MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

6.7

Alanis Morissette - 9,5

Groot zwak voor Alanis. Altijd gehad. Jeugdcement. Heel mooie vrouw ook, vind ik

Sparks - 5

Meh, beetje overschatte zooi vind ik dat Sparks.

50tracks

Deze zit wel iets onder This Town Ain't Big Enough: 6,7

5.5

WHHHAAAATTTT??? Faith No More heeft meegedaan aan herbewerkingen van Sparks-nummers?
Waarom wist ik dit niet? Evenwel: heel veel dank voor deze info, die gaan NU worden beluisterd.

De Engels woorden quirky en acquired taste zijn uitgevonden voor de muziek van Sparks.
Geweldige gekte en volstrekt uniek geluid, geen wonder dat de meesten hier het niet snappen.
8,5

Sparks - Something for the Girl With Everything - 4
Sparks hebben sterke songs gemaakt. (Amateur Hour, This Town enz.) Maar dit is toch niet om aan te horen, zeg.

5,0

Ik kan het wel waarderen, hoewel het mijn smaak zeker niet is.

6,8

6.5

Sparks - Something For The Girl With Everything : 6

# 2191 Sparks - Something For The Girl With Everything: 7,5

Een "acquired taste" en anders is "het toch niet om aan te horen". M.a.w. onvoldoendes en (stevige) voldoendes wisselen elkaar af en dan kom je dus op een 6- uit. Of preciezer een 5,95 voor Sparks Something For The Girl With Everything. Dat is ruim onder het gemiddelde voor beoordelingen uit 1975.

Skunk Anansie staat dit weekend op TW Classic en is volgende maand te zien op de Zwarte Cross. De Britse band rondom zangeres Skin speelt sinds hun comeback in 2009 weer op grote festivals in binnen- en buitenland. Ook in Nederland is de band met regelmaat live te zien, zoals eerder dit jaar in de AFAS. In de jaren negentig groeide Skunk Anansie uit tot een van de opvallende namen binnen de Britse alternatieve rockscene, mede dankzij Skin’s krachtige podiumpresentatie en het politieke en persoonlijke karakter van hun teksten.

De groep werd opgericht in 1994 en bracht in korte tijd drie albums uit: Paranoid & Sunburnt (1995), Stoosh (1996) en Post Orgasmic Chill (1999). Ze toerden met acts als U2, Aerosmith en Lenny Kravitz en sloten in 1999 zelfs de Pyramid Stage van Glastonbury af. Na een pauze van acht jaar kwamen ze in 2009 weer bij elkaar. Sindsdien verschenen er nieuwe albums en liveplaten, waaronder Wonderlustre (2010), Black Traffic (2012), het jubileumalbum 25LIVE@25 i(2019) en vorige maand The Painful Truth.

Het nummer Hedonism (Just Because You Feel Good) werd in januari 1997 uitgebracht als derde single van Stoosh, geschreven door Skin en Len Arran en geproduceerd door GGGarth. De titel verwijst naar hedonisme, oftewel het nastreven van genot als hoogste doel, en dat wordt in het nummer bekritiseerd: "Just because you feel good doesn't make it right." Ofwel het najagen van persoonlijke genoegens is niet automatisch moreel juist, vooral als het anderen kwetst.

De videoclip, geregisseerd door Thomas Krygier, toont de band spelend in een appartement, afgewisseld met scènes van mensen van wie de emoties digitaal zichtbaar worden gemaakt. De clip leidde destijds tot enige ophef vanwege een scène waarin twee vrouwen elkaar zoenen. In interviews gaf Skin aan dat het nummer voortkwam uit persoonlijke ervaringen rondom verlies en emotionele afstand.

Skunk Anasie haalde vier keer de Top 40. Dit Hedonism (Just Because You Feel Good) is verreweg de grootste hit van de band. Het stond veertien weken genoteerd in de Top 40 en bereikte de zesde plaats. Ook in andere Europese landen was het succesvol, met een nummer 1-notering in IJsland en top 10-plaatsen in Noorwegen en Zwitserland. In het Verenigd Koninkrijk bleef het steken op plek 13, maar het kreeg wel een zilveren status voor meer dan 200.000 verkochte exemplaren en streams. Sinds 2014 staat Hedonism bijna elk jaar in de NPO Radio 2 Top 2000. In de editie van 2024 stond het nummer op positie 1083.

# 2193 Skunk Anansie - Hedonism (Just Because You Feel Good)

Dat is sterk, hij speelt nu op Radio 2.

8

5,7

7,2

7.3

5 ze hebben betere

6 en ze hebben geen betere

5.7

Misschien wel hun beste.

Op geen ende na hun beste.
Maar als ik kijk welke liedjes van de band de Top 40 hebben gehaald, word ik weer giftig en chagrijnig. Vier hits en ja hoor: natuurlijk altijd maar weer de (power)ballads die de hitlijsten halen. O wee als het ook maar wat steviger wordt.. die godvergeten kleffe, slappe, weeïge, laffe kutsmaak van de massa ook. Alleen 'Weak' beukt af en toe nog een beetje. Maar de gruwelijk veel betere en stevigere Selling Jesus, I Can Dream, Twisted (Everyday Hurts), Charlie Big Potato waren ook singles, maar die zijn natuurlijk weer in geen velden of wegen te bekennen. Laat staan de deep cuts die niet zelden behoorlijk heavy, intens en/of vilein waren, maar dat is nogal wiedes.

Post-sputter- en spuitmodus: evenzogoed vind ik die vier hits trouwens wél goed, daar niet van. 'Weak' en 'Brazen' vind ik beter dan deze toch ook best aardige single. Maar op 'Stoosh' een lage middenmoter.
7,3

Hedonism: 8,3

Gast
geplaatst: vandaag om 22:21 uur

geplaatst: vandaag om 22:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.