MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
7,5

Het artwork van de LP Paris is overigens erg fraai en kleurrijk, met binnenin veel (concert)foto’s.

7,5

Studio-versie is een ander verhaal, live blijft het steken op...

5.5

# 2169 Supertramp - Dreamer (Live): 9,5
# 2168 Status Quo - Live: Roll Over Lay Down: 7,5

Ik heb beide versie geluisterd. Waar ik bij Quo nog verschillen hoorde tussen de verschillende uitvoeringen, daar hoor ik nu eigenlijk weinig verschil tussen de originele dubbel lp-versie en deze opgepoetste triple album versie. Ik vind deze "4K-versie" eerder een hinderlijk gecomprimeerd geluid hebben (wat je vooral hoort in de drums). Althans, op mijn computerspeakertjes. Enfin, het betreft dan ook dezelfde concertregistratie en ik ben verre van een audiofiel.
Wel mooie livebeelden als bonus.
En wat konden ze toch als castraatkerkkoorknaapjes hoog gillen.
Ondanks mijn aversie hiervoor (al zijn er meer uitzondering zoals in speedmetal) toch een 7,8.

Eén van hun beste of het de studio- of de live-versie is. Ook bij hen ging het bergafwaarts vanaf de jaren '80.

9

Irritant nummer. En dan te bedenken dat dezelfde band een nummer als Fool's Overture voortbracht.

4

Sting
5,5

Goed nummer. Normaal ben ik zeker van afwijkende zangstemmen en dito falsetto varianten, maar dit is net wat te veel. Puntenaftrek.

7,3

Liveplaten die behalve de niet helemaal toonvaste zangstemmen niet van de studioversies te onderscheiden zijn. Waarom deden we dat ook al weer? Dit album is denk ik ook de grootste reden dat ik een antipathie tegen Super(t)ramp heb. Het nummer is wel okay, maar dit kan ik toch niet meer dan een 5,5 geven.

Waarom ook al weer? wendyvortex Soms snap ik het wel we hadden eerder deze week Peter Frampton en daar kwamen de songs live echt tot leven. Ik hou wel van Supertramp, zeker van Crime Of The Century, maar had inderdaad wel zonder dit live album gekund. Maar van mij wel een dikke 8. De studio versie zou een 9,5 hebben gehaald. De prog pop van School en Hide In Your Shell halen zelfs makkelijk een 10 bij mij.

# 2169 Supertramp - Dreamer (Live): 8,0

Status Quo. 8
Supertramp. 6

Vrij beroerde live-uitvoering. De studio versie kan ik wel goed hebben.

5,0

Zowel studio als live
Geef ik niet meer dan een 5

Status Quo - Live: Roll Over Lay Down : 8

Supertramp - Dreamer (Live) : 7

Supertramp's live versie van Dreamer moet het doen met een 6,86.

Niet alleen in de vorige eeuw haalde live opnames de Top 40. In 2011-2012 haalde de live versie van Ai Se Eu Te Pego! de lijst. Ai Se Eu Te Pego! is een Braziliaans lied uit 2008, geschreven in het Portugees. Het nummer werd oorspronkelijk bedacht door drie studentes uit de deelstaat Paraíba. Zij gebruikten een chant tijdens het uitgaan, die later de basis werd voor het refrein. De officiële schrijvers zijn Sharon Acioly en Antônio Dyggs, met als erkende co-auteurs Aline da Fonseca, Amanda Teixeira en Karine Assis Vinagre.

De eerste commerciële opname verscheen in 2010 door de band Cangaia de Jegue. Hun versie werd lokaal populair in de Braziliaanse staat Bahia. Andere regionale bands, waaronder Garota Safada en Saia Rodada, namen het ook op. Hierdoor verspreidde het lied zich snel binnen het noordoosten van Brazilië.

In 2011 nam zanger Michel Teló het nummer op. Zijn uitvoering verscheen als live-opname op het album Na Balada. De keuze voor een live-uitvoering werd bewust gemaakt vanwege de sterke publieksreactie tijdens optredens. De energie van het publiek versterkte het dansbare karakter van het nummer. De tekst bevat uitroepen als "Nossa! Nossa!" en "Assim você me mata", wat losjes vertaald kan worden als "Wow! Zo maak je me gek".

De single werd uitgebracht op 10 oktober 2011. De clip, waarin Teló met zijn band het nummer live uitvoert, werd wereldwijd verspreid via YouTube. Het lied kreeg wereldwijde aandacht toen voetballers zoals Cristiano Ronaldo het dansje uit de videoclip deden tijdens vieringen na doelpunten. Hierdoor verspreidde het nummer zich buiten Latijns-Amerika en werd het een hit in onder andere Nederland, Spanje, Portugal, Italië, Frankrijk en Duitsland.

In totaal haalde de Teló-versie de nummer 1-positie in meer dan 20 landen. De officiële videoclip heeft op YouTube meer dan 1 miljard views In de Verenigde Staten bereikte het nummer plaats #81 in de Billboard Hot 100, een zeldzaamheid voor een Portugees nummer.

In Nederland werd Ai Se Eu Te Pego! (Nooossaa!) een groot succes. Het kwam in de laatste week van 2011binnen in de Top 40 en stond binnen twee weken op de eerste plaats. Om daar11 weken te blijven staan. In totaal stond Ai Se Eu Te Pego! (Nooossaa!) 29 weken genoteerd en was de bestverkochte single van 2012. In 2012 stond Ai Se Eu Te Pego! (Nooossaa!) ook één keer in de NPO Radio 2 Top 2000, op plaats 989. Daarna kwam het niet meer terug in die lijst.

# 2170 Michel Teló – Ai Se Eu Te Pego! (Nooossaa!)

Dit nummer was echt onvermijdelijk in de zomer van '12. Inmiddels heb ik hem al tijden niet gehoord, vandaar dat ik er nog wel een kleine voldoende aan kwijt kan.

6,3

6,65

Gast
geplaatst: vandaag om 08:45 uur

geplaatst: vandaag om 08:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.