MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
9

Geweldig nummer van een geweldige plaat (van een geweldige band)! RIP legend!

7.8

5,3

Dan is hij toch nog zeker 40 jaar ouder geworden dan verwacht.
Ik ben een behoorlijke liefhebber van zijn eerste zes studioalbums (1967-1973), maar dit vind ik een behoorlijk drammerig zeiknummer: misschien wel een van zijn minste nummers. Zo jammer dat dit nummer zijn enige Top 40-hit is en niet bijvoorbeeld de oneindig veel betere psych.soulstamper 'I Want to Take You Higher' of de sleazy funky rauwdouwer 'Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)'.
Is er al eens een Greatest Hits spelletje geweest van Sly?
5

Ik sluit mij volledig aan bij EvilDrSmith. Ik kan Sly en z'n familie bijeenkomsten over het algemeen goed waarderen maar dit nummer valt redelijk uit de toon.

5,0

5,5

5,5

Ik ben wat milder dan de doctor en vigil, maar dit is idd verre van zijn beste nummer. Verder wat Tuur zegt, R.I.P. legend.

6,8

Lola - allebei een 8
Family Affair - 9

50tracks

6.7

6,2

Niet hun beste maar toch ...

7,5

8,5

7,2

# 2174 Sly & The Family Stone - Family Affair: 6,5

Een 6,84 voor Sly & The Family Stone's Family Affair. Maar ze schijnen betere te hebben.

Vanavond staat Duran Duran voor het eerst in zeventien jaar weer op een Nederlands podium. De band, die in 1978 werd opgericht en wereldwijd meer dan 100 miljoen albums verkocht, treedt op in de Ziggo Dome in Amsterdam. Ze waren op Pinkstermaandag al in België en ik las bij een recensie: "Op het scharnierpunt tussen gladde synthpop en new wave groeide Duran Duran begin jaren tachtig uit tot een van de meest succesvolle bands van het decennium".

The Wild Boys is een single uit het najaar van 1984. Het was het enige studiotrack op het livealbum Arena en werd geproduceerd door Nile Rodgers. De tekst en videoclip zijn geïnspireerd op het boek The Wild Boys: A Book of the Dead van William S. Burroughs, over een gewelddadige en anarchistische jongensbende. Regisseur Russell Mulcahy, bekend van eerdere clips voor de band, ontwikkelde het idee als aanloop naar een speelfilm. Die film is er nooit gekomen, maar de clip werd wel gerealiseerd met een productiebudget van meer dan één miljoen pond, wat in die tijd uitzonderlijk was.

De videoclip werd opgenomen in Pinewood Studios en toonde de bandleden als gevangenen in een dystopische setting vol vuur, staal en gemuteerde figuren. Simon Le Bon werd vastgebonden aan een windmolen die ronddraaide boven een waterbassin, een scène die leidde tot geruchten over een bijna-ongeluk op de set. De video werd onderscheiden met een Brit Award voor Beste Britse videoclip.

Muzikaal borduurt het nummer voort op de stijl van The Reflex, eveneens een samenwerking met Rodgers. De ritmische basis is mede geïnspireerd door Relax van Frankie Goes to Hollywood. The Wild Boys werd in zes verschillende hoezen uitgebracht, waaronder versies met elk bandlid afzonderlijk.

De single bereikte wereldwijd hoge noteringen: #1 in Duitsland, Canada en Zuid-Afrika, #2 in het VK en de VS (Billboard Hot 100), en #3 in Australië. In Nederland werd het nummer veel gedraaid op Hilversum 3. Het stond 13 weken in de Nederlandse Top 40, waarvan twee weken op de tweede plaats.

In een andere recensie van het Belgische optreden las ik deze zinnen: "De visuals op het grote scherm walsten van een drugstrip tot een horrorfilm. John Taylor schoot met zijn bas zo raak dat hij kinderen kon verwekken. “Play the fucking bass, John”, riep het publiek. En of".

# 2175 Duran Duran - The Wild Boys

7,5

3

Gast
geplaatst: vandaag om 23:58 uur

geplaatst: vandaag om 23:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.