de studie-versie en ook beter dan andere live-versies!

Ik heb enkele mensen gesproken die erbij aanwezig waren geweest in 't Heem in Hattem. Het publiek kreeg instructies dat het extra veel geluid moest maken, juichen; schreeuwen etc.
Dat er vanuit zo'n nep-ambiance zo'n goede live-registratie is voort gekomen, is zowel wonderbaarlijk als bizar.

Op 31 oktober 1984 was mijn vuurdoop in Ahoy Rotterdam. Die eerste jaren waren gewoon de beste. Jong, opstandig, strijdbaar en hoopvol.

9,6

Supertramp - Dreamer (Live): 6
Michel Teló – Ai Se Eu Te Pego! (Nooossaa!): 6,5
U2 - I Will Follow (Live From Hattem): 7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 07:06 uur

geplaatst: vandaag om 07:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.